Pedagogika porównawcza Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2019

Nazwa modułu: Pedagogika porównawcza
Kod modułu: 12-PE-S2-3PP
Kod programu: W6-S2PE19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
- uzyskanie przez studenta wiedzy o założeniach i przemianach systemów i instytucji działalności pedagogicznej (oświatowo-wychowawczej), zwłaszcza o współczesnej sytuacji szkolnictwa w różnych krajach; - zrozumienie roli komparatystycznych badań pedagogicznych dla projektowania działalności pedagogicznej i prowadzenia polityki oświatowej; - rozwinięcie umiejętności porównywania i oceniania różnych systemów i instytucji działalności pedagogicznej oraz założeń i realizacji polityki edukacyjnej
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga [_K_1]
K_K03 [4/5]
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych [_K_2]
K_K05 [5/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych [_U_1]
K_U02 [5/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [_U_2]
K_U04 [4/5]
posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki [_U_3]
K_U06 [5/5]
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk [_W_1]
K_W02 [5/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_2]
K_W03 [4/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) [_W_3]
K_W04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca własna studenta [_w_1]
przygotowanie i omówienie porównawczej analizy – w postaci prac pisemnych – wybranych pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych, pisemne prace kontrolne dotyczące wybranych przez studenta problemów z zakresu komparatystyki pedagogicznej; zawierające analizę porównawczą wybranych pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych; zdające sprawę z lektury artykułów i książek, w których analizuje się zagadnienia z zakresu pedagogiki porównawczej; ukazujące umiejętności analizy porównawczej danego zagadnienia pedagogicznego
_K_2 _U_2 _W_1
prezentacja [_w_2]
przygotowanie i omówienie porównawczej analizy – w postaci prezentacji – wybranych pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych
_K_1 _U_3 _W_2
egzamin ustny [_w_3]
egzamin – rozmowa na podstawie samodzielnych prac pisemnych studentów – sprawdzający przyswojenie i zrozumienie treści programowych wykładów i ćwiczeń
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład - z możliwością stawiania pytań ze strony studentów
15
analiza literatury przedmiotu, która przywoływana jest w wykładzie
35 egzamin ustny [_w_3]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja wiedzotwórcza na podstawie przygotowanych i omawianych przez studentów prac pisemnych oraz prezentacji multimedialnych
15
analiza literatury dotyczącej porównawczego ujęcia pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych
35 praca własna studenta [_w_1] prezentacja [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)