Podstawy pracy z uchodźcami i imigrantami Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Podstawy pracy z uchodźcami i imigrantami
Kod modułu: PS_W_PPU
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł przygotowuje studentów do rozumienia procesów migracji i związanych z nimi zjawisk. Treści przedmiotu koncentrują się na uwarunkowaniach pedagogicznych, psychologicznych i prawnych związanych z przyjmowaniem do szkoły lub innej placówki ucznia (wychowanka) z doświadczeniem migracyjnym. Studenci poznają różne rodzaje migracji: uchodźstwo, repatriację, reemigrację, migracje ekonomiczne etc. Zgłębiają sytuację społeczną i problemy adaptacyjne występujące w rodzinach z doświadczeniem migracyjnym. Poznają metody uwrażliwiania kulturowego adresowane do grup większościowych, przyjmujących migranta. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów migracji społecznych i problemów adaptacji w nowym środowisku; ma wiedzę na temat podstaw prawnych wspierania uchodźców i imigrantów, uwarunkowań prawnych dotyczących przyjmowania osób z doświadczeniem migracyjnym do szkół i innych instytucji wychowawczych, wspierania ich adaptacji kulturowej i nauki języka polskiego jako obcego [PS_W_PPU_1]
K_W02 [4/5] K_W03 [4/5]
posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów z doświadczeniem migracyjnym oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_W_PPU_2]
K_W10 [3/5]
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, posiadającymi zróżnicowane potrzeby lub będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie zróżnicowanej kulturowo; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób postępowania oraz potrafi dobierać metody i treści do ich potrzeb i możliwości [PS_W_PPU_3]
K_U07 [4/5] K_K04 [4/5]
charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby ludzi różniących się pod wieloma względami, dostrzega konieczność prowadzenia działań pedagogicznych skierowanych do nich, jak również do grup większościowych (dominujących); jest przekonany o wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku zróżnicowanym kulturowo [PS_W_PPU_4]
K_K01 [3/5] K_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [PS_W_PPU _w_1]
forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, umiejętność zaproponowania działań praktycznych
PS_W_PPU_1 PS_W_PPU_2 PS_W_PPU_3 PS_W_PPU_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_W_PPU_fs_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna), metody aktywizujące
15
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
45 Kolokwium [PS_W_PPU _w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)