Wybrane zagadnienia z geografii fizycznej Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-N1TH13.2019

Nazwa modułu: Wybrane zagadnienia z geografii fizycznej
Kod modułu: 05-TH-S1-0027
Kod programu: 05-N1TH13.2019
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy z zakresu podstaw geografii fizycznej, dynamiki środowiska fizycznogeograficznego (abiotycznego i biotycznego) oraz stworzenie podbudowy merytorycznej pod przedmioty z zakresu geografii atrakcji turystycznych.
Wymagania wstępne:
Wiedza z geografii fizycznej z zakresu szkoły średniej, znajomość mapy fizycznej świata
Literatura podstawowa:
Wybrana literatura:: Atlas odkryć, red. K. Duran (tłum. z jęz. ang.), Świat Książki, Warszawa 1998; J. Babicz, W. Walczak, Zarys historii odkryć geograficznych, PWN, Warszawa 1970 (kilka wydań), J. Flis, Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa 1988, Geografia fizyczna Polski, red. A. Richling, K. Ostaszewska, PWN, Warszawa 2005, Geografia świata, pod red. M. Rościszewskiego, WSiP, Warszawa 1992 (kilka wydań), Ilustrowany atlas świata (tłum z jęz. ang.), PRD, Warszawa 1999, S. Kalesnik, Podstawy geografii fizycznej, PWN, Warszawa 1975 (kilka wydań), D. Makowska, Ziemia. Geografia fizyczna, WSiP, Warszawa 1998, J. Makowski, Geografia fizyczna świata, PWN, Wrszawa 2013, A. Mannion, Zmiany środowiska Ziemi, PWN, Warszawa 2001, E. Świtalski, Z. Preisner, A. Stańczyk, Podstawy geografii fizycznej. Podręcznik dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, OW "Turpress", Toruń 2002, Tj. H. Van Andel, Historia Ziemi i dryf kontynentów, PWN, Warszawa 1991, Tj. H. Van Andel, Nowe spojrzenie na stara planetę. Zmienne oblicze Ziemi, PWN, Warszawa 1997, Wielki atlas świata, wyd. Martel, /Warszawa/ 2012, Wielki atlas świata, wyd. Daunpol, /Warszawa/ 2011, Wielki ilustrowany atlas świata, wyd. Demart, /Warszawa/ 2009, P. P. Wtorow, N. N. Drozdow, Biogeografia kontynentów, PWN, Warszawa 1981,
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada uporządkowaną wiedze ogólną z zakresu geografii fizycznej, dynamiki środowiska przyrodniczego (abiotycznego i biotycznego) oraz terminologię geograficzna przydatną w turystyce historycznej. [05-TH-S1-027_1]
KNTHI1_W01 [5/5]
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu związanego z turystyką historyczną [05-Th-S1-027_10]
KNTHI1_K04 [2/5]
Zna i rozumie wpływ uwarunkowań geograficznych na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. [05-TH-S1-027_2]
KNTHI1_W04 [4/5]
Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne oraz geograficzno-fizyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z turystyką historyczną. [05-TH-S1-027_3]
KNTHI1_W05 [4/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka. [05-TH-S1-027_4]
KNTHI1_U01 [4/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych i częściowo przyrodniczych (ze szczególnym uwzględnieniem historii i geografii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska. [05-TH-S1-027_5]
KNTHI1_U02 [4/5]
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu związanego z turystyką historyczną) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-027_6]
KNTHI1_U04 [3/5]
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza geograficznych i historycznych) [05-TH-S1-027_7]
KNTHI1_K01 [2/5]
Rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. [05-TH-S1-027_8]
KNTHI1_K02 [2/5]
Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz otoczenia (w szczególności społecznego); inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, a także do myślenia w sposób przedsiębiorczy. [05-TH-S1-027_9]
KNTHI1_K03 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny testowy [05-TH-S1-0027_w_1]
Egzamin jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na wykładach i ćwiczeniach. Zostanie przeprowadzone w formie pisemnej odpowiedzi studentów na pytania (otwarte i zamknięte) przedstawiane ustnie przez egzaminatora.
05-TH-S1-027_1 05-TH-S1-027_2 05-TH-S1-027_3 05-TH-S1-027_4
Dyskusja problemowa [05-TH-S1-0027_w_2]
Prowadzący wskaże listę tematów i zagadnień oraz literaturę, z której studenci będą przygotowywać się do udziału w dyskusji moderowanej. Akcent w dyskusji będzie padał przede wszystkim na weryfikację zdobytej przez studentów wiedzy, jak również umiejętności analizowania i interpretowania przeczytanej uprzednio literatury oraz umiejętności krytycznego myślenia. W ramach cyklu dyskusji moderowanych studenci powinni nabrać przekonania o konieczności kształcenia ustawicznego i nieustannego podnoszenia swoich kompetencji.
05-TH-S1-027_1 05-Th-S1-027_10 05-TH-S1-027_2 05-TH-S1-027_3 05-TH-S1-027_4 05-TH-S1-027_5 05-TH-S1-027_6 05-TH-S1-027_7 05-TH-S1-027_8 05-TH-S1-027_9
Przygotowanie i prezentacja projektu [05-TH-S1-0027_w_3]
Prowadzący wskaże listę tematów z której studenci będą przygotowywać projekt na temat jednego z regionów fizycznogeograficznych świata.
05-TH-S1-027_1 05-Th-S1-027_10 05-TH-S1-027_2 05-TH-S1-027_3 05-TH-S1-027_4 05-TH-S1-027_5 05-TH-S1-027_6 05-TH-S1-027_7 05-TH-S1-027_8 05-TH-S1-027_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-TH-S1-0027_fs_1]
Wykład informacyjny z elementami wkładu problemowego z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych (prezentacja)
15
Praca z podręcznikiem oraz literaturą obowiązującą.
30 Egzamin pisemny testowy [05-TH-S1-0027_w_1] Dyskusja problemowa [05-TH-S1-0027_w_2] Przygotowanie i prezentacja projektu [05-TH-S1-0027_w_3]
ćwiczenia [05-TH-S1-0027_fs_2]
Dyskusja problemowa, analiza map, praca z atlasem, praca indywidualna i w grupie – metoda projektów (infografiki)
15
Na podstawie analizy literatury wskazanej przez prowadzącą zajęcia oraz na podstawie wiedzy własnej studenci przygotowują prezentację oraz infografikę na temat jednego z regionów fizycznogeograficznych świata
30 Dyskusja problemowa [05-TH-S1-0027_w_2] Przygotowanie i prezentacja projektu [05-TH-S1-0027_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)