Historia kultury starożytnej
Field of study: History
Programme code: 05-N2HI13.2019

Module name: | Historia kultury starożytnej |
---|---|
Module code: | 05-HI-AS-S2-001 |
Programme code: | 05-N2HI13.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 6 |
Description: | Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy z zakresu historii kultury starożytnej. Efektem kształcenia powinna być znajomość wybranych elementów kultury świata starożytnego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na dziedzictwo europejskie, umiejętność opisania świata starożytnego jako obszaru wielokulturowości i różnorodności językowej, dostrzeżenia różnic w jakości elementów kultury różnych kręgów cywilizacyjnych i zauważenia ich atrakcyjności
|
Prerequisites: | Student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną (w zakresie terminologii i teorii) z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, przydatną do studiowania historii (HI1A_W03) oraz zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej (HI1A_W02)
|
Key reading: | - Abramowiczówna Z., O sztuce starożytnej, przedmową i uwagami opatrzyła E. Makowiecka, tekst zredagowali P. Nehring, Z. Nerczuk, Toruń 2002
- Beard M., Henderson J., Kultura antyczna, przeł. G. Muszyński, Warszawa 1997
- Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, /kilka wydań/
- Ostrowski J.A., Słownik artystów starożytności, Kraków 1994
- Rzym i my. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej, do druku podał G. Serbat, tłum. I. Lewandowski, W.M. Malinowski, Poznań 2009
- Słapek D., Sport i widowiska w świecie antycznym. Kompendium, Kraków–Warszawa 2010
- Stabryła S., Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007
- Streeter M., Śródziemnomorska kolebka kultury europejskiej, tłum. J. Sikora, Warszawa 2007
- Zieliński T., Historia kultury antycznej w zwięzłym wykładzie, t.1–2, Warszawa 1922 (1929, 1937)
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W pogłębionym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-HI-AS-S2-001_1] |
KNHI2_W01 [3/5] |
Posiada uporządkowane: zaawansowaną wiedzę ogólną, przydatną do studiowania historii oraz wiedzę szczegółową z zakresu nauk humanistycznych (w tym zwłaszcza historii), ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-HI-AS-S2-001_2] |
KNHI2_W02 [3/5] |
W pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) oraz główne tendencje rozwojowe nauk historycznych [05-HI-AS-S2-001_3] |
KNHI2_W01 [3/5] |
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-HI-AS-S2-001_4] |
KNHI2_W04 [3/5] |
Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z wybraną specjalnością (w tym szczególnie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej / prawa autorskiego) [05-HI-AS-S2-001_5] |
KNHI2_W05 [3/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-HI-AS-S2-001_6] |
KNHI2_U01 [3/5] |
Potrafi formułować i uzasadniać hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi [05-HI-AS-S2-001_7] |
KNHI2_U02 [3/5] |
Potrafi komunikować się ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. prowadząc debatę [05-HI-AS-S2-001_8] |
KNHI2_U03 [3/5] |
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-HI-AS-S2-001_9] |
KNHI2_K01 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
udział w dydkusjach na zajeciach [05-HI-AS-S2-001_w_1] | w oparciu o orientację o lokalnym życiu kulturalnym oraz o zalecaną literaturę przedmiotu weryfikujący wiedzę szczegółową z zakresu zagadnień realizowanych na ćwiczeniach |
05-HI-AS-S2-001_1 |
analiza materiałów źródłowych [05-HI-AS-S2-001_w_2] | weryfikująca umiejętności w zakresie analizy i interpretacji materiałów źródłowych różnych kategorii – literatury starożytnej, zabytków ikonograficznych, źródeł numizmatycznych i innych – oraz wykorzystania w procesie analizy wiedzy pozaźródłowej a także z zakresu szeroko pojmowanej humanistyki |
05-HI-AS-S2-001_3 |
referat [05-HI-AS-S2-001_w_3] | weryfikujący umiejętność pozyskania wiedzy z różnych źródeł i jej problemowego wykorzystania, wyselekcjonowania i analizy zdobytych informacji, sformułowania krytycznych sądów, postawienia tez i hipotez |
05-HI-AS-S2-001_6 |
sprawdziany pisemne [05-HI-AS-S2-001_w_4] | weryfikujące na bieżąco przygotowanie do zajęć |
05-HI-AS-S2-001_1 |
indywiadualna praca studenta [05-HI-AS-S2-001_w_5] | opracowanie w formie pisemnej tematu zgodnego z indywidualnymi zainteresowaniami epoką starożytną oraz z zakresem zagadnień objętych treściami modułu |
05-HI-AS-S2-001_6 |
sprawdzian zaliczeniowy [05-HI-AS-S2-001_w_6] | złożony z dwóch części, testowej i problemowej, weryfikujący zarówno wiedzę o omawianych na zajęciach (wykładzie i ćwiczeniach) elementach kultury starożytnej, jak i umiejętności oceny różnych jej składników, dostrzeżenia jej różnorodności oraz trwałości jej komponentów |
05-HI-AS-S2-001_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-HI-AS-S2-001_fs_1] | wykład ilustrowany prezentacją multimedialną |
15 | praca z literaturą podręcznikową i uzupełniającą |
20 |
sprawdzian zaliczeniowy [05-HI-AS-S2-001_w_6] |
practical classes [05-HI-AS-S2-001_fs_2] | metoda problemowa; dyskusja; analiza materiałów źródłowych; referat |
15 | lektura wskazanej literatury uzupełniającej i źródeł / przygotowanie referatu / gromadzenie materiałów i przygotowanie indywidualnej pracy pisemnej |
80 |
udział w dydkusjach na zajeciach [05-HI-AS-S2-001_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |