Podstawy kształcenia kultury fizycznej dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Podstawy kształcenia kultury fizycznej dziecka
Kod modułu: PPW_POD_KFD
Kod programu: W3-SMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do zapoznania z podstawowymi wiadomościami w zakresie nauczania przedmiotu kultura fizyczna w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Nakreśla biologiczne i kulturowe uwarunkowania aktywności ruchowej. Zwraca uwagę na wiedzę dziecka jako warunek dbania o sprawność i potrzeby zdrowotne. Przedstawia wskazania do pracy z dziećmi ze względu na potrzeby a także zaburzenia i dysfunkcje. Zapoznaje z zasadami kształcenia i wychowania w zajęciach ruchowych małego dziecka. Określa cele i funkcje przedmiotu. Wprowadza zasady gry, opis pozycji gimnastycznych, zasady prowadzenie zbiórek itp. Określa jednostkę metodyczną w przedszkolu oraz lekcje w szkole jako podstawową formę organizacyjną a także podkreśla znaczenie zajęć pozalekcyjnych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz biomedycznych podstaw rozwoju dziecka.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i potrafi wskazać cele kultury fizycznej i wychowania fizycznego, rozumie wychowawczo-zdrowotne wartości zajęć kultury fizycznej; ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy; zna zasady pracy w zakresie wf w szkole i poza szkołą; zna formy organizacyjne procesu wf. [PPW_POD_KFD_1]
K_W11 [3/5] K_W17 [3/5]
ma elementarną wiedzę na temat znaczenia kultury fizycznej w życiu codziennym, zna terminologię i zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin; ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym [PPW_POD_KFD_2]
K_W01 [3/5] K_W05 [3/5] K_W09 [3/5]
Potrafi łączyć teorię z praktyką, wykazuje się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych. Zna etapy rozwoju dziecka i ma świadomość jego potrzeb. [PPW_POD_KFD_3]
K_U02 [3/5]
Potrafi samodzielnie dobrać metody pracy, formy i środki dydaktyczne podczas pracy z dziećmi w różnych warunkach - sala gimnastyczna, środowisko naturalne, pory roku. [PPW_POD_KFD_4]
K_U02 [4/5] K_U04 [4/5] K_U09 [4/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kultury fizycznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i potrafi precyzyjnie wypowiadać się na ten temat, potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kultury fizycznej oraz wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć ruchowych w przedszkolu i szkole podstawowej. [PPW_POD_KFD_5]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U05 [3/5] K_U06 [3/5]
posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o BHP w czasie zajęć ruchowych; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [PPW_POD_KFD_6]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5] K_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_POD_KFD_w_1]
znajomość problematyki przedmiotu zawartej w treściach ćwiczeń
PPW_POD_KFD_1 PPW_POD_KFD_2
Prezentacja [PPW_POD_KFD_w_2]
praktyczna prezentacja ciekawych ćwiczeń i propozycji metodycznych zawartych w autorskich scenariuszach
PPW_POD_KFD_3 PPW_POD_KFD_5
Scenariusz zajęć [PPW_POD_KFD_w_3]
umiejętność konstruowania scenariuszy dziennych z treściami kultury fizycznej i wychowania fizycznego w przedszkolu i szkole w klasach 1-3
PPW_POD_KFD_4 PPW_POD_KFD_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_POD_KFD_fs_1]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych.
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie prac zaliczeniowych oraz przygotowanie do kolokwium.
45 Kolokwium [PPW_POD_KFD_w_1] Prezentacja [PPW_POD_KFD_w_2] Scenariusz zajęć [PPW_POD_KFD_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)