Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2019

Nazwa modułu: Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną
Kod modułu: 12-PE-WD-S2-17WNI
Kod programu: W6-S2PE19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W trakcie zajęć z wczesnego wspomagania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną studenci rozszerzają wiedzę o systemach wsparcia dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin, nabywają wiadomości o procesie wspomagania rozowju, zostają przygotowania do projektowania procesu edukacyjnego w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych formach kształcenia na wszystkich szczeblach edukacji. Rozszerzają wiedzę na temat struktury systemu wspomagania rozwoju małego dziecka – celów, zasad, form organizacji, treści, metod, środków dydaktycznych.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja modłów: dydaktyka ogólna, dydaktyka specjalna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, doskonalenia zawodowego i osobistego, dokonując samooceny swoich działań, a także kompetencji, wyznaczając prawidłowy kierunek własnego rozwoju [_K_1]
K_K01 [2/5]
Jest świadomy wagi o profesjonalnym i etycznym podejściu do podejmowanych działań, kierując się przyjętymi wartościami w realizacji zadań i celów w praktyce pedagogicznej, w szczególności z zakresu pedagogiki specjalnej i pedagogiki twórczości [_K_2]
K_K06 [2/5]
Jest wrażliwy na problemy osób niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, ich edukację, wychowanie i rozwój społeczny i rolę sztuki w działaniach edukacyjno-terapeutycznych [_K_3]
K_K08 [3/5]
Prawidłowo posługuje się zdobytą wiedzą w celu analizowania przyczyn, przebiegu, motywów i wzorów zachowań, diagnozowania problemów i zjawisk oraz analizowania działań praktycznych stosowanych i ukierunkowanych na wspomaganie, rehabilitację, rewalidację, arteterapię i adaptację społeczną małych dzieci i ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych intelektualnie; zna prawidłowości procesu uczenia się dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, potrafi w związku z nimi projektować sytuacje dydaktyczno-wychowawcze oraz wspomgające [_U_1]
K_U02 [2/5]
Potrafi projektować proces wspomagania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i jego rodziny, zna metody pracy w placówkach wspomagania rozwoju z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie; Prawidłowo posługuje się nabytą wiedzą oraz wybranymi metodami, normami etycznymi i regułami w celu rozwiązania konkretnego zadania i problemu związanego z modułem specjalnościowym, przewidując skutki konkretnych działań pedagogicznych; [_U_2]
K_U05 [3/5] K_U06 [3/5]
Ma wiedzę na temat opieki, wychowania, kształcenia, terapii małego dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych intelektualnie; Ma wiedzę na temat instytucji, organizacji wspierających edukację, wychowanie, terapię, terapię przez sztukę rozwój i funkcjonowanie osób niepełnosprawnych oraz zachodzących między nimi relacjach; Posiada wiedzę na temat różnych środowisk wychowawczych, w szczególności tych, które są związane z modułem specjalnościowym i wpływają na funkcjonowanie psychospołeczne małego dziecka i jego rodziny [_W_1]
K_W05 [3/5] K_W08 [3/5]
Posiada wiedzę na temat planowania, projektowania działań skierowanych na rzecz konstruktywnego procesu kształcenia ogólnego, integracyjnego i separacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka niepełnosprawnego intelektualnie wraz z jego rodziną w różnych dziedzinach życia; Posiada wiedzę na temat metodyki specjalnej w pracy z małym dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie i jego rodziną [_W_2]
K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
przygotowanie projektu [_w_1]
Zbiór konspektów lekcji (w klasie specjalnej, integracyjnej, ogólnodostępnej)
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
mini wykład z wykorzystaniem środków multimedialnych, dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków,; metoda projektu – praca indywidualna
15
analiza literatury przedmiotu; analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza statutów organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych
75 przygotowanie projektu [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)