Wybrane zagadnienia z turystyki religijnej (wybrany region) Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-N1TH13.2019

Nazwa modułu: Wybrane zagadnienia z turystyki religijnej (wybrany region)
Kod modułu: 05-TH-S1-TRE
Kod programu: 05-N1TH13.2019
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Student powinien rozumieć znaczenie dziedzictwa kultury religijnej dla współczesnego człowieka oraz jego tożsamości kulturowej. Student zna dzieje poszczególnych obiektów lub zjawisk związanych z miejscami kultu różnych religii i wyznań w danym regionie. Student rozumie związki między zjawiskami religijnymi a innymi zjawiskami społecznymi zachodzącymi w danym regionie.
Wymagania wstępne:
Ogólne informacje historyczne dotyczące danego regionu uzyskane w czasie nauki w szkole średniej i w czasie studiów w semestrze 1-3.
Literatura podstawowa:
1. Baliński, M., Pielgrzymka do Jasnej Góry w Częstochowie, Warszawa 1846, 2. Geografia i sacrum, red. B. Domański, S. Skiba, t. 1, Kraków 2005, 3. Historie cudownych obrazów Najświętszej Maryi Panny w Polsce, Kraków 2008 (reprint z 1903 r.), 4. Jackowski A., Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce, Warszawa 1991, 5. Jackowski A., Święta przestrzeń świata, Kraków 2003, 6. Jackowski A., Witkowska A., Jabłoński Z., Sołjan I., Bilska E., Przestrzeń i sacrum. Geografia kultury religijnej w Polsce i jej przemiany w okresie od XVII do XX w. na przykładzie ośrodków kultu i migracji pielgrzymkowych, Kraków 1995, 7. Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne, red. J. Keller, Warszawa 1974, 8.Kolberg O., Dzieła wszystkie, t. 5-8, Krakowskie, t. 18, Kieleckie, cz. 1, Kraków 1885 (reprint z 1963 r.), 9. Korcz, J., Miejsca święte w Polsce łaskami i cudami słynące, Warszawa 2001, 2003, 10. Kuchowicz Z., Obyczaje i postacie Polski szlacheckiej XVI-XVIII wieku, Warszawa 1993, 11. Miejsca święte Rzeczypospolitej. Leksykon, red. A. Jackowski, Kraków 1998, 12. O cudownych obrazach w Polsce przenajświętszej Matki Bożej, zebrał Wacław z Sulgostowa, (W. Nowakowski kapucyn), Kraków 1902, 13. Bystroń S., Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. Wiek XVI-XVIII, t. 1, Warszawa 1994, 14. Olszewski D., Przemiany społeczno-religijne w Królestwie Polskim w pierwszej połowie XIX wieku, Lublin 1984, 15. Wiśniewski J., Diecezja częstochowska. Opis historyczny kościołów i zabytków w dekanatach: będzińskim, dąbrowskim, sączowskim, zawierckim i żareckim oraz parafii Olsztyn, Mariówka Opoczyńska 1936, 16. Wiśniewski J., Historyczny opis kościołów, miast, zabytków i pamiątek w Olkuskiem, Kielce 2000, 17. Strony internetowe ośrodków turystyki religijnej.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-TRE_1]
KNTHI1_W01 [3/5]
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-TRE_2]
KNTHI1_W02 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-TRE_3]
KNTHI1_W03 [3/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-TRE_4]
KNTHI1_U01 [3/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-TRE_5]
KNTHI1_U02 [3/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-TRE_6]
KNTHI1_U04 [3/5]
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz otoczenia (w szczególności społecznego); inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, a także do myślenia w sposób przedsiębiorczy [05-TH-S1-TRE_7]
KNTHI1_K03 [3/5]
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-TH-S1-TRE_8]
KNTHI1_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-TRE_w_1]
Studenci na zakończenie zajęć piszą pracę pisemną, która sprawdza stopień opanowania materiału przedstawionego w czasie wykładu i ćwiczeń.
05-TH-S1-TRE_1 05-TH-S1-TRE_2 05-TH-S1-TRE_3 05-TH-S1-TRE_4 05-TH-S1-TRE_5 05-TH-S1-TRE_6 05-TH-S1-TRE_7 05-TH-S1-TRE_8
Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków multimedialnych [05-TH-S1-TRE_w_2]
Student przygotowuje wypowiedź ustną na wybrany temat , w oparciu o literaturę i wygłasza ją w czasie ćwiczeń; przygotowanie trasy wycieczki oraz informacji merytorycznych dotyczących obiektów turystyki religijnej w danym regionie.
05-TH-S1-TRE_1 05-TH-S1-TRE_2 05-TH-S1-TRE_3 05-TH-S1-TRE_4 05-TH-S1-TRE_5 05-TH-S1-TRE_6 05-TH-S1-TRE_7 05-TH-S1-TRE_8
Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-TRE_w_3]
W czasie wykładu i ćwiczeń prowadzący zajęcia ocenia aktywność ich uczestników, poprawność poszczególnych wypowiedzi, ich zbieżność z omawianymi problemami, wiedzę studentów, znajomość materiałów wyznaczonych do przestudiowania.
05-TH-S1-TRE_1 05-TH-S1-TRE_2 05-TH-S1-TRE_3 05-TH-S1-TRE_4 05-TH-S1-TRE_5 05-TH-S1-TRE_6 05-TH-S1-TRE_7 05-TH-S1-TRE_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-TH-S1-TRE_fs_1]
Wykład z elementami dyskusji i z wykorzystaniem środków audiowizualnych dotyczący podstawowych problemów i zagadnień Turystki religijnej z epoki średniowiecza
15
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
20 Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-TRE_w_1] Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-TRE_w_3]
konwersatorium [05-TH-S1-TRE_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci dyskutują wybrane problemy i zagadnienia Turystyki religijnej wybranego regionu Polski (czy Europy)z okresu średniowiecza na podstawie wskazanych publikacji (książek i artykułów).
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień; wycieczka do wybranego obiektu sakralnego, przygotowywanie projektu
25 Kolokwium zaliczeniowe [05-TH-S1-TRE_w_1] Przygotowanie projektu z wykorzystaniem środków multimedialnych [05-TH-S1-TRE_w_2] Aktywność studenta na zajęciach [05-TH-S1-TRE_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)