Praktyka z tutoringiem (specjalnościowa) Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Praktyka z tutoringiem (specjalnościowa)
Kod modułu: PS_ASD_PT1
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Program modułu jest oparty na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób – tutora, studenta oraz osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z osobą ze spektrum w środowisku edukacyjnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń, zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z osobą ze spektrum autyzmu, wiedza o jej potrzebach, możliwościach i aspiracjach, jest źródłem informacji do samodoskonalenia. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w instytucji, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Pedagogika specjalna, podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki, pedagogiki specjalnej w systemie nauk i jej metodologicznych oraz przedmiotowych powiązań; ma wiedzę z zakresu oddziaływań pedagogicznych jako zbioru praktyk społecznych, która spełnia funkcję stymulującą, rozwijającą, regulującą, korekcyjną i terapeutyczną oraz integracyjną w kontekście uczniów ze spektrum autyzmu [PS_ASD_PT1_1]
K_W03 [4/5]
Student ma wiedzę na temat instytucji, organizacji wspierających edukację i funkcjonowanie uczniów ze spektrum autyzmu oraz zachodzących między nimi relacjach, ma wiedzę na temat metod, narzędzi i technik wykorzystywanych w projektowaniu i prowadzeniu diagnozy i badań z zakresu edukacji, terapii, socjoterapii, resocjalizacji i rehabilitacji uczniów ze spektrum autyzmu w systemie separacyjnym, integracyjnym i włączającym [PS_ASD_PT1_2]
K_W10 [5/5]
Student prawidłowo wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu projektowania własnych działań, analizowania przykładów i konkretnych indywidualnych przypadków uczniów ze spektrum autyzmu w instytucjach edukacyjnych przez pryzmat wiedzy z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz umiejętnie je opracowuje i prezentuje [PS_ASD_PT1_3]
K_U01 [4/5]
Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, związanych z różnymi modelami wychowania, edukacji terapii osób ze spektrum autyzmu oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań [PS_ASD_PT1_4]
K_U04 [5/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, ; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego, posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się [PS_ASD_PT1_5]
K_K01 [4/5] K_K02 [5/5] K_K03 [4/5]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywności, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela i pedagoga specjalnego [PS_ASD_PT1_6]
K_U10 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Portfolio [PS_ASD_PT1_w_1]
Dokumentacja sprawdzająca podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej dotyczącej spektrum autyzmu, nazywania zjawisk i sytuacji dotyczących osób ze spektrum autyzmu, umiejętność opisu funkcjonowania instytucji oraz osoby ze spektrum autyzmu.
PS_ASD_PT1_1 PS_ASD_PT1_2 PS_ASD_PT1_3 PS_ASD_PT1_4 PS_ASD_PT1_5 PS_ASD_PT1_6
Projekt [PS_ASD_PT1_w_2]
Przygotowanie kontraktu określającego obszary współpracy z instytucją w zakresie pracy ze spektrum autyzmu
PS_ASD_PT1_1 PS_ASD_PT1_2 PS_ASD_PT1_3 PS_ASD_PT1_4 PS_ASD_PT1_5 PS_ASD_PT1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PS_ASD_PT1_ fs_1]
Metoda praktycznego działania
30
Wskazanie właściwej instytucji, umówienie się na spotkanie z opiekunem w danej placówce, zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki, podjęcie współpracy z osobą ze spektrum autyzmu w danej instytucji, wyznaczenie kierunków pracy z osobą: obserwacja, zadania, wsparcie, asysta. Przygotowanie wymaganej dokumentacji.
15 Portfolio [PS_ASD_PT1_w_1] Projekt [PS_ASD_PT1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)