Społeczne i kulturowe aspekty autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Społeczne i kulturowe aspekty autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_SK
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Społeczno – kulturowe konteksty autyzmu ukazuje złożoność problematyki zaburzeń ze spektrum autyzmu na tle przemian społeczno – kulturowych. Treści modułu obejmują następujące zagadnienia: historyczny kontekst badań nad autyzmem, zaburzenia ze spektrum na tle zmian społecznych, wizerunek osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kulturze popularnej, wiedza potoczna a wiedza naukowa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną również zagadnienia kampanii społecznych oraz projektów skierowanych do osób z tym rodzajem zaburzeń oraz ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie pracy pisemnej oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę na temat historycznych i kulturowych uwarunkowań procesów edukacji, rehabilitacji, arteterapii i socjalizacji osób ze spektrum autyzmu oraz dotyczącą współczesnych podejść do ich problemów (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca) [PS_ASD_SK_1]
K_W02 [5/5] K_W08 [5/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin. [PS_ASD_SK_2]
K_U01 [4/5]
Student potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne ukazując ich powiązanie z różnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych. [PS_ASD_SK_3]
K_U02 [5/5]
Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego. [PS_ASD_SK_4]
K_K01 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_K_SK_w_1]
Egzamin pisemny obejmujący znaczną część treści /działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się w obrębie realizowanego przedmiotu
PS_ASD_SK_1 PS_ASD_SK_2 PS_ASD_SK_3
Zaliczenie pisemne [PS_K_SK_w_2]
Praca pisemna na temat współczesnych problemów osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
PS_ASD_SK_1 PS_ASD_SK_2 PS_ASD_SK_3 PS_ASD_SK_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_K_SK_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja)
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
45 Egzamin [PS_K_SK_w_1]
ćwiczenia [PS_K_SK_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda sytuacyjna, burza mózgów).
15
Przygotowanie pracy zaliczeniowej; studia w oparciu o literaturę przedmiotu oraz wiedzę zdobytą w trakcie praktyk pedagogicznych. Przygotowanie się do paneli dyskusyjnych
15 Zaliczenie pisemne [PS_K_SK_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)