Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych
Kod modułu: PS_K_UZ
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Podstawy pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych wprowadza w podstawowe pojęcia i problemy subdyscypliny pedagogiki specjalnej, charakteryzuje jej podmiot i przedmiot badań. Celem modułu jest przygotowanie studentów do rozumienia złożonych zagadnień zdolności oraz funkcjonowania osób uznanych za zdolne i posiadających wybitne uzdolnienia. Treści przedmiotu koncentrują się wokół podstawowych pojęć: zdolności, talent, uczeń zdolny, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Omówione zostaną również teorie zdolności, funkcjonowanie osób wybitnie zdolnych i uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem okresu dzieciństwa i adolescencji, edukacja oraz formy wsparcia ucznia i rodziców. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii rozwojowej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym [PS_K_UZ_1]
K_W02 [3/5]
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych, obejmującą terminologię i teorie [PS_K_UZ_2]
K_W03 [4/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych [PS_K_UZ_3]
K_U01 [4/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki osób uzdolnionych i wybitnie zdolnych i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, terapeutyczne [PS_K_UZ_4]
K_K03 [4/5]
Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_K_UZ_5]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie pisemne [PS_K_UZ_w_1]
Kolokwium o charakterze opisowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_K_UZ_1 PS_K_UZ_2 PS_K_UZ_3 PS_K_UZ_5
Zaliczenie pisemne [PS_K_UZ_w_2]
Kolokwium o charakterze testowym obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu
PS_K_UZ_1 PS_K_UZ_2 PS_K_UZ_3 PS_K_UZ_4 PS_K_UZ_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_K_UZ_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja)
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą. Przygotowuje się do kolokwium.
45 Zaliczenie pisemne [PS_K_UZ_w_1]
ćwiczenia [PS_K_UZ_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów).
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje zalecany materiał na zajęcia. Przygotowuje się do kolokwium.
45 Zaliczenie pisemne [PS_K_UZ_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)