Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych
Kod modułu: PS_W_KP
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Podstawowym celem modułu jest uzupełnienie, pogłębienie , utrwalenie oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy z zakresu diagnostyki pedagogicznej, diagnozy psychopedagogicznej , diagnozy funkcjonalnej oraz metodyki pracy edukacyjnej i terapeutycznej z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi. Moduł umożliwia zdobycie wiedzy z zakresu planowania, konstruowania, ewaluacji oraz praktycznego wdrażania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, ich podstaw prawnych i merytorycznych. Student zdobywa umiejętności pracy zespołowej oraz wykorzystywania wiedzy interdyscyplinarnej. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu: diagnostyki pedagogiki specjalnej (diagnoza funkcjonalna), terapii w pedagogice specjalnej, dydaktyki specjalnej ( w tym metodyk szczegółowych pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi).
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. [PS_W_KP_1]
K_W05 [3/5]
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób postępowania oraz potrafi dobierać metody i treści do ich potrzeb i możliwości. [PS_W_KP_2]
K_U07 [4/5]
Potrafi dostosować się do specyfiki uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne oraz programów poprawiających integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_W_KP_3]
K_U08 [4/5]
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań diagnostycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych. [PS_W_KP_4]
K_U10 [4/5] K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt pisemny z pokazem praktycznym [PS_W_KP_w_1]
Zaplanowanie i skonstruowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia z wybraną kategorią niepełnosprawności, zaprezentowanie praktycznych umiejętności ewaluacji oraz realizacji programu.
PS_W_KP_1 PS_W_KP_2 PS_W_KP_3 PS_W_KP_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_W_KP_fs_1]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków; metody praktyczne: metody ćwiczebne.
30
Studia oraz analiza literatury przedmiotu, zapoznanie się z dokumentacją diagnostyczną i orzeczniczą; zaplanowanie i przygotowanie projektu programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia ze spe.
90 Projekt pisemny z pokazem praktycznym [PS_W_KP_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)