Neurodydaktyczne podstawy edukacji
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: | Neurodydaktyczne podstawy edukacji |
---|---|
Kod modułu: | PPW_NPE |
Kod programu: | W3-SMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł NEURODYDAKTYCZNE PODSTAWY EDUKACJI zawiera treści z zakresu neuronauk, których przyswojenie pozwala na spojrzenie na proces edukacji z pespektywy jego biologicznego podłoża oraz na planowanie działań pedagogicznych z uwzględnieniem naturalnych mechanizmów neurorozwojowych. Moduł wprowadza podstawowe zagadnienia związane z wpływem zarówno przeszłości ewolucyjnej jak i ontogenezy człowieka na jego
kompetencje poznawcze oraz proces edukacji i jego planowanie. Rozumienie naszej ewolucyjnej przeszłości daje narzędzia interpretacyjne oraz pozwalające na planowanie i przewidywanie skuteczności metod dydaktycznych, cech środowiska edukacyjnego oraz jakości relacji . Podstawowe informacje z zakresu fizjologii ośrodkowego układu nerwowego dadzą uczestnikom szansę na zrozumienie reakcji ludzi, zwłaszcza w kontekście relacji niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu edukacji. Zajęcia pozwolą także rozumieć miejsce jakie zajmuje biologia w naukach pedagogicznych oraz potrzebę zdobywania i aktualizowania wiedzy z tego zakresu. Zajęcia modułu zawierają także elementy interpretacji rozwoju kultury w kategoriach ewolucji memetycznej a także jej związków z procesami pozagenetycznego przekazu informacji w tym szczególnie procesu edukacji. |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym w zakresie prawideł rozwoju OUN oraz zmian rozwojowych zachodzących w korze mózgu w okresach krytycznych [PPW_NPE_1] |
K_W02 [3/5] |
ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w szczególności wynikających ze zmian neurorozwojowych [PPW_NPE_2] |
K_W13 [3/5] |
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PPW_NPE_3] |
K_W02 [3/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań [PPW_NPE_4] |
K_U01 [4/5] |
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w zróżnicowanych środowiskach społecznych uwzględniając możliwości wynikające z etapu rozwoju OUN [PPW_NPE_5] |
K_U04 [4/5] |
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych [PPW_NPE_6] |
K_W02 [4/5] |
posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń w tym z zakresu działania mechanizmów lustrzanych oraz biologicznego podłoża empatii [PPW_NPE_7] |
K_W17 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena jakości prac zaliczeniowych [PPW_NPE_w_1] | Uczestnicy zajęć przygotowują pracę zaliczeniową (końcową) w postaci eseju popularno-naukowego na jeden ze wskazanych przez prowadzącego tematów. Prowadzący ocenia zgodność z tematem, jakość merytoryczną, poziom transformacji wiedzy, oraz źródła bibliograficzne wykorzystane do przygotowania pracy. |
PPW_NPE_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_NPE_fs _1] | Wykład ilustrowany z zastosowaniem elementów heurezy dydaktycznej. |
15 | Lektura proponowanej przez prowadzącego literatury przedmiotu, konsultacje treści i koncepcji prac zaliczeniowych z prowadzącym |
15 |
Ocena jakości prac zaliczeniowych [PPW_NPE_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |