Poetyki kina Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S1KM13.2014

Nazwa modułu: Poetyki kina
Kod modułu: 02-MO1S-13-14
Kod programu: 02-S1KM13.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Poetyki kina ma na celu wyposażenie studenta w narzędzia służące badaniu dzieła filmowego zarówno z perspektywy poetyki opisowej (analizującej właściwości strukturalne i specyfikę języka filmu), jak i poetyki historycznej (koncentrującej się na określonych tendencjach w kinie, wraz z ich kontekstami historycznymi, kulturowymi czy technicznymi). Uczestnik kursu jest wprowadzany w zagadnienia formy filmowej. Poznając środki filmowego wyrazu, zyskuje świadomość ich znaczenia w kontekście systemu filmowych gatunków oraz w obrębie autorskich wypowiedzi (indywidualnych stylów filmowych). Student uczy się także rozpoznawać filmowe opowiadanie jako system formalny oraz zapoznaje się z problemami takimi jak: ewolucja form montażowych, kategoria przestrzeni filmowej, zmienność filmowych konwencji, motywy narracyjne, ikonograficzne i in. Kończąc kurs, jego uczestnik umie również scharakteryzować główne historyczne nurty i tendencje kina, m.in.: radziecką szkołę montażową, niemiecki ekspresjonizm filmowy, cinema noir, włoski neorealizm, kino nowofalowe.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
Fuksiewicz J., Gniewni nad Tamizą, w: tegoż, Humaniści w fotoplastykonie. Warszawa 1970. Historia kina, t. 1., Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009 (wybrane rozdziały). Historia kina, t. 2., Kino klasyczne, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2011 (wybrane rozdziały). Historia kina. Wybrane lata, red. A. Kołodyński, K.J. Zarębski, Warszawa 1998 (wybrane rozdziały). Lubelski T., Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2000 (rozdział: Sezon arcydzieł). Przylipiak M., Kino stylu zerowego, Gdańsk 1994 (wybrane rozdziały). Syska R., Panorama kontekstów amerykańskiego filmu noir. „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31. Nurczyńska-Fidelska E., Klejsa K., Kłys T., Sitarski P., Kino bez tajemnic, Warszawa 2009 (wybrane rozdziały). Klejsa K., Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały). Stanisławski K., Wielkie tematy Wernera Herzoga, „Ilzujon” 1987, nr 4. Thompson K., Realizm w kinie: „Złodzieje rowerów”, w: Interpretacje dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków 1993. Zielińska D., Forman znany i nieznany, „Iluzjon” 1988, nr 1.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomym odbiorcą współczesnej kultury audiowizualnej i ma świadomość historycznego zakorzenienia jej obecnych manifestacji. [14_K06]
02-MO1SN-13_K06 [5/5]
potrafi samodzielnie dokonać analizy dzieła filmowego, określić specyfikę formy filmowej oraz rozpoznać dzieło jako reprezentanta określonej poetyki historycznej. [14_U06]
02-MO1SN-13_U06 [5/5]
umie samodzielnie przygotować różne formy prac pisemnych, poświęconych zagadnieniom poetyk kina. [14_U08]
02-MO1SN-13_U08 [5/5]
umie przygotować różne formy wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień poetyk kina. [14_U09]
02-MO1SN-13_U09 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarówno zagadnień dotyczących języka filmu (poetyka opisowa), jak i głównych nurtów oraz tendencji w kinematografii (poetyka historyczna). [14_W06]
02-MO1SN-13_W06 [5/5]
zna i rozumie metody analizy dzieła filmowego oraz przyczyny przyporządkowania go do określonego nurtu, gatunku itp. [14_W07]
02-MO1SN-13_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
14_U06 14_U09 14_W06 14_W07
egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO1SN-13-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
14_U06 14_U08 14_U09 14_W06 14_W07
obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o]
ocena postaw i kompetencji
14_K06 14_W06 14_W07
test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
14_U06 14_U08 14_W06 14_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO1S-13-f_k]
praca z tekstem teoretycznym, praca analityczna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna uwzględniająca obejrzany materiał audiowizualny oraz tekst teoretyczny
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca nad wskazanym materiałem audiowizualnym, samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej w trakcie konwersatorium, lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO1SN-13-w_o] test/praca pisemna [02-MO1SN-13-w_t]
wykład [02-MO1S-13-f_w]
metoda wykładowa
15
samodzielne przyswojenie wiedzy przekazanej na wykładzie, lektura zadanych tekstów oraz wybranych tekstów poszerzających wiedzę
50 egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-MO1SN-13-w_e]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2014/2015 Poetyki kina [02-KM-S1-015] polski