Pedagogika społeczna Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Pedagogika społeczna
Kod modułu: P_K_PS
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Treści realizowane w ramach modułu pozwalają na wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia pedagogiki społecznej, ukazanie podstaw teoretycznych tej dyscypliny, kierunków i nurtów naukowych, przedstawienie wybranych problemów społecznych. Celem modułu jest, aby student posiadł wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna), o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. Aby nabył wiedzę o człowieku, jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość. Założeniem jest, aby student posiadał podstawową wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i kulturalnych. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych (wykładów i ćwiczeń) w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę odnośnie pedagogiki społecznej jako nauki, różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacji [PS_K_PS_1]
K_W01 [3/5]
Student zna terminologię używaną w pedagogice społecznej, rozumie jej źródła i zastosowanie [PS_K_PS_2]
K_W02 [3/5]
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizy występujących zjawisk społecznych [PS_K_PS_3]
K_U01 [3/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki społecznej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, terapeutyczne i kulturalne [PS_K_PS_4]
K_K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_K_PS_w_1]
Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia założonych efektów uczenia się.
PS_K_PS_1 PS_K_PS_2 PS_K_PS_3
Zaliczenie pisemne [PS_K_PS_w_2]
Indywidualna praca pisemna, dotycząca analizy występujących zjawisk społecznych.
PS_K_PS_1 PS_K_PS_2 PS_K_PS_3 PS_K_PS_4
Zaliczenie ustne [PS_K_PS_w_3]
Udział studenta w dyskusjach grupowych realizowanych podczas zajęć – merytoryczna argumentacja , odwołanie się do literatury przedmiotu.
PS_K_PS_1 PS_K_PS_2 PS_K_PS_3 PS_K_PS_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_K_PS_fs_1]
Metoda asymilacji wiedzy (wykład z uwzględnieniem prezentacji multimedialnych).
15
Student przygotowuje się do pisemnego egzaminu końcowego.
45 Egzamin pisemny [PS_K_PS_w_1]
ćwiczenia [PS_K_PS_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków, metoda sytuacyjna).
15
Student studiuje zalecaną literaturę, przygotowuje się do dyskusji grupowych oraz pisze pracę dotyczącą występowania zjawisk społecznych.
15
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)