Metody psychologiczno-pedagogiczne w terapii osób ze spektrum autyzmu- terapie wspomagające Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Metody psychologiczno-pedagogiczne w terapii osób ze spektrum autyzmu- terapie wspomagające
Kod modułu: PS_ASD_TW
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności przygotowujące ich do pracy z osobami ze spektrum autyzmu. Tematyka zajęć skupiona jest wokół zagadnień związanych z metodami wspomagającymi pracę z osobami ze spektrum autyzmu takimi jak: hortikuloterapia, plastykoterapia, elementy terapii ręki, chromoterapia, ludoterapia , metoda Weroniki Sherborne i.in. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pyschospołecznego funkcjonowania osób ze spektrum autzymu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki, pedagogiki specjalnej w systemie nauk; ma wiedzę z zakresu oddziaływań pedagogicznych jako zbioru praktyk społecznych, która spełnia funkcję stymulującą, rozwijającą, regulującą, korekcyjną i terapeutyczną oraz integracyjną [PS_ASD_TW_1]
K_W03 [4/5]
Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin [PS_ASD_TW_2]
K_U01 [5/5]
Student potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem osób ze spektrum autyzmu oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [PS_ASD_TW_3]
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywności, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela i pedagoga specjalnego [PS_ASD_TW_4]
K_K04 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie ustne- dyskusja panelowa [PS_ASD_TW_w)_1]
Dyskusja na temat roli pedagoga specjalnego/terapeuty we wspieraniu rozwoju osób ze spektrum autyzmu, możliwości i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności.
PS_ASD_TW_1 PS_ASD_TW_2 PS_ASD_TW_3 PS_ASD_TW_4
Zaliczenie pisemne- projekt zespołowy [PS_ASD_TW_w_2]
Projekt wsparcia rozwoju osób ze spektrum autyzmu za pomocą terapii wspomagających.
PS_ASD_TW_1 PS_ASD_TW_2 PS_ASD_TW_3 PS_ASD_TW_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_ASD_TW_fs_1]
Metody praktyczne: metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych,. Metody waloryzacyjne: metody impresyjne i metody ekspresyjne 30
30
Student przeprowadzi kwerendę źródłową literatury przedmiotu, dokona przeglądu źródeł internetowych w celu znalezienia aktywności związanych m.in. ze sztuką osób ze spektrum autyzmu; student zaprojektuje działania wspierające terapię i rozwój osób ze spektrum autyzmu.
120 Zaliczenie ustne- dyskusja panelowa [PS_ASD_TW_w)_1] Zaliczenie pisemne- projekt zespołowy [PS_ASD_TW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)