Elementy terapii zajęciowej w terapii pedagogicznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N2PE12.2019

Nazwa modułu: Elementy terapii zajęciowej w terapii pedagogicznej
Kod modułu: 12-PE-OT-N2-ETZTP
Kod programu: 12-N2PE12.2019
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot ma na celu ukazanie, w jaki sposób udział w zajęcia w terapii zajęciowej może dać wsparcie, kompensować niezaspokojone potrzeby, rozwijać zainteresowania, prezentować inne wzory myślenia i działania, budować zasoby osobiste i stymulować rozwój. Realizacja przedmiotu uświadomi, że zajęcia terapii zajęciowej oraz praca terapeuty zajęciowego pomaga zmniejszyć strach, uspokaja, redukuje lęki i smutki; pomaga zaakceptować swoją "inność" i ułatwia poszukiwanie sposobu realizacji siebie; niesie ulgę w cierpieniu, koryguje emocjonalnie zaburzone zachowania, dodaje otuchy i siły do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu rodzajów, technik i metod terapii zajęciowej można dokonać zmian w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej uczestnika zajęć. Ponadto zajęcia mają przygotować studenta praktycznie do poszukiwania atrakcyjnych rozwiązań w zakresie przygotowania zajęć różnorodnych i bogatych w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość oraz kształtujących osobowość człowieka w różnym wieku.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania, informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi; ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [3/5] K_U05 [3/5] K_U07 [3/5] K_U10 [3/5]
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach, ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem etyki zawodu terapeuty zajęciowego [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W05 [3/5] K_W06 [3/5] K_W07 [2/5] K_W08 [2/5] K_W10 [3/5] K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia opanowania i analizowania treści prezentowanych na ćwiczeniach i określonych w literaturze przedmiotu
_W_1
projekt [_w_2]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji zajęć terapeutycznych, sprawdzenie umiejętności doboru rodzajów, metod i technik terapii zajęciowej dostosowanych do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników zajęć w celu przygotowania (we współpracy) ciekawych, twórczych i wartościowych propozycji dydaktyczno-wychowawczych, zaprojektowanie, przedstawienie i przeprowadzenie scenariusza zajęć w dowolnej placówce, z uwzględnieniem rodzajów, metod i technik terapii zajęciowej, opracowanie indywidualnego przypadku, opracowanie diagnozy terapeutycznej
_K_1 _U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
praca z tekstem, podająca, poszukująca,
5
znajomość literatury podstawowej i uzupełniającej,
15 kolokwium [_w_1]
konwersatorium [_fns_2]
działania praktycznego
10
tworzenie scenariuszy zajęć, tworzenie diagnozy terapeutycznej
15 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)