Diagnoza i terapia logopedyczna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Diagnoza i terapia logopedyczna
Kod modułu: PPW_DIAGLOG
Kod programu: W3-SMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł diagnoza i terapia logopedyczna obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu diagnostyki, profilaktyki i elementów terapii logopedycznej dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i umiejętności z zakresu logopedii, które umożliwią skuteczną realizację zadań z zakresu diagnozy mowy, percepcji słuchowej, profilaktyki zaburzeń mowy, współpracy z rodzicami i innymi specjalistami, głównie z logopedą, psychologiem. Student zapoznaje się z problematyką metodyki postępowania logopedycznego w przypadku opóźnionego rozwoju mowy, dyslalii i innych zaburzeń, w którym uwzględniane są zasady praktyki logopedycznej opartej na dowodach/wynikach badań naukowych (evidence-based practice). Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka, jego społeczno-kulturowych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. Zna terminologię dotyczącą zaburzeń mowy. [PPW_DIAGLOG_1]
K_W02 [5/5] K_W18 [5/5]
Student ma wiedzę na temat rozwoju mowy i okresów rozwojowych człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie fonetyczno-fonologicznym, biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. [PPW_DIAGLOG_2]
K_W02 [5/5] K_W13 [5/5] K_W18 [5/5]
Student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. [PPW_DIAGLOG_3]
K_W17 [4/5]
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej, potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z diagnozą terapią prostych zaburzeń mowy, w tym projektować działania postdiagnostyczne. [PPW_DIAGLOG_4]
K_U01 [5/5] K_U10 [5/5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozy i terapii logopedycznej, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. [PPW_DIAGLOG_5]
K_K01 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka, zarówno w aspekcie biologicznym, fonetyczno-fonologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych. [PPW_DIAGLOG_6]
K_W02 [5/5] K_W13 [5/5] K_W18 [5/5]
Student posiada umiejętności diagnostyczne w zakresie mowy dziecka pozwalające na rozpoznawanie wad mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, potrafi opracować wyniki obserwacji i formułować wnioski. [PPW_DIAGLOG_7]
K_U01 [4/5] K_U04 [4/5]
Student posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk. [PPW_DIAGLOG_8]
K_K05 [5/5]
Student ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów. [PPW_DIAGLOG_9]
K_K01 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_DIAGLOG _w_1]
Sprawdzenie wiedzy ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń.
PPW_DIAGLOG_1 PPW_DIAGLOG_2 PPW_DIAGLOG_3 PPW_DIAGLOG_6 PPW_DIAGLOG_7 PPW_DIAGLOG_8 PPW_DIAGLOG_9
Projekt [PPW_DIAGLOG_w_2]
Praca diagnostyczna dotyczą analizy mowy i percepcji słuchowej dziecka przedszkolnego lub wczesnoszkolnego.
PPW_DIAGLOG_4 PPW_DIAGLOG_5 PPW_DIAGLOG_8 PPW_DIAGLOG_9
Dyskusja [PPW_DIAGLOG_w_3]
Aktywny udział studentów w zajęciach, krytyczna analiza literatury, umiejętność rozwiązywania problemów logopedycznych, zastosowanie odpowiednich metod terapeutycznych do danego zaburzenia, poszukiwanie właściwych rozwiązań diagnostycznych i terapeutycznych do zastosowania w przedszkolu i szkole.
PPW_DIAGLOG_1 PPW_DIAGLOG_2 PPW_DIAGLOG_3 PPW_DIAGLOG_4 PPW_DIAGLOG_5 PPW_DIAGLOG_8 PPW_DIAGLOG_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_DIAGLOG _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
15 Kolokwium [PPW_DIAGLOG _w_1]
ćwiczenia [PPW_DIAGLOG _fs_2]
Dyskusja, krytyczna analiza literatury, metoda projektu, metoda działań praktycznych.
30
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji, opracowanie projektu diagnostycznego, zapoznanie się z literaturą przedmiotu.
30 Projekt [PPW_DIAGLOG_w_2] Dyskusja [PPW_DIAGLOG_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)