Archeologia mediów Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S1KM13.2014

Nazwa modułu: Archeologia mediów
Kod modułu: 02-MO1S-13-13a
Kod programu: 02-S1KM13.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Archeologia mediów ma za zadanie wprowadzenie studenta w zagadnienia nowego paradygmatu wiedzy o kulturach mediów. Uczestnik kursu poznaje szczegółowo jej założenia teoriopoznawcze oraz walory operacyjne w historycznej i teoretycznej refleksji nad mediami (głównie na podstawie bazowej dla modułu monografii Siegfrieda Zielinskiego). Student uczy się rozpoznawać główne cechy i zasady funkcjonowania mediów w kontekście archeologiczno-medialnym oraz zyskuje świadomość nielinearności technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia. W efekcie student potrafi zdefiniować fakty i procesy medialne w kontekście nauki, technologii i sztuki oraz rozumie potrzebę odwołania się do tych trzech dziedzin podczas badania zjawisk z obszaru mediów.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
Elsaesser Thomas, Nowa Historia Filmu jako archeologia mediów, „Kwartalnik filmowy”, 67-68/2009. Friedberg Anne, Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak-Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012. Gwóźdź Andrzej, Skąd się (nie) wzięło kino, czyli parahistorie obrazu w ruchu, w: Historia kina, t. 1 Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2009. Huhtamo Erkii, Elementy ekranologii, w: Ekrany. Katalog IX Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 01, red. V. Kutlubasis-Krajewska, P. Krajewski, A. Kubicka-Dzieduszycka, Wrocław 2001, [url] http://wro01.wrocenter.pl/erkki/html/erkki_pl.html. Misiak Tomasz, Krótki przyczynek do an-archeologii audio-wizualności filmu. Polska II połowa XIX wieku, „Kultura Popularna” 2013, nr 3. Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina, cz. I, „EKRANy” 2013, nr 6. Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina, cz. II, „EKRANy” 2014, nr 1. Zielinski Siegfried, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2010.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi efektywnie realizować wyznaczone zadania dydaktyczne w programie archeologii mediów [13a_K03]
02-MO1SN-13_K03 [5/5]
jest świadomy swojej odpowiedzialności za tworzenie i podtrzymawanie dziedzictwa kultur mediów [13a_K05]
02-MO1SN-13_K05 [5/5]
potrafi przeszukiwać materiały źródłowe i selekcjonować informacje na temat początków kultur mediów [13a_U01]
02-MO1SN-13_U01 [5/5]
posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie krytycznego podejścia do zjawisk z okresu wczesnej kultury audiowizualnej i potrafi przeprowadzić ich analizę i interpretację. [13a_U02]
02-MO1SN-13_U02 [5/5]
potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu archeologii mediów w opisie zjawisk medialnych i ich ujęciach chronologicznych i systematycznych [13a_U04]
02-MO1SN-13_U04 [5/5]
potrafi przygotować wystąpienie ustne, zająć stanowisko w odniesieniu do wczesnych praktyk mediów audiowizualnych i uzasadnić swoje poglądy. [13a_U09]
02-MO1SN-13_U09 [5/5]
ma podstawową wiedzę ogólną, dotyczącą interdyscyplinarnego charakteru badania społeczno-techniczno-kulturowych aspektów mediów audiowizualnych [13a_W01]
02-MO1SN-13_W01 [5/5]
zna elementarną terminologię używaną w dyskursie archeologii mediów [13a_W02]
02-MO1SN-13_W02 [5/5]
ma podstawową wiedzę, dotyczącą modelowania praktyki odbiorczej przez nowe rozwiązania w sferze technologii medialnych [13a_W06]
02-MO1SN-13_W06 [5/5]
ma podstawową wiedzę o początkach kształtowania języków mediów audiowizualnych [13a_W09]
02-MO1SN-13_W09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji, ocena umiejętności posługiwania się różnymi formami werbalizacji
13a_K05 13a_U04 13a_U09
prezentacja ustna lub pisemna [02-MO1SN-13-w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
13a_K03 13a_K05 13a_U01 13a_U02 13a_U04 13a_U09 13a_W01 13a_W02 13a_W06 13a_W09
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO1S-13-f_w]
wykład konwersatoryjny wprowadzający w problematykę mediów elektronicznych
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] prezentacja ustna lub pisemna [02-MO1SN-13-w_p]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2014/2015 Archeologia mediów [02-KM-S1-014a] polski