Dydaktyka ogólna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2019

Nazwa modułu: Dydaktyka ogólna
Kod modułu: PPW_DO
Kod programu: W6-NMPP19.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Pierwsze dwa efekty kształcenia przedmiotu: dydaktyka ogólna planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej formy kształcenia, pozostałe efekty zostaną zrealizowane podczas formy ćwiczeniowej oraz pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student określa relacje dydaktyki ogólnej do innych nauk pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych, opisuje i uzasadnia specyficzne zadania i funkcje dydaktyki odróżniające ją od innych nauk pedagogicznych, poprawnie posługuje się podstawowymi terminami z zakresu dydaktyki ogólnej. [PPW_DO_1]
K_W02 [5/5]
Charakteryzuje wybrane teorie procesu kształcenia; uzasadnia wybór takiej, a nie innej teorii (strategii) kształcenia dla realizacji konkretnego celu edukacyjnego. [PPW_DO_2]
K_W02 [5/5]
Charakteryzuje podstawowe działania nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia, potrafi wskazać i ocenić przykłady dyrektyw teleologicznych formułowanych w wybranych programach, przewodnikach metodycznych. [PPW_DO_3]
K_W16 [5/5]
Konstruuje i realizuje w ramach pracy grupowej projekt własnych działań edukacyjnych z uwzględnieniem konkretnych modeli nauczania. [PPW_DO_4]
K_U07 [5/5] K_U08 [5/5]
Potrafi określić samokrytycznie poziom rozwoju własnych kompetencji dydaktycznych, wyznaczyć kierunek i zakres ich dalszego rozwoju. [PPW_DO_5]
K_K01 [5/5]
Rozumie i docenia sens realizowanych działań dydaktycznych w porozumieniu z pozostałymi, także nieprofesjonalnymi uczestnikami procesu kształcenia. [PPW_DO_6]
K_K03 [5/5] K_K04 [5/5] K_K05 [5/5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i wykorzystuje ją do opisu i analizy sytuacji pedagogicznych [PPW_DO_7]
K_W02 [4/5]
Posiada umiejętności niezbędne do realizacji zadań dydaktycznych, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu do potrzeb i możliwości uczniów [PPW_DO_8]
K_U03 [4/5]
Potrafi posługiwać sie wiedzą z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizacji działań praktycznych [PPW_DO_9]
K_U02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PPW_DO_1 _w_1]
Test pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu.
PPW_DO_1 PPW_DO_2 PPW_DO_3 PPW_DO_7
Praca pisemna [PPW_DO_1 _w_2]
Analiza pisemna wybranych dokumentów (programy nauczania, przewodniki metodyczne).
PPW_DO_3 PPW_DO_8
Mikronauczanie [PPW_DO_1 _w_3]
Prowadzenie zajęć za pomocą danego modelu nauczania w sytuacjach symulowanych (praca grupowa) – pisemny projekt zajęć.
PPW_DO_4 PPW_DO_9
Dyskusja [PPW_DO_1 _w_4]
Autorefleksja – indywidualne konsultacje na podstawie pisemnej krytycznej refleksji po przeprowadzeniu mikronauczania.
PPW_DO_5 PPW_DO_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PPW_DO_fns_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
10
Student przygotowuje się do egzaminu (test pisemny)
20 Egzamin pisemny [PPW_DO_1 _w_1]
ćwiczenia [PPW_DO_fns_2]
Metoda uczenia się we współpracy, metoda symulacyjna, dyskusja
20
Student przygotowuje się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania (samodzielna analiza zalecanej literatury); Student przygotowuje się do dyskusji - pisemna krytyczna refleksja po przeprowadzeniu mikronauczania
40 Praca pisemna [PPW_DO_1 _w_2] Mikronauczanie [PPW_DO_1 _w_3] Dyskusja [PPW_DO_1 _w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)