Moduł praktyczny asystencki Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Moduł praktyczny asystencki
Kod modułu: PS_PP_MPA
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Zamierzone efekty planuje się osiągnąć dzięki uczestnictwu studentów (w niewielkich grupach typu laboratoryjnego) wraz ze swoim opiekunem (nauczycielem akademickim) w codziennej działalności wizytowanych placówek. Zaplanowane 30 godzin zajęć praktycznych realizowane będzie przez studentów w formie aktywnej asysty specjalistom w działaniach pedagogicznych podejmowanych w różnych instytucjach prowadzących zajęcia z zakresu edukacji oraz rehabilitacji społecznej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi (np. w szkole, przedszkolu, OREW, świetlicy środowiskowej, świetlicy terapeutycznej, SOSW, DPS, ŚDS, WTZ, itd.). Przyjęta forma zajęć ma zapewnić studentom optymalne warunki do zapoznania się z obszarami działalności wizytowanych placówek, specyfiką pracy pedagoga specjalnego a także ułatwić im podjęcie decyzji związanej z wyborem dalszej drogi kształcenia. Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się ma być możliwe również dzięki pracy własnej studentów obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, opracowanie raportu z praktyk i środków dydaktycznych.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, terapeutycznej, opiekuńczej, wychowawczej, rehabilitacyjnej; określa relacje zachodzące pomiędzy nimi oraz wskazuje zakres kierunkowych działań realizowanych w placówkach wizytowanych w ramach praktyk [PS_PP_MPA_1]
K_W05 [2/5]
Student podczas praktyk obserwuje, opisuje i poddaje ocenie sytuacje wychowawcze, edukacyjne, terapeutyczne, relacje między nauczycielami/wychowawcami/terapeutami a podopiecznymi [PS_PP_MPA_2]
K_U04 [2/5]
Student sumiennie przygotowuje się do swojej pracy, wykonuje powierzone zadania [PS_PP_MPA_3]
K_K07 [3/5]
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności [PS_PP_MPA_4]
K_U10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Raport z praktyk [PS_PP_MPA_w_1]
W raporcie z praktyk powinna znaleźć się ogólna charakterystyka organizacji i funkcjonowania placówek, które student wizytował w ramach praktyki asystenckiej. Powinien także uwzględnić uczestników realizowanych tam procesów. Student dokonuje oceny organizacji i przebiegu praktyki, uzyskanych informacji dotyczących działalności wizytowanych placówek.
PS_PP_MPA_1 PS_PP_MPA_2 PS_PP_MPA_3 PS_PP_MPA_4
Wytwory studentów - środki dydaktyczne [PS_PP_MPA_w_2]
Student przygotowując środki dydaktyczne, uwzględnia informacje uzyskane podczas praktyk odnośnie potrzeb i możliwości edukacyjnych/ społecznych osób korzystających z zajęć oferowanych przez daną placówkę.
PS_PP_MPA_1 PS_PP_MPA_2 PS_PP_MPA_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PS_PP_MPA_fs_1]
Nauczyciel akademicki organizuje czas pobytu w placówce, motywuje do aktywnego uczestniczenia w zajęciach albo obserwacjach, zachęca do wypowiadania sądów i opinii o charakterze merytorycznym. Metody asymilacji wiedzy (opis, dyskusja); metody praktyczne (metody zadań wytwórczych).
30
Przygotowanie środków dydaktycznych oraz raportu z praktyk wraz z własnymi spostrzeżeniami i refleksjami.
60 Raport z praktyk [PS_PP_MPA_w_1] Wytwory studentów - środki dydaktyczne [PS_PP_MPA_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)