Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Metodyka wychowania i kształcenia uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym
Kod modułu: PS_ASD_MS
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Podstawowym celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami nauczania oraz wychowania uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym. Podczas zajęć ćwiczeniowych studenci będą mieli również możliwość doskonalenia umiejętności planowania, organizacji zajęć oraz sprawdzania osiągnięć uczniów. Zakładane efekty uczenia się powinny być osiągane dzięki aktywnemu uczestnictwu studentów w wykładach, ćwiczeniach oraz ich pracy własnej, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień i prac zaliczeniowych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej, pedagogiki osób ze spektrum autyzmu i dydaktyki specjalnej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psychospołecznego funkcjonowania uczniów ze spektrum autyzmu oraz ich specjalnych potrzeb i możliwości edukacyjnych [PS_ASD_MS_1]
K_W02 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat specyfiki organizacyjno-programowej procesu nauczania-uczenia się uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacji w systemie integracyjnym i włączającym [PS_ASD_MS_2]
K_W10 [5/5]
Student potrafi samodzielnie zaplanować i zorganizować pracę, sprawdzić jej efekty, uwzględniając indywidualne możliwości rozwojowe uczniów ze spektrum autyzmu i etap ich edukacji [PS_ASD_MS_3]
K_U07 [3/5]
Student potrafi analizować własne działania dydaktyczne i wychowawcze, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, podejmuje próby wdrażania rozwiązań innowacyjnych w zakresie pracy z uczniami ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym [PS_ASD_MS_4]
K_U10 [3/5]
Student planując, realizując indywidualne lub zbiorowe zadania związane z nauczaniem oraz wychowaniem uczniów ze spektrum autyzmu, uwzględnia etyczny wymiar podejmowanych działań, stosowanych środków, poszukuje optymalnych rozwiązań oraz dokonuje ich ewaluacji [PS_ASD_MS_5]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_ASD_MS_w_1]
Test pytań otwartych obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia w obrębie tego przedmiotu.
PS_ASD_MS_1 PS_ASD_MS_2 PS_ASD_MS_3
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_w_2]
Opracowanie dostosowania jako składowej IPET-u dla ucznia ze spektrum autyzmu na II lub III etapie edukacyjnym.
PS_ASD_MS_1 PS_ASD_MS_3 PS_ASD_MS_5
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_w_3]
Opracowanie liniowego tekstu programowanego dla uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, poddanie go grupowej analizie i dyskusji.
PS_ASD_MS_2 PS_ASD_MS_3 PS_ASD_MS_4 PS_ASD_MS_5
Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_w_4]
Opracowanie narzędzi sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, ocena narzędzi skonstruowanych przez inne osoby.
PS_ASD_MS_2 PS_ASD_MS_4 PS_ASD_MS_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_ASD_MS_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja).
15
Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej, przygotowanie się do egzaminu pisemnego (test pytań otwartych).
75 Egzamin pisemny [PS_ASD_MS_w_1]
ćwiczenia [PS_ASD_MS_fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (opis, dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych).
30
Analiza zalecanej literatury. Indywidualne opracowanie dostosowania jako składowej IPET-u dla wybranego ucznia ze spektrum autyzmu na II lub III etapie edukacyjnym.Indywidualne opracowanie liniowego tekstu programowanego dla uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym i ewentualna modyfikacja w wyniku grupowej dyskusji. Zespołowe opracowanie narzędzi sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów ze spektrum autyzmu na II i III etapie edukacyjnym, analiza i ocena narzędzi skonstruowanych przez inne osoby.
60 Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_w_2] Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_w_3] Zaliczenie pisemne [PS_ASD_MS_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)