Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2019

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_DIAGPSYCH
Kod programu: W6-NMPP19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł obejmuje treści z zakresu zaburzeń rozwoju u dzieci. Student zdobywa wiedzę, umiejętności i kompetencje poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci, w tym rozwoju i zaburzeń mowy, ustalania przyczyn trudności w uczeniu się. Posiada wiedzę w zakresie adekwatnych narzędzi diagnostycznych i umiejętność interpretacji wyników diagnozy psychopedagogicznej i logopedycznej. Absolwent posiada umiejętność trafnego doboru metod terapii psychopedagogicznej i logopedycznej. Potrafi stworzyć programy terapii, ocenić jej przebieg i efekty. Korzysta z literatury inderdyscyplinarnej, zna specjalistyczną terminologię przedmiotów, wykazuje także cechy postawy, które warunkowałyby sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju psychofizycznego dziecka.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna terminologię używaną w diagnostyce psychopedagogicznej, jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych. [PPW_DIAGPSYCH _1]
K_W03 [5/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych obowiązujących w procesie diagnozy dziecka. [PPW_DIAGPSYCH _2]
K_W20 [5/5] K_W21 [5/5]
Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. [PPW_DIAGPSYCH _3]
K_W02 [5/5]
Posiada wiedzę o strukturze systemu edukacji oraz funkcjonowania instytucji edukacyjnych, terapeutycznych i pomocowych uczestniczących w procesie diagnozy psychopedagogicznej dziecka. [PPW_DIAGPSYCH _4]
K_W05 [4/5]
Wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu analizowania, interpretowania i diagnozowania problemów edukacyjnych i wychowawczych dziecka przedszkolnego oraz klas I-III. [PPW_DIAGPSYCH _5]
K_U02 [5/5] K_U09 [5/5] K_U14 [5/5]
Posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badan diagnostycznych dzieci w wieku przedszkolnym i klasach I-III. [PPW_DIAGPSYCH _6]
K_U18 [5/5] K_U19 [5/5]
Posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych. [PPW_DIAGPSYCH _7]
K_W13 [5/5] K_W18 [5/5]
Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. [PPW_DIAGPSYCH _8]
K_U02 [5/5]
Posiada umiejętność komunikacji się z uczniami, rodzicami oraz innymi osobami współuczestniczącymi w procesie diagnozy. [PPW_DIAGPSYCH _9]
K_K03 [5/5] K_K05 [5/5]
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. [PPW_DIAGPSYCH _N1]
K_U03 [5/5] K_U09 [5/5]
Potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych niezbędnych w procesie diagnozy. [PPW_DIAGPSYCH _N2]
K_U01 [5/5]
Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy jak również konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej, będącej niezbędnym elementem rzetelnej diagnozy. [PPW_DIAGPSYCH _N3]
K_K01 [5/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania sytuacji pedagogicznych. [PPW_DIAGPSYCH _N4]
K_U03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_DIAGPSYCH_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów.
PPW_DIAGPSYCH _1 PPW_DIAGPSYCH _2 PPW_DIAGPSYCH _3 PPW_DIAGPSYCH _4 PPW_DIAGPSYCH _6 PPW_DIAGPSYCH _7
Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2]
Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie funkcjonowania poznawczego, percepcyjnego, społecznego, emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zaprezentowanie jednego z narzędzi.
PPW_DIAGPSYCH _9 PPW_DIAGPSYCH _N1 PPW_DIAGPSYCH _N2 PPW_DIAGPSYCH _N4
Praca pisemna, dyskusja [PPW_DIAGPSYCH_w_3]
Autorefleksja na temat wykorzystania efektów diagnozy w projektowaniu oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Opracowanie diagnozy wybranego obszaru rozwoju dziecka.
PPW_DIAGPSYCH _5 PPW_DIAGPSYCH _8 PPW_DIAGPSYCH _N3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_DIAGPSYCH _fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
10
Student przygotowuje się do egzaminu (test pisemny)
20 Egzamin zgodnie z ustaleniami w sylabusie [PPW_DIAGPSYCH_w_1]
ćwiczenia [PPW_DIAGPSYCH _fns_2]
Metoda uczenia się we współpracy, dyskusja, prezentacja opracowanej
20
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących
40 Prace praktyczno-metodyczne , referat [PPW_DIAGPSYCH_w_2] Praca pisemna, dyskusja [PPW_DIAGPSYCH_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)