Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2019

Nazwa modułu: Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
Kod modułu: PPW_MET_PK
Kod programu: W6-SMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot pozwala na uzyskanie wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju, niepowodzeń dydaktycznych i trudności wychowawczych. Umożliwia zdobycie umiejętności poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci oraz ustalenie przyczyn trudności w uczeniu się. Student zyskuje umiejętność trafnego doboru metod pracy z dziećmi wymagającymi interwencji terapeutycznej. Zdobywa umiejętności konstruowania programów terapii, obiektywnego oceniania jej przebiegu i efektów, właściwego prowadzenia dokumentacji.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna prawidłowości dotyczące uwarunkowań nauczania i uczenia się dzieci z trudnościami w nauce. [PPW_MET_PK _1]
K_W08 [5/5] K_W13 [5/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania zmierzające do efektywnej pracy korekcyjno-wyrównawczej. [PPW_MET_PK _2]
K_K08 [5/5]
Interpretuje wyniki diagnostyczne, projektuje działania korekcyjno-wyrównawcze uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby ucznia. [PPW_MET_PK _3]
K_U02 [5/5] K_U03 [5/5]
Ocenia przydatność stosowanych metod i procedur do realizacji zadań związanych z niwelowaniem niepowodzeń szkolnych. Przedstawia propozycje zmian zwiększających efektywność podejmowanych działań. [PPW_MET_PK _4]
K_W10 [5/5]
Student ma wiedzę o metodyce pracy korekcyjno-wyrównawczej, normach postępowania w pracy terapeutycznej, procedurach konstruowania programów terapeutycznych. [PPW_MET_PK _N1]
K_W10 [5/5]
Posiada wiedzę na temat podstaw prawnych w zakresie organizacji pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zajęć dydaktyczno- wyrównawczych w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III. [PPW_MET_PK _N2]
K_W21 [4/5]
Potrafi dobierać i wykorzystywać najnowsze materiały, środki i metody pracy w celu efektywnego realizowania działań dydaktycznych, zmierzających do wyrównywania zaburzeń i deficytów rozwojowych dzieci. [PPW_MET_PK _N3]
K_U03 [5/5] K_U04 [5/5]
Potrafi organizować warunki uczenia się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości uczniów. [PPW_MET_PK _N4]
K_U02 [5/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności związane z działalnością dydaktyczno-wychowawczą korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii w celu aktywizacji ucznia. [PPW_MET_PK _N5]
K_U04 [4/5] K_U05 [4/5]
Potrafi analizować własne działania pedagogiczne, wskazywać obszary wymagające korekty oraz wdrażać działania innowacyjne w celu doskonalszego organizowania warunków sprzyjających rozwojowi dziecka. [PPW_MET_PK _N6]
K_U01 [5/5] K_U02 [5/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PPW_MET_PK _N7]
K_K01 [5/5] K_K05 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów.
PPW_MET_PK _1 PPW_MET_PK _N1 PPW_MET_PK _N2
Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2]
Prowadzenie wybranych ćwiczeń rozwijających zaburzone obszary rozwoju dziecka w sytuacjach symulowanych.
PPW_MET_PK _2 PPW_MET_PK _3 PPW_MET_PK _N3 PPW_MET_PK _N4 PPW_MET_PK _N5 PPW_MET_PK _N7
Dyskusja [PPW_MET_PK _w_3]
Autorefleksja na temat wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych podczas pracy korekcyjno-wyrównawczej.
PPW_MET_PK _4 PPW_MET_PK _N6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_MET_PK _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
15
Student przygotowuje się do egzaminu i zapoznaje z literaturą podstawową i uzupełniającą.
15 Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_MET_PK _w_1]
ćwiczenia [PPW_MET_PK _fs_2]
Metoda uczenia się we współpracy, metoda symulacyjna, dyskusja
30
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanej literatury). Student przygotowuje się do prowadzenia wybranych zadań ( metoda symulacyjna)
30 Prace praktyczno-metodyczne [PPW_MET_PK _w_2] Dyskusja [PPW_MET_PK _w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)