Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Metodyka edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3)
Kod modułu: PPW_MET_EDMAT
Kod programu: W3-SMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł metodyki edukacji matematycznej obejmuje treści związane z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami niezbędnymi nauczycielowi do realizacji zadań związanych z edukacją matematyczną dziecka w wieku przedszkolnym oraz młodszym wieku szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie wiedzy merytorycznej z zakresu edukacji matematycznej oraz wiedzy i umiejętności metodycznych, które umożliwią prowadzenie skutecznej edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych. Podstawowa wiedza z zakresu matematyki. Wiedza ogólna. Wiedza z zakresu Podstaw edukacji matematycznej w klasach początkowych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji matematycznej. Posiada wiedzę na temat treści kształcenia obejmujących metodykę edukacji matematycznej. Zna zasady zapoznawania dzieci/uczniów z zagadnieniami związanymi z edukacją matematyczną. Posiada wiedzę na temat uwarunkowań psychologicznych i fizjologicznych procesu nabywania umiejętności matematycznych dziecka w kontekście strukturalnym i funkcyjnym. [PPW_MET_EDMAT_1]
K_W10 [5/5]
Posiada wiedzę na temat celów, metod i form nauczania matematyki na poziomie przedszkola i klas I-III. Posiada wiedzę na temat sposobów pracy z uczniem wykazującym trudności w uczeniu się matematyki oraz z uczniem uzdolnionym matematycznie, w tym z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Posiada wiedzę na temat nauczania matematyki na poziomie elementarnym w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji. [PPW_MET_EDMAT_2]
K_W10 [4/5] K_W12 [4/5] K_W14 [4/5]
Potrafi doskonalić warsztat swojej pracy w oparciu o zdobycze nowych technologii. Wykorzystuje podczas zajęć matematycznych nowoczesne technologie (ICT). [PPW_MET_EDMAT_3]
K_U03 [3/5] K_U05 [3/5]
Potrafi w sposób krytyczny korzystać z opracowań teoretycznych dotyczących edukacji matematyczne różnych autorów. Potrafi opisywać, projektować i oceniać działania metodyczne w zakresie edukacji matematycznej w oparciu o teorię pedagogiczną z zakresu edukacji matematycznej. Potrafi generować własne pomysły, wątpliwości i spostrzeżenia dotyczące realizacji treści programowych oraz zadań metodycznych w obrębie edukacji matematycznej w przedszkolu i w klasach I-III. [PPW_MET_EDMAT_4]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U04 [4/5] K_U05 [4/5]
Potrafi oceniać trafność, skuteczność i przydatność poszczególnych metod pracy, procedur postępowania, czy sposobów realizacji dobrych praktyk związanych z nauczaniem matematyki w przedszkolu i w klasach początkowych. [PPW_MET_EDMAT_5]
K_U04 [3/5]
Potrafi projektować i realizować oddziaływania związane z nauczaniem matematyki w przedszkolu i w klasach I-III z uwzględnieniem różnorakich teorii, w tym teorii psychologicznych. [PPW_MET_EDMAT_6]
K_U02 [3/5] K_U10 [3/5]
W sposób świadomy i odpowiedzialny przygotowuje się do swojej pracy. Planuje, projektuje i realizuje działania związane z edukacją matematyczną w przedszkolu oraz w klasach początkowych. [PPW_MET_EDMAT_7]
K_K01 [3/5] K_K08 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę merytoryczną z zakresu matematyki, w celu wprowadzania zagadnień z nią związanych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. [PPW_MET_EDMAT _N1]
K_W10 [5/5]
Posiada szeroką wiedzę o teoriach edukacji matematycznej, o nabywaniu umiejętności teoretycznych i praktycznych w pracy z dzieckiem w przedszkolu i w klasach I-III. [PPW_MET_EDMAT _N2]
K_W02 [4/5]
Sprawnie posługuje się wiedzą teoretyczną z zakresu rozwoju człowieka oraz psychologii procesu uczenia się- nauczania, a także metodyki i dydaktyki edukacji matematycznej. Wykorzystuje znane teorie do diagnozowania, analizowania i projektowania oddziaływań w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz uczniami klas I-III. [PPW_MET_EDMAT _N3]
K_W02 [4/5] K_W14 [4/5]
Potrafi w sposób samodzielny zdobywać wiedzę oraz poszerzać swoje kompetencje zawodowe związane z przygotowaniem metodycznym, korzystając z zasobów wiedzy z innych źródeł nauki oraz nowoczesnych technologii. [PPW_MET_EDMAT _N4]
K_U02 [4/5] K_U09 [4/5]
Potrafi oceniać trafność, skuteczność i przydatność poszczególnych metod pracy, procedur postępowania, czy sposobów realizacji dobrych praktyk związanych z nauczaniem matematyki w przedszkolu i w klasach początkowych. [PPW_MET_EDMAT _N5]
K_U04 [3/5]
Potrafi projektować i realizować działania metodyczne w zakresie edukacji matematycznej dziecka w oparciu o samodzielnie dobierane i wykorzystywane materiały i środki dydaktyczne. [PPW_MET_EDMAT _N6]
K_U02 [3/5]
Potrafi analizować własne działania metodyczne z zakresu edukacji matematycznej dziecka. Potrafi wdrażać do swojej praktyki edukacyjnej innowacyjne działania. [PPW_MET_EDMAT _N7]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
Ma samoświadomość własnej wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień związanych z edukacją matematyczną dziecka. [PPW_MET_EDMAT _N8]
K_K01 [3/5]
W poczuciu odpowiedzialności pedagogicznej przygotowuje się do swojej pracy. Projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) w sposób profesjonalny, mając na celu dobro wychowanka. [PPW_MET_EDMAT _N9]
K_K01 [4/5] K_K08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium zaliczeniowe [PPW_MET_EDMAT_w_1]
Kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane podczas ćwiczeń.
PPW_MET_EDMAT_1 PPW_MET_EDMAT_2 PPW_MET_EDMAT_3 PPW_MET_EDMAT_4 PPW_MET_EDMAT_5 PPW_MET_EDMAT_6 PPW_MET_EDMAT _N1 PPW_MET_EDMAT _N2 PPW_MET_EDMAT _N3 PPW_MET_EDMAT _N4 PPW_MET_EDMAT _N5
Prace pisemne, dyskusja [PPW_MET_EDMAT_w_2]
Prace pisemne studentów dotyczące poszczególnych zagadnień realizowanych na ćwiczeniach. Umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych, poszukiwanie rozwiązań metodycznych do danego zagadnienia matematycznego.
PPW_MET_EDMAT_5 PPW_MET_EDMAT_6 PPW_MET_EDMAT_7 PPW_MET_EDMAT _N3 PPW_MET_EDMAT _N4 PPW_MET_EDMAT _N5 PPW_MET_EDMAT _N6 PPW_MET_EDMAT _N8 PPW_MET_EDMAT _N9
Projekt [PPW_MET_EDMAT_w_3]
Teczka zawierająca pomysły studentów na realizację poszczególnych zagadnień związanych z edukacją matematyczną (np.: karty pracy dziecka, pomoce dydaktyczne, materiały dydaktyczne, itp.).
PPW_MET_EDMAT_7 PPW_MET_EDMAT _N3 PPW_MET_EDMAT _N4 PPW_MET_EDMAT _N5 PPW_MET_EDMAT _N6 PPW_MET_EDMAT _N7 PPW_MET_EDMAT _N8 PPW_MET_EDMAT _N9
Zaliczenie [PPW_MET_EDMAT_w_4]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów w sposób określony w sylabusie
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_MET_EDMAT _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
15 Zaliczenie [PPW_MET_EDMAT_w_4]
ćwiczenia [PPW_MET_EDMAT _fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.
30
Aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach, udzielanie się w dyskusji, przygotowywanie wybranych zagadnień w formie mini lekcji, zapoznanie się z literaturą przedmiotu.
30 Kolokwium zaliczeniowe [PPW_MET_EDMAT_w_1] Prace pisemne, dyskusja [PPW_MET_EDMAT_w_2] Projekt [PPW_MET_EDMAT_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)