Diagnoza psychopedagogiczna uczniów ze spektrum autyzmu – profile funkcjonalne Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna uczniów ze spektrum autyzmu – profile funkcjonalne
Kod modułu: PS_ASD_DP
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Głównym celem modułu jest zaznajomienie studenta z procesem diagnozowania psychopedagogicznego osób ze spektrum autyzmu. Moduł przedmiotu umożliwia zdobycie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzonej w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych i uwzględniającej specjalne potrzeby edukacyjne i społeczne osób ze spektrum autyzmu, umiejętności diagnostycznych pozwalających na rozpoznawanie sytuacji osób ze spektrum autyzmu, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków, umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań diagnostycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii w swojej pracy, umiejętności posługiwania się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności badawczej (diagnostycznej). Szczegółowe treści programowe zawierają: kryteria diagnostyczne (wg. ICD 10 i DSM – V): autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwojowe, autyzm atypowy; epidemiologię, patomechanizm powstawania zaburzeń, przyczyny autyzmu, charakterystykę funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu (uzupełnienie, pogłębienie i utrwalenie wcześniejszych wiadomości); przegląd wybranych metod diagnostycznych, diagnozę funkcjonalną – tworzenie indywidualnych arkuszy obserwacyjnych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz opracowanie wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, diagnostyki pedagogicznej, metodologii badań pedagogicznych/społecznych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń́ i niepełnosprawności [PS_ASD_DP_1]
K_W02 [3/5]
Student ma wiedzę na temat zasad i norm etycznego postępowania oraz etyki zawodu pedagoga specjalnego [PS_ASD_DP_2]
K_W07 [3/5]
Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, związanych z różnymi modelami wychowania, edukacji, terapii osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań [PS_ASD_DP_3]
K_U04 [3/5]
Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji [PS_ASD_DP_4]
K_U06 [4/5]
Student potrafi analizować własne działania diagnostyczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. [PS_ASD_DP_5]
K_U17 [4/5]
Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań diagnostycznych, terapeutycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych [PS_ASD_DP_6]
K_U10 [4/5] K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_ASD_DP_w_1]
Egzamin pisemny o charakterze opisowym, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_ASD_DP_1 PS_ASD_DP_2 PS_ASD_DP_3 PS_ASD_DP_4
Kolokwium [PS_ASD_DP_w_2]
Kolokwium pisemne o charakterze testowym, obejmujące znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_ASD_DP_1 PS_ASD_DP_3 PS_ASD_DP_5 PS_ASD_DP_6
Projekt pisemno-praktyczny [PS_ASD_DP_w_3]
Zaplanowanie i skonstruowanie narzędzia diagnostycznego dla osoby ze spektrum autyzmu.
PS_ASD_DP_1 PS_ASD_DP_2 PS_ASD_DP_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_ASD_DP_fs_1]
Metody asymilacji wiedzy: wykład, dyskusja
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje się do egzaminu.
45 Egzamin [PS_ASD_DP_w_1]
ćwiczenia [PS_ASD_DP_fs_2]
Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: klasyczna metoda dochodzenia do wiedzy, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, burza mózgów/giełda pomysłów; metody praktyczne: metody ćwiczebne
15
Studia w oparciu o literaturę przedmiotu, przygotowanie zalecanego materiału na zajęcia, przygotowanie projektu pisemno-praktycznego
15
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)