Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: PS_NI_PAE
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu psychologii osób niepełnosprawnych intelektualnie, psychologii emocji i motywacji i psychologii rozwojowej osób z obniżonym intelektem. Powinien umieć pracować w zespole; wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu: 1. niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; 2. niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; 3. niepełnosprawność intelektualna w stopniu znacznym – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; 4. niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim – diagnostyka, cechy rozwojowe, funkcjonowanie w społeczeństwie, psychologia edukacji i rehabilitacja; Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólno-psychologiczną i ogólno-pedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: psychologii ogólnej, podstaw pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, biomedyki, psychopatologii oraz dydaktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, integracji, włączania, wychowania, nauczania i uczenia się [PS_NI_PAE_1]
K_W01 [3/5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń́ i niepełnosprawności [PS_NI_PAE_2]
K_W02 [4/5]
Student posiada wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PS_NI_PAE_3]
K_W05 [3/5]
Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji [PS_NI_PAE_4]
K_U06 [3/5]
Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób postępowania oraz potrafi dobierać metody i treści do ich potrzeb i możliwości [PS_NI_PAE_5]
K_U07 [4/5]
Student potrafi analizować własne działania diagnostyczne, terapeutyczne, resocjalizacyjne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne [PS_NI_PAE_6]
K_U10 [3/5]
Student jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne [PS_NI_PAE_7]
K_K01 [3/5]
Student jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PS_NI_PAE_8]
K_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS_NI_PAE_w_1]
Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu,
PS_NI_PAE_1 PS_NI_PAE_2 PS_NI_PAE_3
Kolokwium [PS_NI_PAE_w_2]
Forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytyczne i refleksyjne podejście do problematyki przedmiotu
PS_NI_PAE_4 PS_NI_PAE_5 PS_NI_PAE_6 PS_NI_PAE_7 PS_NI_PAE_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_NI_PAE_fs_1]
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny)
30
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
60 Egzamin [PS_NI_PAE_w_1]
ćwiczenia [PS_NI_PAE_fs_2]
Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama)
15
Studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
45 Kolokwium [PS_NI_PAE_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)