Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem.4) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III (sem.4)
Kod modułu: PPW_MESPP_E
Kod programu: W6-SMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł edukacji społeczno-przyrodniczej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, historii, etnografii, fizyki, chemii, materiałoznawstwa, techniki, astronomii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację społeczno-przyrodniczą. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów i śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu Pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych, Podstaw edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III, Podstaw edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym znajomość elementarnych zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej itp., zna zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych. [PPW_MESPP_1]
K_W02 [5/5] K_W10 [5/5]
Zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania otoczenia przez dzieci harmonijnie rozwinięte oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności programowej i metodycznej w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji organizacyjnych. [PPW_MESPP_2]
K_W05 [5/5] K_W06 [5/5] K_W13 [5/5]
Potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych. [PPW_MESPP_3]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5]
Potrafi ocenić odpowiedniość i skuteczność metod, procedur i praktycznych rozwiązań do realizacji zadań związanych z edukacja społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych. [PPW_MESPP_4]
K_U01 [5/5] K_U02 [5/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych. [PPW_MESPP_5]
K_K01 [4/5] K_K04 [4/5] K_K08 [4/5]
Posiada podstawową wiedzę merytoryczną z zakresu biologii, geografii, historii, etnografii, materiałoznawstwa, fizyki itp. Dla wprowadzania tych zagadnień w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [PPW_MESPP_N1]
K_W02 [4/5]
Posiada wiedzę o współczesnych teoriach edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska oraz nabywania umiejętności teoretycznych, praktycznych i społecznych w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III [PPW_MESPP_N2]
K_W02 [3/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii nauczania-uczenia się oraz dydaktyki i metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania działań praktycznych w pracy z uczniami klas I-III i dziećmi w wieku przedszkolnym. [PPW_MESPP_N3]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe związane z przygotowaniem metodycznym, korzystając z zasobów wiedzy z innych źródeł nauki i nowoczesnych technologii. [PPW_MESPP_N4]
K_U05 [5/5] K_U10 [5/5]
Potrafi ocenić przydatność metod, środków dydaktycznych i założeń organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych z zakresu z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka. [PPW_MESPP_N5]
K_U04 [5/5] K_U10 [5/5]
Potrafi trafnie dobrać i wykorzystać materiały i środki dydaktyczne w celu projektowania i realizowania działań metodycznych w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka. [PPW_MESPP_N6]
K_U02 [5/5]
Potrafi analizować własne działania metodyczne z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka i wdrażać działania innowacyjne. [PPW_MESPP_N7]
K_U03 [5/5]
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień edukacji społeczno-przyrodniczej [PPW_MESPP_N8]
K_K01 [4/5] K_K04 [4/5]
Przygotowuje się do pracy, projektuje i wykorzystuje działania metodyczne z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka z pełną odpowiedzialnością pedagogiczną. [PPW_MESPP_N9]
K_K07 [5/5] K_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin o formie określonej w sylabusie [PPW_MESPP_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń
PPW_MESPP_1 PPW_MESPP_2 PPW_MESPP_3 PPW_MESPP_N1 PPW_MESPP_N2 PPW_MESPP_N3 PPW_MESPP_N4 PPW_MESPP_N5 PPW_MESPP_N9
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MESPP_w_2]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu biologii, historii, nauk społecznych, geografii, etnografii, fizyki itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy.
PPW_MESPP_3 PPW_MESPP_4 PPW_MESPP_5 PPW_MESPP_N4 PPW_MESPP_N5 PPW_MESPP_N6 PPW_MESPP_N7 PPW_MESPP_N8 PPW_MESPP_N9
Praca pisemna, dyskusja [PPW_MESPP_w_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji społeczno-przyrodniczej
PPW_MESPP_3 PPW_MESPP_4 PPW_MESPP_5 PPW_MESPP_N4 PPW_MESPP_N5 PPW_MESPP_N6 PPW_MESPP_N7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PPW_MESPP_fs_1]
Omówienie projektów, propozycji i rozwiązań metodycznych dostępnych na rynku oraz przygotowanych przez studentów. Opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych związanych z tematyką edukacji społeczno- przyrodniczej
30
Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą oraz publikacjami dla dzieci młodszych dotyczącymi tematyki edukacji społecznej i przyrodniczej; przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat; przygotowanie się do dyskusji
60 Egzamin o formie określonej w sylabusie [PPW_MESPP_w_1] Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MESPP_w_2] Praca pisemna, dyskusja [PPW_MESPP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)