Media w pracy nauczyciela
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: | Media w pracy nauczyciela |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MPN |
Kod programu: | W3-SMPP19.2019 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Przedmiot Media w pracy nauczyciela ma przygotować studentów Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem różnorodnych form przekazu medialnego i multimedialnego w zintegrowanym nauczaniu w kl.1-3 szkoły podstawowej. Studenci również nabywają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu stosowanych programów, aplikacji i środków przekazu medialnego i multimedialnego w zakresie pracy w kl.1-3 szkoły podstawowej i przedszkolu. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu wykorzystania podstawowych dostępnych mediów, sposobów generowania informacji poprzez różnego rodzaju kanały. Dysponuje podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania zajęć komputerowych (informatyki) potrzebną do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem multimediów z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; zna istotę aktywnego słuchania i przekazywania wiedzy w sposób przystępny dla danego wieku i poziomu nauczania. Zna obowiązującą podstawę programową w zakresie kształcenia przedszkolnego i szkolnego w zakresie przedmiotów związanych z tematyką mediów; posiada wiedzę do prowadzenia zajęć na zróżnicowanym poziomie dydaktycznym i w różnych grupach wiekowych w przedszkolu [PPW_MPN_1] |
K_U10 [3/5] |
zna współczesne elementy nowych mediów; zna formy aktywności w zakresie wykorzystania mediów w kształtowaniu postaw dziecka(prasa, słuchowiska radiowe i stereofoniczne, portale Internetowe dla najmłodszych, telewizja edukacyjna); zna różnorodne elementy kształtowania postaw pro obywatelskich w zakresie udzielania i wykorzystywania mediów poprzez stosowanie zasad: netykiety, postaw obywatelskich, zasad wolności wypowiedzi, zasad tolerancji dla różnorodnych światopoglądów; posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania podstawowych kanałów informacyjnych. [PPW_MPN_2] |
K_W02 [3/5] |
zna problematykę funkcjonowania człowieka, wychowawcy i dziecka w
świecie mediów. Rozumie terminy takie jak np.: kultura masowa, nowomedialna i
audiowizualna, homogenizacja treści, komercjalizacja, edukacja autoteliczna, medialna,
nowomedialna, postmedialna, mass media, nowe media, multimedia itp.
Zna założenia manifestu na rzecz cyfrowej szkoły; znaczenie kodowania i dekodowania sygnałów w cyfrowym społeczeństwie; podstawowe kampanie promowane przez ministerstwo cyfryzacji; zagrożenia wynikające z nadmiernej obecności małego dziecka w świecie mediów i multimediów; podstawę programową, programy nauczania i podręczniki do przedmiotów w kl.1-3, oraz w przedszkolu; zna różnorodne metody i formy pracy. Zna podstawowe zagrożenia demencji cyfrowej u dzieci m. in. problem niebieskiego światła, zagubienia w sieci, wykluczenia cyfrowego, wad z zakresie posturologii. [PPW_MPN_3] |
K_W02 [3/5] |
Potrafi zdefiniować i opisać zjawiska medialne zachodzące w kulturze i w procesach edukacji dziecka;
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji medialnej. [PPW_MPN_4] |
K_U03 [3/5] |
potrafi wykorzystać i zaaranżować gry, zabawy, treści tematyczne w oparciu o podstawowe kanały medialne dla dzieci w przedszkolu i w kl. 1-3 szkoły podstawowej; ma umiejętność prowadzania zajęć z elementami wykorzystania mediów [PPW_MPN_5] |
K_U05 [3/5] |
potrafi skonstruować scenariusz do zintegrowanego nauczania z treściami multimedialnymi oraz scenariusz do zajęć w oparciu o wykorzystanie klasycznych mediów w przedszkolu i dla wszystkich grup wiekowych dzieci; potrafi przeprowadzić praktycznie zajęcia z wykorzystaniem mediów w kl.1-3 szkoły podstawowej; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kultury medialnej oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w zakresie wykorzystania mediów. [PPW_MPN_6] |
K_U03 [3/5] |
jest przygotowany do pracy w szkole podstawowej na etapie wczesnoszkolnym w zakresie prowadzenia zajęć komputerowych z wykorzystaniem multimediów, także w przedszkolu do prowadzenia zajęć medialnych stopniu podstawowym; stosuje aktywizujące i motywujące metody pracy [PPW_MPN_7] |
K_U04 [3/5] |
posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o BHP w czasie zajęć z wykorzystaniem mediów; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; ma świadomość wartości i poszanowania praw autorskich oraz własności intelektualnej innych twórców przekazu medialnego i multimedialnego. Dostrzega ważność i siłę przekazu medialnego i multimedialnego dla budowania społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o nowe modele crowdfundingu i crowdsourcingu. [PPW_MPN_8] |
K_K04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [PPW_MPN_w_1] | znajomość problematyki przedmiotu zawartej w treściach ćwiczeń |
PPW_MPN_1 |
scenariusz do zajęć z wykorzystaniem mediów [PPW_MPN_w_2] | umiejętność konstruowania scenariuszy dziennych z treściami zawierającymi elementy medialne i multimedialne w kl.1-3 |
PPW_MPN_4 |
prezentacja [PPW_MPN_w_3] | praktyczna prezentacja ciekawych ćwiczeń i propozycji metodycznych zawartych w autorskich scenariuszach |
PPW_MPN_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [PPW_MPN_fs_1] | Praktyczna realizacja treści ćwiczeń, prezentacja scenariusza zajęć |
15 | Aktywność na zajęciach, przygotowanie do kolokwium i prezentacji |
45 |
Kolokwium [PPW_MPN_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |