Kształcenie integracyjne i włączające Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Kształcenie integracyjne i włączające
Kod modułu: PS_W_WPS
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami oraz praktycznymi uwarunkowaniami edukacji integracyjnej i włączającej – szczególnie: z koncepcjami, modelami integracji oraz inkluzji edukacyjnej, podstawowymi kategoriami naukowymi leżącymi u podstaw teorii integracji i włączania, praktycznymi rozwiązaniami w wybranych krajach, rolą i zadaniami nauczyciela oraz innych specjalistów uczestniczących w procesach integracji i włączania, teoretycznymi podstawami pracy wychowawczej i dydaktycznej w grupie zróżnicowanej, funkcjami i metodami wspierania ucznia, nauczyciela i rodzica . Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z grup defaworyzowanych, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz uczniów wykazujących rożne trudności w uczeniu się. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę z zakresu podstaw pedagogiki, pedagogiki specjalnej, dydaktyki, dydaktyki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, integracji, włączania, wychowania, nauczania i uczenia się [PS_W_WPS_1]
K_W02 [3/5]
Student posiada wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PS_W_WPS_2]
K_W05 [2/5]
Student posiada wiedzę na temat systemu kształcenia specjalnego jako podsystemu kształcenia powszechnego [PS_W_WPS_3]
K_W09 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie separacyjnym, integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć [PS_W_WPS_4]
K_W10 [4/5]
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób postępowania oraz potrafi dobierać metody i treści do ich potrzeb i możliwości [PS_W_WPS_5]
K_U07 [3/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne [PS_W_WPS_6]
K_K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [PS_W_WPS_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
PS_W_WPS_1 PS_W_WPS_2 PS_W_WPS_3 PS_W_WPS_4
projekt pisemny [PS_W_WPS_w_2]
esej dotyczący edukacji włączającej
PS_W_WPS_4 PS_W_WPS_5 PS_W_WPS_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_W_WPS_fs_1]
Wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
30
kwerenda literatury przedmiotu
30 egzamin pisemny [PS_W_WPS_w_1]
ćwiczenia [PS_W_WPS_fs_2]
Dyskusja grupowa, praca z tekstem
15
przygotowanie pracy pisemnej, przygotowanie do dyskusji grupowych
45 projekt pisemny [PS_W_WPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)