Andragogika specjalna z elementami gerontologii Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Andragogika specjalna z elementami gerontologii
Kod modułu: PS_K_ASG
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Podczas zajęć realizowanych w ramach modułu studenci będą mogli zapoznać się z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami andragogiki specjalnej i gerontologii, ich miejscem w systemie nauk, terminologią oraz współczesnymi wyzwaniami. W oparciu o treści podejmowane podczas wykładów i ćwiczeń oraz analizę literatury przedmiotu będą mogli podjąć dyskusję nad problemami funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin (w tym swoistymi czy wspólnymi potrzebami), rolami społecznymi, determinantami satysfakcjonującego starzenia się osób z długotrwałą lub nabytą w okresie dorosłości niepełnosprawnością. Nabędą też podstawowe kompetencje w zakresie planowania działań wspierających dorosłe lub starzejące się osoby z niepełnosprawnością w zakresie ich autonomii i samorozwoju. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych treści z zakresu pedagogiki, historii wychowania, teorii wychowania, dydaktyki ogólnej, pedagogiki specjalnej i psychologii rozwojowej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat okresu dorosłości oraz starzenia się osób z niepełnosprawnościami w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Potrafi opisać specyfikę funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w dorosłym życiu oraz problemy starzenia się osób z niepełnosprawnościami [PS_K_ASG _1]
K_W02 [5/5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat andragogiki specjalnej. Zna terminologię oraz teorie dotyczące funkcjonowania społecznego oraz zawodowego dorosłych osób z niepełnosprawnościami [PS_K_ASG _2]
K_W04 [5/5]
Student potrafi wspierać samodzielność osobistą i zawodową dorosłych osób z niepełnosprawnościami oraz inspirować je do działań na rzecz pogłębiania swoich kompetencji zawodowych, zainteresowań i talentów [PS_K_ASG _3]
K_U11 [4/5]
Student jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny w stosunku do dorosłych osób z niepełnosprawnościami oraz postępowania wobec nich z zachowaniem zasad etyki andragoga specjalnego; dostrzega i formułuje problemy moralne związane z pracą z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami [PS_K_ASG _4]
K_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [PS_K_ASG _w_1]
Test pytań otwartych, obejmujący znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.
PS_K_ASG _1 PS_K_ASG _2 PS_K_ASG _4
Zaliczenie pisemne [PS_K_ASG _w_2]
Zespołowy projekt wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnościami w zakresie pogłębiania ich kompetencji, rozwijania zainteresowań i talentów.
PS_K_ASG _1 PS_K_ASG _3
Zaliczenie pisemne [PS_K_ASG _w_3]
Praca pisemna dotycząca dobrych praktyk w zakresie wspierania autonomii i samorealizacji dorosłych osób z niepełnosprawnościami.
PS_K_ASG _2 PS_K_ASG _3
Zaliczenie ustne [PS_K_ASG _w_4]
Dyskusja panelowa – prezentacja własnego stanowiska dotyczącego etycznych aspektów pracy andragoga specjalnego oraz dylematów moralnych związanych pracą z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami.
PS_K_ASG _4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_K_ASG _fs_1]
Metody asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna).
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.
15 Egzamin pisemny [PS_K_ASG _w_1]
ćwiczenia [PS_K_ASG _fs_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody praktyczne (metody zadań wytwórczych).
15
Student czyta literaturę obowiązkową i uzupełniającą, poszukuje dobrych praktyk w zakresie pracy z dorosłymi i starzejącymi się osobami z niepełnosprawnościami, argumentacji dla własnego stanowiska w dyskusji grupowej. Wraz z kolegami, w ramach pracy w małych grupach, opracowuje projekt wsparcia dorosłych lub starzejących się osób z niepełnosprawnościami w zakresie pogłębiania ich kompetencji, rozwijania zainteresowań i talentów.
15 Zaliczenie pisemne [PS_K_ASG _w_2] Zaliczenie pisemne [PS_K_ASG _w_3] Zaliczenie ustne [PS_K_ASG _w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)