Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej Kierunek studiów: Historia
Kod programu: 05-N2HI13.2019

Nazwa modułu: Dydaktyka wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej
Kod modułu: 05-HI-N-S2-017
Kod programu: 05-N2HI13.2019
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł dydaktyka wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum ma za zadanie umożliwienie studentom poznania procesu nauczania-uczenia się wiedzy o społeczeństwie na III etapie kształcenia (w gimnazjum). W ramach realizacji modułu studenci przygotowujący się do realizacji zawodu nauczyciela winni nabyć zestaw wiadomości, umiejętności i postaw (kompetencji społecznych). W ramach nabytej wiedzy winni poznać (w zakresie edukacji obywatelskiej w szkole gimnazjalnej): podział celów kształcenia, treści, specyfikę i prawidłowości nauczania wiedzy o społeczeństwie; podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia obywatelskiego; organizację (wybrane zasady, metody, formy pracy, lekcji, rodzaje ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu nauczania wiedzy o społeczeństwie; sposoby diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia obywatelskiego uczniów; sposoby kształtowania u uczniów szkoły gimnazjalnej pozytywnego stosunku do nauki wiedzy o społeczeństwie oraz rozwijania ich ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej; odkrywania i rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów z zakresu edukacji obywatelskiej. W zakresie umiejętności studenci winni potrafić (w zakresie edukacji obywatelskiej w szkole gimnazjalnej): przeprowadzić analizę i rzetelnie oceniać podstawę programową, programy, podręczniki szkolne; poddać ocenie przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji typowych i nietypowych zadań dydaktycznych; umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych; twórczo kierować procesami kształcenia uczniów, wspierając ich rozwój; diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia obywatelskiego uczniów; indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów. W zakresie kompetencji studenci powinni: rozumieć znaczenie odpowiedzialnego przygotowania się do pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie, dostrzegać wielorakość działań i projektów pedagogicznych oraz umieć poprawnie określić priorytety w pracy z uczniami. Realizację przywołanych elementów przewidziano poprzez przedstawienie części zagadnień podczas wykładów kursowych, w oparciu o które (i literaturę przedmiotu) realizowane będą zajęcia warsztatowe (ćwiczenia), w trakcie których studenci będą musieli wykazać się opanowaniem wiedzy i konkretnych umiejętności poprzez przygotowywane projekty (m.in.: formułowanie celów na podstawie podstawy programowej i programów autorskich, proponowanie realizacji treści programowych, analizę podręczników do nauki wiedzy o społeczeństwie i innych środków dydaktycznych).
Wymagania wstępne:
Zalecona realizacja modułów: Pedagogika kształcenia w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, Psychologia kształcenia w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych.
Literatura podstawowa:
- Edukacja europejska w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 2000; - Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003; - Edukacja obywatelska we współczesnej szkole, red. S. Kilian. Kraków 2010; - I. Adamus-Tyla, E. Fic, M. Fic, R. Kaczmarek, J. Masoń-Budzyń, K. Michalak, T. Pawelec, A. Ślęzak-Świat, Unia Europejska. Materiały do nauczania w języku polskim, angielskim i niemieckim. Katowice-Tychy 2010; - J. Korzeniowski, M. Machałek, Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka. Warszawa 2011; - Wybrane podręczniki do nauczania-uczenia się wos w szkołach gimnazjalnych; - Wybrane przewodniki metodyczne do nauczania-uczenia się wos w gimnazjum; - Wybrane programy do nauczania-uczenia się wos na III etapie edukacyjnym.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji z zakresu dydaktyki wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum [05-HI-N-S2-017_1]
HI2AN_W02 [3/5]
ma poszerzoną wiedzę na temat szkoły jako instytucji dydaktycznej, wspomagającej rozwój jednostki i społeczeństwa [05-HI-N-S2-017_2]
HI2AN_W03 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat pracy dydaktycznej nauczyciela wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_3]
HI2AN_W04 [3/5]
zna cele kształcenia, treści, specyfikę i prawidłowości nauczania wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_4]
HI2AN_W05 [3/5]
zna podstawy programowe, wybrane programy i podręczniki szkolne dla kształcenia obywatelskiego na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_5]
HI2AN_W06 [3/5]
ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat organizacji (zasad, metod, form pracy, lekcji, rodzajów ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu nauczania wiedzy o społeczeństwie w pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_6]
HI2AN_W07 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach w celach dydaktycznych [05-HI-N-S2-017_7]
HI2AN_W08 [5/5]
ma poszerzoną i usystematyzowaną wiedzę na temat diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia obywatelskiego uczniów na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_8]
HI2AN_W10 [4/5]
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_9]
HI2AN_U02 [3/5]
potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i rzetelnie oceniać podstawę programową, wybrane programy, podręczniki szkolne z zakresu edukacji obywatelskiej na trzecim etapie edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_9_10]
HI2AN_U03 [3/5]
potrafi rzetelnie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji typowych i nietypowych zadań dydaktycznych związanych z trzecim etapem edukacyjnym [05-HI-N-S2-017_9_11]
HI2AN_U04 [3/5]
potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych wobec uczniów na trzecim etapie edukacyjnym oraz sprawnie wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej nauczyciela wiedzy o społeczeństwie [05-HI-N-S2-017_9_12]
HI2AN_U05 [3/5]
potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role, w tym role lidera; umie wyznaczać i podejmować zadania dydaktyczne; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych wobec uczniów na trzecim etapie edukacyjnym, ma umiejętność współpracy z innymi [05-HI-N-S2-017_9_13]
HI2AN_U08 [3/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nauczyciela wiedzy o społeczeństwie, projektuje i wykonuje działania dydaktyczne [05-HI-N-S2-017_9_14]
HI2AN_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S2-017_w_1]
uczestnictwo w dyskusji (oraz innych metodach poszukujących) podczas zajęć
05-HI-N-S2-017_1 05-HI-N-S2-017_2 05-HI-N-S2-017_3 05-HI-N-S2-017_4 05-HI-N-S2-017_5 05-HI-N-S2-017_6 05-HI-N-S2-017_7 05-HI-N-S2-017_8 05-HI-N-S2-017_9 05-HI-N-S2-017_9_10 05-HI-N-S2-017_9_11 05-HI-N-S2-017_9_12 05-HI-N-S2-017_9_13 05-HI-N-S2-017_9_14
Projekt [05-HI-N-S2-017_w_2]
przygotowanie w oparciu o nabyte wiedzę i umiejętności prac pisemnych (projektów)
05-HI-N-S2-017_1 05-HI-N-S2-017_2 05-HI-N-S2-017_3 05-HI-N-S2-017_4 05-HI-N-S2-017_5 05-HI-N-S2-017_6 05-HI-N-S2-017_7 05-HI-N-S2-017_8 05-HI-N-S2-017_9 05-HI-N-S2-017_9_10 05-HI-N-S2-017_9_11 05-HI-N-S2-017_9_12 05-HI-N-S2-017_9_13 05-HI-N-S2-017_9_14
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-HI-N-S2-017_fs_1]
wykład akademicki z elementami innych metod oraz wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
analiza przedstawionych i omówionych zagadnień, reinterpretacja wiedzy uzyskanej podczas wykładów, przygotowanie pracy pisemnej wskazującej na przyswojenie poruszanych treści i osiągnięcie założonych efektów kształcenia
10 Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S2-017_w_1]
laboratorium [05-HI-N-S2-017_fs_2]
zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci indywidualnie i grupowo pracują pod kierunkiem
15
przygotowanie do kolejnych zajęć na podstawie zaleconej literatury oraz podręczników do nauki przedmiotu, utrwalanie wiedzy nabytej podczas zajęć, przygotowywanie części projektów.
40 Aktywny udział w zajęciach [05-HI-N-S2-017_w_1] Projekt [05-HI-N-S2-017_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)