Media w pracy nauczyciela Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Media w pracy nauczyciela
Kod modułu: PPW_MPN
Kod programu: W3-SMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot Media w pracy nauczyciela ma przygotować studentów Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem różnorodnych form przekazu medialnego i multimedialnego w zintegrowanym nauczaniu w kl.1-3 szkoły podstawowej. Studenci również nabywają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu stosowanych programów, aplikacji i środków przekazu medialnego i multimedialnego w zakresie pracy w kl.1-3 szkoły podstawowej i przedszkolu.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu wykorzystania podstawowych dostępnych mediów, sposobów generowania informacji poprzez różnego rodzaju kanały. Dysponuje podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania zajęć komputerowych (informatyki) potrzebną do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem multimediów z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; zna istotę aktywnego słuchania i przekazywania wiedzy w sposób przystępny dla danego wieku i poziomu nauczania. Zna obowiązującą podstawę programową w zakresie kształcenia przedszkolnego i szkolnego w zakresie przedmiotów związanych z tematyką mediów; posiada wiedzę do prowadzenia zajęć na zróżnicowanym poziomie dydaktycznym i w różnych grupach wiekowych w przedszkolu [PPW_MPN_1]
K_U10 [3/5]
zna współczesne elementy nowych mediów; zna formy aktywności w zakresie wykorzystania mediów w kształtowaniu postaw dziecka(prasa, słuchowiska radiowe i stereofoniczne, portale Internetowe dla najmłodszych, telewizja edukacyjna); zna różnorodne elementy kształtowania postaw pro obywatelskich w zakresie udzielania i wykorzystywania mediów poprzez stosowanie zasad: netykiety, postaw obywatelskich, zasad wolności wypowiedzi, zasad tolerancji dla różnorodnych światopoglądów; posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania podstawowych kanałów informacyjnych. [PPW_MPN_2]
K_W02 [3/5]
zna problematykę funkcjonowania człowieka, wychowawcy i dziecka w świecie mediów. Rozumie terminy takie jak np.: kultura masowa, nowomedialna i audiowizualna, homogenizacja treści, komercjalizacja, edukacja autoteliczna, medialna, nowomedialna, postmedialna, mass media, nowe media, multimedia itp. Zna założenia manifestu na rzecz cyfrowej szkoły; znaczenie kodowania i dekodowania sygnałów w cyfrowym społeczeństwie; podstawowe kampanie promowane przez ministerstwo cyfryzacji; zagrożenia wynikające z nadmiernej obecności małego dziecka w świecie mediów i multimediów; podstawę programową, programy nauczania i podręczniki do przedmiotów w kl.1-3, oraz w przedszkolu; zna różnorodne metody i formy pracy. Zna podstawowe zagrożenia demencji cyfrowej u dzieci m. in. problem niebieskiego światła, zagubienia w sieci, wykluczenia cyfrowego, wad z zakresie posturologii. [PPW_MPN_3]
K_W02 [3/5] K_W13 [3/5]
Potrafi zdefiniować i opisać zjawiska medialne zachodzące w kulturze i w procesach edukacji dziecka; potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji medialnej. [PPW_MPN_4]
K_U03 [3/5]
potrafi wykorzystać i zaaranżować gry, zabawy, treści tematyczne w oparciu o podstawowe kanały medialne dla dzieci w przedszkolu i w kl. 1-3 szkoły podstawowej; ma umiejętność prowadzania zajęć z elementami wykorzystania mediów [PPW_MPN_5]
K_U05 [3/5] K_U08 [3/5]
potrafi skonstruować scenariusz do zintegrowanego nauczania z treściami multimedialnymi oraz scenariusz do zajęć w oparciu o wykorzystanie klasycznych mediów w przedszkolu i dla wszystkich grup wiekowych dzieci; potrafi przeprowadzić praktycznie zajęcia z wykorzystaniem mediów w kl.1-3 szkoły podstawowej; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kultury medialnej oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w zakresie wykorzystania mediów. [PPW_MPN_6]
K_U03 [3/5] K_U10 [3/5]
jest przygotowany do pracy w szkole podstawowej na etapie wczesnoszkolnym w zakresie prowadzenia zajęć komputerowych z wykorzystaniem multimediów, także w przedszkolu do prowadzenia zajęć medialnych stopniu podstawowym; stosuje aktywizujące i motywujące metody pracy [PPW_MPN_7]
K_U04 [3/5]
posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o BHP w czasie zajęć z wykorzystaniem mediów; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; ma świadomość wartości i poszanowania praw autorskich oraz własności intelektualnej innych twórców przekazu medialnego i multimedialnego. Dostrzega ważność i siłę przekazu medialnego i multimedialnego dla budowania społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o nowe modele crowdfundingu i crowdsourcingu. [PPW_MPN_8]
K_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_MPN_w_1]
znajomość problematyki przedmiotu zawartej w treściach ćwiczeń
PPW_MPN_1 PPW_MPN_2 PPW_MPN_3
scenariusz do zajęć z wykorzystaniem mediów [PPW_MPN_w_2]
umiejętność konstruowania scenariuszy dziennych z treściami zawierającymi elementy medialne i multimedialne w kl.1-3
PPW_MPN_4 PPW_MPN_6 PPW_MPN_7
prezentacja [PPW_MPN_w_3]
praktyczna prezentacja ciekawych ćwiczeń i propozycji metodycznych zawartych w autorskich scenariuszach
PPW_MPN_5 PPW_MPN_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_MPN_fs_1]
Praktyczna realizacja treści ćwiczeń, prezentacja scenariusza zajęć
15
Aktywność na zajęciach, przygotowanie do kolokwium i prezentacji
45 Kolokwium [PPW_MPN_w_1] scenariusz do zajęć z wykorzystaniem mediów [PPW_MPN_w_2] prezentacja [PPW_MPN_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)