Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Metodyka edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej (sem.3)
Kod modułu: PPW_MET_EDPOL
Kod programu: W6-SMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej 1 obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z zakresu kształcenia językowego i literackiego) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację polonistyczna na poziomie klas I-III. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań edukacyjnych z zastosowaniem języka w sytuacjach edukacyjnych [PPW_MET_EDPOL_1]
K_W10 [4/5]
Student ma elementarną wiedzę na temat sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych [PPW_MET_EDPOL_2]
K_W17 [4/5]
Student potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów dydaktycznych w aspekcie sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych [PPW_MET_EDPOL_3]
K_U15 [4/5]
Student potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji polonistycznej dla projektowania, analizy i oceny sprawności i aktywności językowej dziecka w sytuacjach edukacyjnych, wiążąc je z określonymi celami. [PPW_MET_EDPOL_4]
K_U02 [4/5]
Student ma świadomość swojego poziomu wiedzy polonistycznej i umiejętności metodycznych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym zakresie. [PPW_MET_EDPOL_5]
K_K01 [3/5]
Student posiada wiedzę na temat współczesnych teorii dotyczących metod kształcenia polonistycznego oraz różnorodnych uwarunkowań procesów czytania, pisania, mówienia i słuchania ze szczególnym uwzględnieniem okresu nabywania i doskonalenia tychże umiejętności w klasach początkowych. [PPW_MET_EDPOL_N1]
K_W02 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat metodyki edukacji literackiej i językowej na poziomie klas I-III i w wychowaniu przedszkolnym. [PPW_MET_EDPOL_N2]
K_W10 [4/5]
Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki edukacji polonistycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych, służących nabywaniu i doskonaleniu umiejętności polonistycznych w klasach początkowych. [PPW_MET_EDPOL_N3]
K_U03 [4/5]
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z edukacją polonistyczną dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. [PPW_MET_EDPOL_N4]
K_U04 [4/5]
Student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań metodycznych z zakresu edukacji polonistycznej dziecka na etapie doskonalenia umiejętności czytania, pisania, mówienia i słuchania. [PPW_MET_EDPOL_N5]
K_U04 [4/5]
Student potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętność pracy z grupą i całym zespołem klasowym dla realizacji treści z zakresu edukacji polonistycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. [PPW_MET_EDPOL_N6]
K_U08 [4/5]
Student charakteryzuje się wrażliwością na poprawność językową swoją i uczniów, ma poczucie odpowiedzialności za poprawne stosowanie języka ojczystego w mowie i w piśmie. [PPW_MET_EDPOL_N7]
K_K05 [4/5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dbałości o doskonalenie swoich umiejętności językowych, potrafi dokonać oceny własnych kompetencji językowych. [PPW_MET_EDPOL_N8]
K_K05 [4/5]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań promujących język ojczysty, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. [PPW_MET_EDPOL_N9]
K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PPW_MET_EDPOL_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń
PPW_MET_EDPOL_1 PPW_MET_EDPOL_2 PPW_MET_EDPOL_N1 PPW_MET_EDPOL_N2 PPW_MET_EDPOL_N3
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPOL_w_2]
Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji polonistycznej, opracowanie pisemne wybranych zagadnień z zakresu kompetencji polonistycznych uczniów w wieku wczesnoszkolnym
PPW_MET_EDPOL_3 PPW_MET_EDPOL_4 PPW_MET_EDPOL_N4 PPW_MET_EDPOL_N5
Dyskusja [PPW_MET_EDPOL_w_3]
Ocena wybranych projektów edukacyjnych przygotowanych przez studentów, udział w dyskusji na temat prezentowanych w grupie rozwiązań metodycznych.
PPW_MET_EDPOL_5 PPW_MET_EDPOL_N6 PPW_MET_EDPOL_N7 PPW_MET_EDPOL_N8 PPW_MET_EDPOL_N9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_MET_EDPOL_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą
15 Kolokwium [PPW_MET_EDPOL_w_1]
ćwiczenia [PPW_MET_EDPOL_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań
30
Przygotowanie pracy zaliczeniowej
30 Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_EDPOL_w_2] Dyskusja [PPW_MET_EDPOL_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)