Metody aktywizujące w edukacji Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Metody aktywizujące w edukacji
Kod modułu: PS_W_MA
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Student posiada wiedzę z zakresu zastosowania metod aktywizujących w edukacji, szczególnie zna poszczególne metody, potrafi dostosować je do pracy w środowisku włączającym i integracyjnym. Kształtuje umiejętności aktywnego włączania uczniów do zadań poznawczych i społecznych, rozumie ideę uczenia się przez działanie. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Dydaktyka specjalna, pedagogika specjalna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, integracji, włączania, wychowania, nauczania i uczenia się, zna patomechanizmy powstawania zaburzeń i niepełnosprawności, a co za tym idzie ma wiedzę na temat doboru konkretnych metod aktywizujących do pracy z określonym przypadkiem lub grupą. Wie jakie metody aktywizujące można zastosować w różnych subdyscyplinach pedagogiki specjalnej. Zna uwarunkowaniach procesów rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz innych grup w aspekcie stosowania metod aktywizujących. [PS_W_MA_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_W05 [3/5]
Ma wiedzę na temat zasad i norm etycznego postępowania oraz etyki zawodu pedagoga specjalnego w aspekcie stosowania i pracy metodami aktywizującymi. Posiada wiedzę na temat systemu kształcenia specjalnego jako podsystemu kształcenia powszechnego wraz z wiedzą dotyczącą metod aktywizujących, które może zastosować. Posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie separacyjnym, integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć wraz z doborem i zastosowaniem odpowiednich metod aktywizujących, wie jakie pomoce dydaktyczne zastosować. [PS_W_MA_2]
K_W07 [3/5] K_W09 [3/5] K_W10 [3/5]
Ma wiedzę na temat bezpiecznego oraz higienicznego sposobu zastosowania metod aktywizujących w edukacji wobec podopiecznych instytucji wychowawczych, terapeutycznych, edukacyjnych, pomocowych i innych; ma wiedzę z zakresu kultury języka oraz udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej również w czasie realizacji zajęć za pomocą metod aktywizujących, a także posiada wiedzę związaną z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego w tym zakresie. [PS_W_MA_3]
K_W11 [3/5] K_W13 [3/5] K_W14 [3/5] K_W15 [3/5]
Umie wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej (na poziomie rozszerzonym) i powiązanych z nią dyscyplin by pozyskać dane, a także w sposób praktyczny dobierać metody i środki do potrzeb ucznia. Interpretuje zjawiska społeczne ukazując ich powiązanie z obszarem pedagogiki specjalnej i innych nauk, a co za tym idzie umie zaproponować zajęcia indywidualne oraz grupowe z użyciem metod aktywizujących w edukacji w tych dziedzinach - użycie metod konwencjonalnych, niekonwencjonalnych, w zależności od potrzeb i dostosowania ich do specyfiki uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. [PS_W_MA_4]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5]
Umie pracować w zespole, a także podejmować i wyznaczać zadania. Realizuje zadania diagnostyczne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, wzbogacając je o wykorzystywanie metod aktywnych (np. metoda projektów). Na lekcji potrafi zaproponować zróżnicowane formy pracy (grupowa, zbiorowa, indywidualna) oraz stosuje rozwiniętą umiejętność prawidłowej komunikacji ze zróżnicowanymi odbiorcami uwzględniając ich podmiotowe traktowanie. [PS_W_MA_5]
K_U07 [4/5] K_U09 [5/5]
Posiada umiejętność twórczego animowania prac nad własnym rozwojem oraz rozwojem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi. Potrafi uniwersalnie projektować zajęcia oraz dostosowywać treści zróżnicowanych form do poszczególnych grup uczniów [PS_W_MA_6]
K_U10 [4/5]
Charakteryzuje się wrażliwością na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej (w szczególności uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych) stosując odpowiedni sposób komunikacji, a także metody pracy - metody aktywizujące w edukacji z uwzględnianiem zasad etycznej pracy. Zdaje sobie sprawę z ciągłego doskonalenia własnego warsztatu pracy. [PS_W_MA_7]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5] K_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt grupowy [PS_W_MA_w_1]
Przygotowanie i realizacja konspektu zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o wykorzystanie metod aktywizujących wraz z ich opisem na podstawie literatury przedmiotu.
PS_W_MA_2 PS_W_MA_4 PS_W_MA_5 PS_W_MA_6 PS_W_MA_7
Aktywność na zajęciach – weryfikacja ciągła [PS_W_MA_w_2]
Obecność na zajęciach – ćwiczeniach, aktywny udział wyrażający się przygotowaniem merytorycznym i praktycznym do zadanego zagadnienia
PS_W_MA_1 PS_W_MA_3 PS_W_MA_4 PS_W_MA_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_W_MA_fs_1]
konwersatoryjny, informacyjny), metoda problemowa (dyskusja), metoda działania praktycznego, metody eksponujące (prezentacja, materiał filmowy), metody aktywizujące.
15
metoda poszukująca, przygotowanie konspektu zajęć i jego realizacja.
45
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)