Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną_2 Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną_2
Kod modułu: PS_NI_MUZ_2
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
W trakcie realizacji modułu student potrafi określić cele ogólne oraz operacyjne pracy z uczniami z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością. Potrafią opracować samodzielnie profil osiągnięć ucznia oraz zaprojektować i zrealizować zajęcia dla uczniów z umiarkowaną i znaczna niepełnosprawnością.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym w systemie separacyjnym, integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. [PS_NI_MUZ_2_1]
K_W10 [5/5]
Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych, związanych z różnymi modelami wychowania, edukacji i terapii uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz analizowania motywów i wzorów ich zachowań. [PS_NI_MUZ_2_2]
K_U04 [4/5]
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym sposób postępowania oraz potrafi odpowiednio dobierać metody i treści do ich potrzeb i możliwości. [PS_NI_MUZ_2_3]
K_U07 [4/5]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywności, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela i pedagoga specjalnego. [PS_NI_MUZ_2_4]
K_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_NI_MUZ_2_w_1]
Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu.
PS_NI_MUZ_2_1 PS_NI_MUZ_2_2 PS_NI_MUZ_2_3
Zaliczenie pisemne [PS_NI_MUZ_2_w_2]
Opracowanie projektu zajęć dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością, z wykorzystaniem informacji zawartych w podstawie programowej dla tej grupy uczniów oraz opracowanie narzędzia do diagnozy funkcjonalnej dla uczniów.
PS_NI_MUZ_2_2 PS_NI_MUZ_2_3
Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MUZ_2_w_3]
Realizacja projektu – realizacja scenariusza zajęć dla uczniów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przygotowanego w oparciu podstawę programową.
PS_NI_MUZ_2_2 PS_NI_MUZ_2_3 PS_NI_MUZ_2_4
Wytwory studentów [PS_NI_MUZ_2_w_4]
Projektowanie oraz wykonanie środków dydaktycznych zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.
PS_NI_MUZ_2_2 PS_NI_MUZ_2_3 PS_NI_MUZ_2_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_MUZ_2_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja).
15
Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych).
75 Egzamin pisemny [PS_NI_MUZ_2_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_MUZ_2_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych).
30
Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie scenariusza zajęć (oraz jego realizacja). Przygotowanie diagnozy funkcjonalnej. Przygotowanie środków dydaktycznych
30 Zaliczenie pisemne [PS_NI_MUZ_2_w_2] Mikronauczanie- realizacja projektu [PS_NI_MUZ_2_w_3] Wytwory studentów [PS_NI_MUZ_2_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)