Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_EDPOL |
Kod programu: | W3-SMPP19.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2020/2021 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Moduł edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej 1 obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z zakresu kształcenia językowego i literackiego) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację polonistyczna na poziomie klas I-III. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań edukacyjnych z zastosowaniem języka w sytuacjach edukacyjnych [PPW_MET_EDPOL_1] |
K_W10 [4/5] |
Student ma elementarną wiedzę na temat sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych [PPW_MET_EDPOL_2] |
K_W17 [4/5] |
Student potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów dydaktycznych w aspekcie sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych [PPW_MET_EDPOL_3] |
K_U15 [4/5] |
Student potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji polonistycznej dla projektowania, analizy i oceny sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych, wiążąc je z określonymi celami. [PPW_MET_EDPOL_4] |
K_U02 [4/5] |
Student ma świadomość swojego poziomu wiedzy polonistycznej i umiejętności metodycznych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym zakresie. [PPW_MET_EDPOL_5] |
K_K01 [3/5] |
Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących metod kształcenia polonistycznego oraz różnorodnych uwarunkowań procesów czytania, pisania, mówienia i słuchania ze szczególnym uwzględnieniem okresu nabywania i doskonalenia tychże umiejętności w klasach początkowych. [PPW_MET_EDPOL_N1] |
K_W02 [4/5] |
Student posiada wiedzę na temat metodyki edukacji literackiej i językowej na poziomie klas I-III i w wychowaniu przedszkolnym. [PPW_MET_EDPOL_N2] |
K_W10 [4/5] |
Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki edukacji polonistycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych, służących nabywaniu i doskonaleniu umiejętności polonistycznych w klasach początkowych. [PPW_MET_EDPOL_N3] |
K_U03 [4/5] |
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z edukacją polonistyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. [PPW_MET_EDPOL_N4] |
K_U04 [4/5] |
Student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań metodycznych z zakresu edukacji polonistycznej dziecka na etapie doskonalenia umiejętności czytania, pisania, mówienia i słuchania. [PPW_MET_EDPOL_N5] |
K_U04 [4/5] |
Student potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą i całym zespołem klasowym dla realizacji treści z zakresu edukacji polonistycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. [PPW_MET_EDPOL_N6] |
K_U08 [4/5] |
Student charakteryzuje się wrażliwością na poprawność językową swoją i uczniów, ma poczucie odpowiedzialności za poprawne stosowanie języka ojczystego w mowie i w piśmie. [PPW_MET_EDPOL_N7] |
K_K05 [4/5] |
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dbałości o doskonalenie swoich umiejętności językowych, potrafi dokonać oceny własnych kompetencji językowych. [PPW_MET_EDPOL_N8] |
K_K05 [4/5] |
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań promujących język ojczysty, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. [PPW_MET_EDPOL_N9] |
K_K04 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_MET_EDPOL_w_1] | Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń |
PPW_MET_EDPOL_1 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPOL_w_2] | Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji polonistycznej, opracowanie pisemne wybranych zagadnień z zakresu kompetencji polonistycznych uczniów w wieku wczesnoszkolnym |
PPW_MET_EDPOL_3 |
Dyskusja [PPW_MET_EDPOL_w_3] | Ocena wybranych projektów edukacyjnych przygotowanych przez studentów, udział w dyskusji na temat prezentowanych w grupie rozwiązań metodycznych. |
PPW_MET_EDPOL_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PPW_MET_EDPOL_fs_1] | Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
15 | Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą |
15 |
Kolokwium [PPW_MET_EDPOL_w_1] |
ćwiczenia [PPW_MET_EDPOL_fs_2] | Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań |
30 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej |
30 |
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPOL_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |