Tworzenie środowiska włączającego (projekt terenowy) Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-SMPC19.2019

Nazwa modułu: Tworzenie środowiska włączającego (projekt terenowy)
Kod modułu: PS_W_TŚW
Kod programu: W3-SMPC19.2019
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przygotowuje studenta do zrozumienia zagadnień związanych z modelem włączającym w edukacji, poprzez kształtowanie umiejętności kreowania społecznego obraz niepełnosprawności, docenianie i wspieranie różnorodności wszystkich uczniów – edukacja dla wszystkich; student realizuje projekt najbliższej miejsca zamieszkania. Buduje świadomość społeczną wszystkich podmiotów dyskursu edukacyjnego. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Wymagania wstępne:
Podstawy organizacyjne edukacji włączającej, pedagogika specjalna.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę pedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną pozwalającą na rozumienie procesów tworzenia środowiska włączającego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów [PS_W_TŚW_1]
K_W02 [4/5] K_W05 [4/5] K_W08 [4/5]
posiada wiedzę na temat organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć [PS_W_TŚW_2]
K_W10 [4/5]
potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze tworzenia środowiska włączającego w edukacji, wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sposób postępowania dobierając metody i treści do ich potrzeb i możliwości [PS_W_TŚW_3]
K_U01 [4/5] K_U06 [5/5]
potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań w zakresie tworzenia środowiska włączającego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, terapeutami, pedagogami i rodzinami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i społecznymi dostosowując się do specyfiki uczniów. Wdraża efektywne programy zwiększające ich umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne jak również programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_W_TŚW_4]
K_U08 [5/5] K_U09 [5/5]
jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania w obszarze tworzenia środowiska włączającego w edukacji, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego, posiada świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się [PS_W_TŚW_5]
K_K01 [4/5] K_K02 [5/5] K_K03 [4/5]
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru tworzenia środowiska włączającego, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań w budowaniu środowiska włączającego dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, [PS_W_TŚW_6]
K_K05 [5/5] K_K06 [4/5] K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt [PS_W_TŚW_w_1]
Projekt zawiera diagnozę środowiska lokalnego i/lub rodzinnego oraz edukacyjnego wraz z projektem realizowanym w środowisku.
PS_W_TŚW_1 PS_W_TŚW_2 PS_W_TŚW_3 PS_W_TŚW_4 PS_W_TŚW_5 PS_W_TŚW_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PS_W_TŚW_ fs_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych; metoda projektu wraz z analizą diagnozy i przygotowanie działań pomocowych włączających ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
15
analiza literatury i przygotowanie projektu oraz jego realizacja
75 Projekt [PS_W_TŚW_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)