Społeczne podziały i nierówność Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Społeczne podziały i nierówność
Kod modułu: SP_W_SPN
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do problematyki podziałów społecznych i nierówności społecznej. Ukazana zostanie złożoność pojęcia (zagadnienia) nierówności i trudności w definiowaniu go, jak również konteksty pojmowania nierówności: globalny, subiektywny, historyczny. Wskazane zostaną skutki nierówności społecznej w różnych obszarach życia (jednostek i zbiorowości). Krytyczna dyskusja (uwzględniająca różne stanowiska ideologiczne) posłuży ukazaniu mechanizmów kształtowania i podtrzymywania nierówności. W dalszej części ukazane zostaną relacje pomiędzy społeczną nierównością a licznymi podziałami społecznymi (ze względu na wiek, płeć/gender, zdrowie, niepełnosprawność, seksualność, miejsce zamieszkania, przynależność etniczną, religia), także relacje pomiędzy statusem społecznym i charakterystykami społecznymi a doświadczaniem nierówności. Omówione zostaną różne koncepcje teoretyczne wyjaśniające istnienie podziałów społecznych. Bardziej szczegółowa analiza dotyczyć będzie złożonej relacji pomiędzy gender a nierównością społeczną, z uwzględnieniem globalnego kontekstu; przedstawiona zostanie dyskusja (koncepcje teoretyczne) wyjaśniająca trwałość problemu nierówności genderowych we wszystkich społeczeństwach współczesnego świata. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student/ka wykazuje zaangażowanie, gotowość do twórczego uczestnictwa w procesie kształcenia, do samodzielnego poszukiwania i weryfikowania wiedzy;
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student dostrzega złożoność pojęcia nierówność społeczna, wskazuje trudności związane z jego definiowaniem, potrafi wymienić różne typy nierówności społecznych, wskazać ich konteksty, określić skutki nierówności dla jednostek i zbiorowości [SP_W_SPN_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5]
Potrafi przedstawić dyskusję (ze wskazaniem różnych stanowisk ideologicznych) wyjaśniającą nierówności, mechanizmy ich kształtowania i podtrzymywania [SP_W_SPN_2]
K_W02 [3/5] K_W13 [3/5]
Rozumie i potrafi wskazać relacje pomiędzy nierównością społeczną a licznymi podziałami społecznymi; jest świadomy/-a wzajemnego powiązania społecznych podziałów [SP_W_SPN_3]
K_W03 [3/5] K_W08 [3/5]
Rozumie, w jaki sposób definiowana jest płeć kulturowa (gender), potrafi wskazać przykłady nierówności społecznej wynikającej z płci/gender (w różnych krajach i częściach świata) [SP_W_SPN_4]
K_W02 [2/5]
Jest zmotywowany/-a do zbadania własnych poglądów i pomysłów na temat nierówności, sposobów ich kształtowania i podtrzymywania; [SP_W_SPN_5]
K_U10 [2/5]
Jest zaciekawiony/-a problematyką nierówności społecznej, śledzi medialne doniesienia na ten temat, raporty [SP_W_SPN_6]
K_K03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium pisemne [SP_W_SPN_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu.
SP_W_SPN_1 SP_W_SPN_2 SP_W_SPN_3 SP_W_SPN_4 SP_W_SPN_5 SP_W_SPN_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [SP_W_SPN_fn_1]
Metody podające z elementami metod problemowych i wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu, pogłębianie znajomości zagadnień omawianych na wykładach, przygotowanie się do kolokwium
15 Kolokwium pisemne [SP_W_SPN_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)