Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_K_NI
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Głównym celem modułu jest zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i metodycznymi pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z: podmiotem i przedmiotem pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, stosowaną terminologią, klasyfikacjami i kryteriami niepełnosprawności intelektualnej, genezą i zaburzeniami rozwoju związanymi z niepełnosprawnością intelektualną, specyfiką funkcjonowania, zachowaniami przystosowawczymi oraz systemami i metodami wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii rozwojowej, biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń́ i niepełnosprawności [PS_K_NI_1]
K_W02 [3/5]
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, obejmującą terminologię i teorie [PS_K_NI_2]
K_W04 [3/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin [PS_K_NI_3]
K_U01 [4/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne [PS_K_NI_4]
K_U17 [3/5]
Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_K_NI_5]
K_K01 [3/5] K_K02 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_K_NI_w_1]
Praca pisemna (np. esej) o charakterze opisowym, obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_K_NI_1 PS_K_NI_2 PS_K_NI_3 PS_K_NI_4
Zaliczenie pisemne [PS_K_NI_w_2]
Kolokwium pisemne o charakterze testowym, obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_K_NI_1 PS_K_NI_2 PS_K_NI_3 PS_K_NI_4 PS_K_NI_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_K_NI_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład, dyskusja, praca z książką/tekstem).
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje pracę pisemną.
45 Zaliczenie pisemne [PS_K_NI_w_1]
ćwiczenia [PS_K_NI_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, burza mózgów); metody praktyczne (metody ćwiczebne).
15
Studia w oparciu o literaturę przedmiotu, przygotowanie zalecanego materiału na zajęcia.
45 Zaliczenie pisemne [PS_K_NI_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)