Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_ERO
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną to moduł rozszerzający wiedzę na temat edukacji osób z niepełnosprawnością oraz wprowadzający w problematykę rehabilitacji tej grupy. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z specjalistyczną wiedzą dotyczącą procesów socjalizacji, wychowania, kształcenia oraz rehabilitacji (ze szczególnym uwzględnieniem rehabilitacji społecznej) osób z niepełnosprawnością intelektualną. Treści modułu obejmują zatem problematykę organizacji kształcenia, wielowymiarowego i wsparcia, opieki omawianej grupy osób w rożnych instytucjach, także związków omawianych procesów z rehabilitacja społeczną. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi aspektami codzienności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz historyczną ewolucją postaw wobec nich, a także rozwojem instytucji podejmujących trud edukacji, rehabilitacji, opieki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki, dydaktyki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej oraz wstępną wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, integracji, włączania, wychowania, nauczania i uczenia się [PS_NI_ERO _1]
K_W01 [2/5]
posiada wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PS_NI_ERO _2]
K_W05 [4/5]
ma wiedzę na temat historycznych i kulturowych uwarunkowań́ procesów edukacji, rehabilitacji, arteterapii i socjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dotyczącą współczesnych podejść do ich problemów (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca) [PS_NI_ERO _3]
K_W08 [4/5]
posiada wiedzę na temat systemu kształcenia specjalnego jako podsystemu kształcenia powszechnego [PS_NI_ERO _4]
K_W09 [3/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin [PS_NI_ERO _5]
K_U01 [3/5]
jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne [PS_NI_ERO _6]
K_K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_ERO _w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
PS_NI_ERO _1 PS_NI_ERO _2 PS_NI_ERO _3 PS_NI_ERO _4
Prezentacja indywidualna [PS_NI_ERO _w_2]
Funkcje i zadania oraz organizacja pracy wybranego typu instytucji / placówki przeznaczonej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
PS_NI_ERO _2 PS_NI_ERO _4 PS_NI_ERO _5 PS_NI_ERO _6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_ERO_fs_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
30
kwerenda literatury przedmiotu
60 Egzamin pisemny [PS_NI_ERO _w_1]
ćwiczenia [PS_NI_ERO_fs_2]
Prezentacje projektów indywidualnych
30
kwerenda literatury przedmiotu przygotowanie prezentacji
60 Prezentacja indywidualna [PS_NI_ERO _w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)