Diagnoza i wsparcie edukacyjne w środowisku zróżnicowanym kulturowo Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2019

Nazwa modułu: Diagnoza i wsparcie edukacyjne w środowisku zróżnicowanym kulturowo
Kod modułu: 12-PE-RM-S2-DWE
Kod programu: W6-S2PE19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot diagnoza i wsparcie edukacyjne w środowisku zróżnicowanym kulturowo ma umożliwić studentom poszerzenie wiedzy na temat diagnostyki edukacyjnej (łącznie z założeniami metodologicznymi). Studenci pogłębiają wiedzę dotyczącą podstawowych badań diagnostycznych takich jak: badania testowe, psychometryczne, socjometryczne. Tematyka zajęć ma pozwolić na poznanie możliwości diagnozowania środowisk zróżnicowanych kulturowo z wykorzystaniem istniejących, jak i samodzielnie skonstruowanych narzędzi diagnostycznych. Sposób realizacji treści ma pomóc studentom w opanowaniu umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych, krytycznej analizie istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce psychopedagogicznej i resocjalizacyjnej, a także uświadomić konieczność indywidualnego podejścia do podopiecznych oraz uwzględnienia specyfiki ich środowiska kulturowego. Celem zajęć jest ukazanie diagnozy jako podstawy planowania wsparcia edukacyjnego ucznia odmiennego pod różnym względem, uwzględniania różnych form w pracy z emigrantami, uchodźcami i repatriantami oraz organizowanie warunków do kształtowania się u studentów umiejętności niezbędnych do wykorzystywania wiedzy w diagnozowaniu, projektowaniu, organizowaniu działań pomocowych i wspierających osoby doświadczające zmiany kulturowej.
Wymagania wstępne:
wymagana znajomość zagadnień z zakresu diagnozy w resocjalizacji
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych, a także wymiaru etycznego diagnozy; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego, w szczególności poszukiwania nowych metod i narzędzi diagnostycznych, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności; dostrzega wagę dostosowania różnych działań wspierających do potrzeb i sytuacji problemowych osób ze środowisk zróżnicowanych kulturowo [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K05 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K05 [3/5]
potrafi zastosować wiedzę w odniesieniu do konkretnej sytuacji diagnostycznej z uwzględnieniem specyfiki jednostki, grupy i instytucji; stosuje analizę krytyczną dostępnych narzędzi badawczych uwzględniając rzetelność, trafność i obiektywizm; diagnozuje konsekwencje kulturowego zróżnicowania ludzkich zachowań w praktyce pomocowej [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] K_U07 [3/5] K_U10 [3/5] KN_U05 [3/5]
potrafi samodzielnie skonstruować proste narzędzia diagnostyczne oraz zweryfikować ich trafność zastosowania w działaniach edukacyjnych [_U_2]
K_U06 [3/5] KN_U14 [3/5]
ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą założeń procesu diagnostycznego z uwzględnieniem specyfiki środowisk instytucjonalnych i społeczności zróżnicowanych kulturowo; ma podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzania prawidłowego procesu diagnostycznego w odniesieniu do migrantów, uchodźców, repatriantów, członków mniejszości etnicznych i narodowych; ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zasad metodologicznych poprawnie przeprowadzonej diagnozy, zna terminologię z zakresu pedagogiki i dziedzin pokrewnych wykorzystywaną w procesie diagnozy psychopedagogicznej oraz wie, jak dobierać odpowiednie metody i techniki terapeutyczne do poszczególnych partnerów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych przeprowadzania diagnozy i wykorzystania jej wyników; posiada wiedzę w zakresie diagnozowania problemów akulturacyjnych i potrzeb osób przynależących do różnych grup kulturowych [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W04 [3/5] K_W06 [3/5] K_W08 [3/5] K_W16 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [_w_1]
studenci samodzielnie konstruują proste narzędzia służące do diagnozy jednego ze zjawisk w środowisku zróżnicowanym kulturowo, przeprowadzają badanie pilotażowe, a jego wyniki oraz ocenę narzędzia opisują w pracy pisemnej
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
15
studiowanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie do dyskusji, skonstruowanie narzędzia badawczego, przygotowanie pracy pisemnej
15 praca pisemna [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)