HIstoria administracji Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: 07-S1AD12.2019

Nazwa modułu: HIstoria administracji
Kod modułu: hispr_a1_01
Kod programu: 07-S1AD12.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Opis:
Zadaniem przedmiotu jest stworzenie bazy studiowania treści oraz zrozumienia społecznego celu prawa administracyjnego, ułatwienie poznania rozwiązań aktualnych przez porównanie z rozwiązaniami, konstrukcjami i przepisami obowiązującymi w przeszłości. Nauczanie obejmuje historyczną analizę pojęcia „administracja”, kształtowanie się zasad funkcjonowania administracji w dobie nowożytnej, administracji doby oświecenia, doktryny wpływające na administrację nowożytną /absolutyzm oświecony, kameraliści, policyści, fizjokratyzm/, systemy i techniki działania administracji, powstanie korpusu urzędniczego, tworzenie się nowoczesnej administracji, problemy sądownictwa administracyjnego, administrację i prawo administracyjne we Francji, Austrii, Prusach, Anglii, administrację w Polsce: w dobie oświecenia, w okresie zaborów, w okresie międzywojennym, administrację polską i prawo administracyjne w okresie po II wojnie światowej. W szczególności student zapoznawany jest z treściami z zakresu: -zdefiniowania pojęcie administracji w znaczeniu funkcjonalnym i negatywnym, -podstawowe zasady organizacji administracji nowożytnej: resortowość, centralizacja i decentralizacja koncentracja i dekoncentracja, hierarchiczne podporządkowanie, kolegialność, jednoosobowe kierownictwo, biurokratyzm, - początki administracji nowożytnej: organizacja zarządu we Francji od XVI do XVIII wieku, reforma administracji w monarchii Habsburgów za rządów Marii Teresy i Józefa II, reforma administracji w Rosji w XVIII wieku a reforma zarządu w Prusach w XVIII wieku, -myśl administracyjna oraz reformy zarządu w Polsce w drugiej połowie XVIII wieku: reformy z lat 1764-1775, reformy doby Sejmu Czteroletniego, reformy sejmu grodzieńskiego z 1793 roku, administracja w okresie powstania kościuszkowskiego, –początki administracji państwa konstytucyjnego na ziemiach polskich: administracja Księstwa Warszawskiego, administracja Królestwa Polskiego, administracja Wolnego Miasta Krakowa, -rozwój administracji publicznej w okresie kształtowania się państwa prawnego: reformy administracji pruskiej w XIX wieku, reformy administracji w Austrii i w monarchii Austro - ¬Węgierskiej, ze szczególnym uwzględnieniem autonomii Galicji, reformy administracji w Rosji w XIX wieku, administracja centralna i samorządowa w Wielkiej Brytanii w XIX wieku, -administracja II Rzeczypospolitej: administracja centralna, administracja terytorialna , samorząd terytorialny, administracja specjalna, kontrola administracji, -administracja na ziemiach polskich w okresie II wojny światowej: administracja ziem polskich pod okupacją sowiecką, administracja ziem polskich pod okupacją niemiecką, Polskie Państwo Podziemne, próby kształtowania administracji pod zwierzchnictwem sowieckim po 1943r. -administracja w Polsce Ludowej ( PRL): administracja centralna, administracja terytorialna, kontrola administracji, polityczne uwarunkowania administracji w okresie PRL, -sądownictwo administracyjne : modele sądownictwa stosowane we Francji, Prusach i Austrii, sądownictwo administracyjne w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim, sądownictwo administracyjne w II Rzeczypospolitej, problem sądownictwo administracyjnego w PRL Wiedza historyczna w zakresie właściwym dla poziomu nauczania wskazanego w programach szkoły średniej o profilu ogólnokształcącym.
Wymagania wstępne:
Wiedza historyczna w zakresie właściwym dla poziomu nauczania wskazanego w programach szkoły średniej o profilu ogólnokształcącym.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wyjaśnia etapy rozwoju instytucji administracji publicznej [hispr_a1_01_1]
K_W04 [4/5]
Zna genezę myśli administracyjnej oraz następujące po sobie mechanizmy ewolucji urzędów w organy administracji [hispr_a1_01_2]
K_W04 [4/5]
Wskazuje podstawy prawne działania oraz regulacje formalno prawne warunkujące organizację instytucji administracyjnych [hispr_a1_01_3]
K_U04 [1/5]
Zna źródła prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego [hispr_a1_01_4]
K_W05 [3/5]
Rozumie podstawowe zależności występujące pomiędzy rozwojem administracji na ziemiach polskich a mechanizmami warunkującymi ten rozwój w innych krajach europejskich, w szczególności krajach sąsiadujących [hispr_a1_01_5]
K_U04 [1/5]
Rozpoznaje kompetencje organów administracji, zna źródła ich budowania [hispr_a1_01_6]
K_U06 [5/5]
Jest świadom sposobów kształtowania korpusu urzędniczego, etyki organów administracji [hispr_a1_01_7]
K_U07 [5/5]
Rozumie znaczenie nauk pomocniczych, w szczególności historii w procesie budowania wyobrażenia sposobach funkcjonowania [hispr_a1_01_8]
K_K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [hispr_a1_01_w_1]
Student składa pracę pisemną złożoną z dwóch części: pierwsza (obejmuje jedną stronę formatu A-4) ma charakter opisowy, składa się z trzech pytań pozwalających ocenić wiedzę poprzez wyjaśnienie pojęć, określenie zagadnień, zdefiniowanie problemu oraz ocenić kompetencje społeczne (umiejętność oceny wydarzeń, analizy zjawisk). Druga część ma charakter testu otwartego, zawiera dwanaście pytań szczegółowych pozwalających na oceną umiejętności- ocena mechanizmów administracyjnych, analiza tekstów prawnych, zdolność zapamiętywania uszczegółowionych zagadnień, porównania instytucji.
hispr_a1_01_1 hispr_a1_01_2 hispr_a1_01_3 hispr_a1_01_4 hispr_a1_01_5 hispr_a1_01_6 hispr_a1_01_7 hispr_a1_01_8
Kolokwium pisemne [hispr_a1_01_w_2]
Kolokwium wzorowane na egzaminie końcowym
hispr_a1_01_3 hispr_a1_01_5 hispr_a1_01_6 hispr_a1_01_7 hispr_a1_01_8
Dyskusja [hispr_a1_01_w_3]
W ramach dyskusji studenci rozwiązują problem postawiony przez prowadzącego.
hispr_a1_01_3 hispr_a1_01_5 hispr_a1_01_6 hispr_a1_01_7 hispr_a1_01_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [hispr_a1_01_fs_1]
Wyjaśnienie pojęć koniecznych dla zrozumienia materii wskazanych w opisie przedmiotu oraz przyswojenia materii pozwalających na zrozumienie wpływu doświadczeń historycznych na funkcjonowanie współczesnych modeli administracji publicznej
30
Analiza wskazanych źródeł oraz literatury przedmiotu, samodzielne budowanie konstrukcji pojęciowych oraz porównywanie różnych instytucji w celu zrozumienia istoty zagadnienia, trening zapamiętywania wiedzy poprzez stosowanie indywidualnych technik zapamiętywania
20 Egzamin pisemny [hispr_a1_01_w_1]
ćwiczenia [hispr_a1_01_fs_2]
Prowadzenie dyskusji zmierzającej do wskazywania przez studentów obszarów niezrozumiałych w trakcie analizy podręczników, formułowanie pytań pozwalających na wyjaśnienie problemowych zagadnień, wskazywanie metod badawczych, wspólna analiza tekstów prawnych, uczenie umiejętności zestawiania problemów oraz komparatystycznej analizy zagadnień
15
(brak informacji)
60 Kolokwium pisemne [hispr_a1_01_w_2] Dyskusja [hispr_a1_01_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)