Praktyka zawodowa (specjalnościowa_ASD) wakacyjna po IV r. Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa (specjalnościowa_ASD) wakacyjna po IV r.
Kod modułu: PS_ASD_PW
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W trakcie praktyki wakacyjnej student doskonaleni swoje umiejętności nauczycielskie zdobyte w toku studiów i w czasie poprzednio odbywanych praktyk, zapoznaje się z całokształtem i specyfiką działalności placówki oraz samodzielnie prowadzi zajęcia pod opieką nauczyciela-opiekuna, zgodnie z ustalonym harmonogramem praktyki. Zakładane efekty planuje się osiągnąć dzięki: - aktywnemu uczestnictwu studentów w codziennej działalności placówek edukacyjnych,, których wychowankami/podopiecznymi są osoby ze spektrum autyzmu Studenci zrealizują w tych placówkach 90 godzin zajęć (4 tygodnie = 20 dni); - samodzielnej pracy studentów.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, dydaktyki specjalnej oraz metodyk nauczania dla osób ze spektrum autyzmu na różnych etapach edukacji.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu w systemie kształcenia separacyjnego, integracyjnego oraz włączającego. Poznanie w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Wiedza ta jest mu niezbędna do realizowania praktyk wakacyjnych [PS_ASD_PW_1]
K_W10 [5/5]
Student ma wiedzę na temat podstaw organizacyjno-prawnych wspierających osoby ze spektrum autyzmu, w różnych aspektach ich życia i funkcjonowania. Student zna regulacje organizacyjno-prawne działalność podmiotów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu. [PS_ASD_PW_2]
K_W11 [4/5]
Student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań diagnostycznych, terapeutycznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, terapeutami, pedagogami i rodzinami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi w obszarze edukacji włączającej. Umiejętności te wykazuje w czasie realizacji praktyk wakacyjnych w placówkach dla osób ze spektrum autyzmu. [PS_ASD_PW_3]
K_U09 [5/5]
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań diagnostycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych. [PS_ASD_PW_4]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PS_ASD_PW_w_1]
Raport z praktyk powinien zwierać opis podstaw prawnych oraz organizacyjnych działalności placówki w której student odbywał praktykę. Student ma zamieścić w nim cele programowe, opisać metody zaobserwowane w placówce. Do raportu powinien być dołączony plan i konspekty zajęć z osobami ze spektrum autyzmu.
PS_ASD_PW_1 PS_ASD_PW_2 PS_ASD_PW_3 PS_ASD_PW_4
Analiza dokumentacji [PS_ASD_PW_w_2]
Student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji dotyczącej organizacji edukacji dla uczniów ze spektrum autyzmu. Przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach)
PS_ASD_PW_1 PS_ASD_PW_2 PS_ASD_PW_3 PS_ASD_PW_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PS_ASD_PW_fs_1]
Metody praktyczne: metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych. Nauczyciel akademicki w ramach konsultacji organizuje 2 spotkania przed rozpoczęciem praktyki. Podczas pierwszego zaznajamia studentów z programem praktyki, trybem jej odbywania oraz zaliczania, typami placówek, w których praktyka może być realizowana. Podczas drugiego spotkania omawia ze studentami szczegółowe zasady przebiegu i prowadzenia dokumentacji praktyki oraz ustala termin zaliczenia praktyki (złożenia kompletnej dokumentacji, uzyskania wpisu do indeksu). Nauczyciel akademicki sprawuje nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przebiegiem praktyk, a w szczególności czuwa nad zgodnością realizacji praktyki z jej programem i celami, poprzez dokonywanie hospitacji osobistych bądź telefonicznych.
90
Student zapoznaje się z zalecaną literaturą przedmiotu. W pierwszym tygodniu realizacji praktyki student powinien przedstawić szczegółowy plan realizacji praktyki nauczycielowi akademickiemu - opiekunowi, z zaznaczeniem dni i godzin przebywania w placówce oraz numeru telefonu do placówki - zgłoszenie e-mailowe, pocztowe, bądź telefoniczne. W trakcie trwania praktyki student realizuje zadania ustalone z opiekunem praktyk w placówce m.in. opracowuje scenariusze prowadzonych i współprowadzonych zajęć z osobami ze spektrum autyzmu, dokonuje analizy dokumentacji pracy placówki, wypełnia arkusze obserwacji zajęć, prowadzi dzienniczek praktyk. Po zakończeniu praktyk przygotowuje raport. Ponad to przedstawia w formie pisemnej własne spostrzeżenia dotyczące stosowanych metod i procedur oraz dobrych praktyk. Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie skonstruowanych scenariuszach). Dokonuje ewaluacji własnej pracy (analiza i ocena treści zamieszczonych w samodzielnie opracowanych scenariuszach, planie działań itp.).
90 Raport z praktyk [PS_ASD_PW_w_1] Analiza dokumentacji [PS_ASD_PW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)