Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: | Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
---|---|
Kod modułu: | PPW_TRUDN |
Kod programu: | W3-SMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2023/2024 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | W ramach prowadzonych zajęć chodzi o zapoznanie słuchaczy ze specyfiką organizacji pracy z wychowankami z trudnościami wychowawczymi. Zajęcia umożliwiają pogłębienie wiedzy na temat istoty, źródeł, uwarunkowań - czynników endogennych i egzogennych - trudności wychowawczych, działań w kierunku ich wykrycia i likwidacji w różnych fazach zaawansowania (określenie rodzaju, jakości i stopnia występujących problemów). Ponadto pomagają w planowaniu i realizacji pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze poprzez wdrażanie studentów do przemyślanych i zorganizowanych działań pod kątem opieki nad dziećmi o zróżnicowanym poziomie trudności wychowawczych - rozpoznanie warunków funkcjonowania i możliwości wychowanków; dobór metod i technik, form oraz ćwiczeń stymulujących, wspierających zmianę zachowania i przydatnych podczas prowadzenia działań terapeutyczno-wychowawczych. |
Wymagania wstępne: | Osiągnięte efekty uczenia się z zakresu modułów: teoria wychowania, psychologia rozwojowa. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna terminologię stosowaną w zakresie oddziaływania wychowawczego, powiązaną z problematyką trudności wychowawczych (ich uwarunkowaniami, typologią, objawami, sposobami przeciwdziałania) [PPW_TRUDN _1] |
K_W01 [3/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfiki i dostosowanych do nich podejść diagnostycznych, metod i narzędzi służących do identyfikacji trudności wychowawczych uczniów [PPW_TRUDN _2] |
K_W04 [3/5] |
ma wiedzę z zakresu metodyki pracy z dziećmi z trudnościami wychowawczymi. [PPW_TRUDN _3] |
K_W10 [3/5] |
potrafi zweryfikować zdobytą wiedzę teoretyczną z zakresu wykrycia i likwidacji trudności wychowawczych, projektowania działań wspierających i stymulujących zmianę zachowania dzieci przy uwzględnieniu odpowiednich warunków [PPW_TRUDN _4] |
K_U10 [3/5] |
posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych/pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień uczniowskich trudności wychowawczych [PPW_TRUDN _5] |
K_U15 [3/5] |
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych [PPW_TRUDN _6] |
K_U04 [3/5] |
odznacza się rozwagą, zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych [PPW_TRUDN _7] |
K_K03 [2/5] |
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej [PPW_TRUDN _8] |
K_K01 [2/5] |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfiki i dostosowanych do nich podejść diagnostycznych, metod i narzędzi służących do identyfikacji trudności wychowawczych uczniów [PPW_TRUDN _N1] |
K_W04 [3/5] |
Student ma wiedzę z zakresu metodyki pracy z dziećmi z trudnościami wychowawczymi [PPW_TRUDN _N2] |
K_W10 [3/5] |
Student potrafi zweryfikować zdobytą wiedzę teoretyczną z zakresu wykrycia i likwidacji trudności wychowawczych, projektowania działań wspierających i stymulujących zmianę zachowania dzieci przy uwzględnieniu odpowiednich warunków [PPW_TRUDN _N3] |
K_U01 [3/5] |
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. [PPW_TRUDN _N4] |
K_U04 [3/5] |
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. [PPW_TRUDN _N5] |
K_K01 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
prezentacja [PPW_TRUDN_w_1] | opracowanie (indywidualne/w grupach), przedstawienie i omówienie zagadnień teoretycznych i praktycznych w zakresie organizacji pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
PPW_TRUDN _1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PPW_TRUDN _fs_1] | analiza i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień przy wykorzystaniu metod podających (praca z tekstem, pogadanka);
metod symulacyjnych;
metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy;
metod oglądowych (pokaz prezentacja);
zaprezentowanie studenckich rozwiązań organizacyjnych w zakresie pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi |
15 | samodzielny wybór i dobór tekstów i materiałów, przydatnych do przygotowania zadania;
przedstawienie propozycji rozwiązań |
15 |
prezentacja [PPW_TRUDN_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |