Kultura języka z retoryką Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Kultura języka z retoryką
Kod modułu: PPW_KJR
Kod programu: W6-SMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł edukacji językowej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań związanych z nauczaniem płynnego posługiwania się językiem polskim dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z gramatyki, stylistyki i retoryki) i metodycznej, aby po ukończeniu kursu student mógł prowadzić skuteczną edukację językową. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i pracy własnej studentów oraz śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu gramatyki i stylistyki języka polskiego; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego, zna jej typowe zagadnienia, normy i procedury [PPW_KJR _1]
K_W02 [5/5] K_W10 [5/5]
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturalnych, a także ocenić ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi precyzyjnie wypowiadać się w języku mówionym, jak i pisanym na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych [PPW_KJR_2]
K_U01 [5/5]
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw języka polskiego, w tym znajomość gramatyki i stylistyki, zna rodzaje komunikatów, ich cele i formy, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy językowe, a także korzystać z pomocy słowników i wydawnictw PWN czy Poradni Językowych [PPW_KJR_3]
K_W02 [4/5]
Student potrafi precyzyjnie wypowiadać się, zarówno w języku mówionym, jak i pisanym, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć różnych teoretycznych. [PPW_KJR_4]
K_U15 [5/5]
Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się przy użyciu rozmaitych kanałów komunikacyjnych dostosowanych do omawianych zagadnień teoretycznych. [PPW_KJR_5]
K_U05 [3/5] K_U15 [3/5]
Student posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym działalności pedagogicznej ukierunkowanej na dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne. [PPW_KJR_N1]
K_W17 [5/5]
Student posiada wiedzę o współczesnych teoriach edukacji językowej dzieci oraz wie, w jaki sposób pogłębiać swoje umiejętności językowe. [PPW_KJR_N2]
K_W02 [5/5]
Student posiada umiejętności i kompetencje językowe niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych i wychowawczych zadań szkoły. [PPW_KJR_N3]
K_U15 [5/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe związane z przygotowaniem metodycznym, korzystając z zasobów wiedzy z innych źródeł nauki i nowoczesnych technologii. [PPW_KJR_N4]
K_U04 [5/5] K_U05 [5/5]
Student potrafi ocenić przydatność metod, środków dydaktycznych i założeń organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych z zakresu z zakresu edukacji językowej dziecka. [PPW_KJR_N5]
K_U03 [5/5] K_U04 [5/5]
Student potrafi trafnie wykorzystać kompetencje językowe, by porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, które są w różnej kondycji emocjonalnej i poprzez dialog rozwiązywać konflikty. [PPW_KJR_N6]
K_U03 [5/5] K_U07 [5/5] K_U13 [5/5]
Student potrafi odpowiednio dobrać materiały dydaktyczne i wykorzystać je w procesie edukacji językowej. [PPW_KJR_N7]
K_U02 [5/5] K_U03 [5/5]
Student ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień edukacji językowej. [PPW_KJR_N8]
K_K01 [5/5] K_K08 [5/5]
Student przygotowuje się do pracy, projektuje i wykorzystuje działania metodyczne z zakresu edukacji językowej dziecka z pełną odpowiedzialnością pedagogiczną. [PPW_KJR_N9]
K_U02 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca pisemna [PPW_KJR _w_1]
Sprawdzenie wiedzy merytorycznej i praktycznej ujętej w problematyce ćwiczeń.
PPW_KJR _1 PPW_KJR_2 PPW_KJR_3 PPW_KJR_4 PPW_KJR_5 PPW_KJR_N1 PPW_KJR_N2 PPW_KJR_N3
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_KJR _w_2]
Wykorzystanie zagadnień merytorycznych z zakresu gramatyki, stylistyki i kultury języka polskiego itp. w formułowaniu komunikatów różnego typu, tworzeniu różnorodnych wypowiedzi i tekstów.
PPW_KJR_2 PPW_KJR_3 PPW_KJR_4 PPW_KJR_5 PPW_KJR_N4 PPW_KJR_N6 PPW_KJR_N7 PPW_KJR_N8
Dyskusja [PPW_KJR _w_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji językowej.
PPW_KJR_3 PPW_KJR_N4 PPW_KJR_N5 PPW_KJR_N7 PPW_KJR_N9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [-2PPW_KJR_fs_2]
Wykład treści przedmiotu z prezentacją multimedialną
15
Utrwalenie treści wykładów oraz studiowanie literatury przedmiotu
25
ćwiczenia [PPW_KJR _fs_1]
Dyskusja, metoda uczenia się w praktyce
30
Zapoznanie z literaturą przedmiotu, przygotowanie wskazanych zadań o charakterze praktycznym (prezentacja, drama, inscenizacja, różne typy pism użytkowych itp.).
50 Praca pisemna [PPW_KJR _w_1] Prace praktyczno-metodyczne [PPW_KJR _w_2] Dyskusja [PPW_KJR _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)