Psychologia nauczania-uczenia się Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Psychologia nauczania-uczenia się
Kod modułu: PPW_PS_NU
Kod programu: W6-SMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Charakterystyka procesów uczenia się i ich zastosowanie w nauczaniu: warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez obserwację. Zastosowanie kar i nagród. Najczęściej popełniane błędy przy nagradzaniu i karaniu. Poczucie skuteczności własnego działania. Wyuczona bezradność. Wzmacnianie poczucia własnej wartości u uczniów. Uczenie się a pamięć. Fazy procesów pamięciowych. Efekty pamięciowe. Główne teorie zapominania. Rola powtórzeń. Jak uczynić proces uczenia się bardziej efektywnym? Czynniki wpływające na lepsze zapamiętywanie. Zastosowanie mnemotechnik i map pamięciowych. Uczenie się a myślenie. Rozwiązywanie problemów. Proces twórczy. Uczenie się a motywacja. Wybrane teorie motywacji. Motywacja a efektywność działania. Motywowanie uczniów do nauki. Różnice indywidualne. Dostosowanie nauczania do różnych stylów uczenia się i rożnych typów inteligencji. Zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. Sytuacje trudne w procesie dydaktycznym i radzenie sobie z nimi. Utrzymywanie ładu i dyscypliny w klasie
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna wybrane koncepcje funkcjonowania człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej [PPW_PS_NU_1]
K_W01 [4/5]
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w trakcie nauczania-uczenia się [PPW_PS_NU_2]
K_W02 [4/5]
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z nauczaniem-uczeniem się [PPW_PS_NU_3]
K_U04 [3/5]
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu [PPW_PS_NU_4]
K_U10 [3/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [PPW_PS_NU_5]
K_K04 [4/5]
Posiada wiedzę pozwalającą na rozumienie procesu nauczania-uczenia się [PPW_PS_NU_N1]
K_U13 [4/5]
Posiada wiedzę na temat teorii uczenia się i nauczania oraz uwarunkowań tych procesów [PPW_PS_NU_N2]
K_W02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PPW_PS_NU _w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń
PPW_PS_NU_1 PPW_PS_NU_2 PPW_PS_NU_3 PPW_PS_NU_N1 PPW_PS_NU_N2
Dyskusja, rozwiązywanie problemów praktycznych [PPW_PS_NU_w_2]
Zagadnienia praktyczne i sposoby ich rozwiązywania, ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych
PPW_PS_NU_3 PPW_PS_NU_4 PPW_PS_NU_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_PS_NU_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
Studenci przygotowują się do kolokwium (forma testu wielokrotnego wyboru)
15 kolokwium [PPW_PS_NU _w_1]
ćwiczenia [PPW_PS_NU_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, rozwiązywanie problemów praktycznych
15
Studenci przygotowują się do zajęć i kolokwium
15 kolokwium [PPW_PS_NU _w_1] Dyskusja, rozwiązywanie problemów praktycznych [PPW_PS_NU_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)