Terminologia i techniki rzemiosła artystycznego Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: 05-N1HS13.2019

Nazwa modułu: Terminologia i techniki rzemiosła artystycznego
Kod modułu: 05-N1HS-RZEM
Kod programu: 05-N1HS13.2019
Semestr:
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł poświęcony wstępnej prezentacji rzemiosł artystycznych w Europie, opowiedzeniu w zakresie podstawowym o ich historii, przemianach stylu i ornamentu oraz charakterystyki najważniejszych technik. Studenci zapoznają się z podstawowa terminologią i wydawnictwami publikującymi na temat rzemiosła artystycznego. Ponadto podjęty zostanie problem miejsca rzemiosła artystycznego wśród innych sztuk na przestrzeni wieków. W programie modułu uwzględniono złotnictwo, metaloplastyka, kowalstwo, snycerstwo i meblarstwo, odlewnictwo, medalierstwo, szkło, ceramika, jubilerstwo, ubiór oraz heraldykę i paramentykę liturgiczną. Szczególna uwaga zwrócona będzie w stronę rodzimego rzemiosła i zabytków zachowanych w polskich zbiorach muzealnych. M.in. przedstawione zostaną gdańskie i elbląskie meble, ceramika polska z manufaktur śląskich oraz innych czołowych polskich wytwórni, dawne szkło polskie, pasy kontuszowe, kilimy i makaty. Zaznaczona zostanie także, tak znamienna dla polskiej kultury materialnej, obecność wyrobów rzemiosła wschodniego. W ramach ćwiczeń studenci będą mieli możliwość zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy, samodzielnie opisując wybrane przez prowadzącego przykłady.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych metod analitycznych historii sztuki oraz zaliczenie modułu wstęp do historii sztuki.
Literatura podstawowa:
Biżuteria w Polsce: amulet, znak, klejnot, Toruń: Toruński oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 2003. Bochnak Adam, Buczkowski Kazimierz, Rzemiosło artystyczne w Polsce, Warszawa 1971. Brosens Koenraad, Flemish Tapestry in European and American Collections: Studies in Honour of Guy Delmarcel, Turnhout: Brepols, 2003. Campbell Thomas P., Tapestry in the Renaissance: Art and Magnificence, New York: Metropolitan Museum of Art, 2002. Cavallo Adolfo Salvatore, Medieval Tapestries in the Metropolitan Museum of Art., New York: Metropolitan Museum of Art, 1993. Cybulska Maria, Stanilewicz Karolina, Nowe metody dokumentacji szat liturgicznych na przykładzie wybranych obiektów z kolekcji bazyliki katedralnej w Łowiczu, w: Prace i materiały historyczne Archiwum Archidiecezjalnego w Łodzi i Muzeum Archidiecezji Łódzkiej, t. 4, Konstantynów Łódzki 2007, s. 201–211. Dawna i nowsza biżuteria w Polsce, Toruń: Toruński oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 2008. Delmarcel, Guy. La tapisserie flamande du XVe au XVIIIe siècle. Paris: Imprimerie nationale, 1999. Drabina Jan, Życie codzienne w miastach śląskich w średniowieczu, liczne wydania. Gradowski Michał, Dawne złotnictwo. Technika i terminologia, liczne wydania. Grzeluk Izydor, Słownik terminologiczny mebli, Warszawa: PWN, liczne wydania Hagopian van Buren Anne, Illuminating Fashion: Dress in the Art of Medieval France and the Netherlands, 1325-1515, New York : The Morgan Library & Museum, 2011. Hinz Sigrid, Wnętrza mieszkalne i meble, Warszawa: Arkady, 1980. Kriegseisen Jacek (ed.), Całe srebro Rzeczypospolitej Panu Michałowi Gradowskiemu ofiarowane, Warszawa : Stowarzyszenie Historyków Sztuki, 2012. Lorentz Philippe „Peintre et valet de chambre à la cour de France aux XIVe et XVe siècles: titre honorifique ou poste budgétaire ?”, w: The artist between court and city (1300-1600) = L’artiste entre la cour et la ville = Der Künstler zwischen Hof und Stadt, Eichberger D., Lorentz Ph., Tacke A. (ed.), Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2017, ss. 47-55. Mańkowski Tadeusz, Polskie tkaniny i hafty XVI-XVIII wieku, Wrocław : Zakład im. Ossolińskich 1954. Markiewicz Maria, „Stuła i manipularz z opactwa benedyktynów w Tyńcu”, Folia Historiae Artium 6/7, 1971, ss. 217–238. Morant Henry de, Historia sztuki zdobniczej, Warszawa: Arkady, 1981. Pastoureau Michel, Black: The History of a Color, liczne wydania. Pastoureau Michel, Blue: The History of a Color, liczne wydania. Rochacki Jacek Andrzej, „Techniki zdobnicze na powierzchniach gładkich stosowane w dawnym złotnictwie”, w: Dawna i nowsza biżuteria w Polsce, Toruń: Toruński oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, 2008ss. 45-56 Rojewski Oskar J., „The prosopographical approach for the study of Valets de chambre at the court of Philip the Good and Charles the Bold”, Mémoire des princes angevins, 11, 2018. Samek Jan, Polskie rzemiosło artystyczne, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1984. Sienicki Stefan, Wnętrza mieszkalne, Warszawa: Arkady, 1998. Sieradzka Anna, Artyści i krawcy. Moda Art Deco, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993. Sieradzka Anna, Peleryna, tren i konfederatka. O sztuce i modzie polskiego modernizmu, Wrocław: Ossolineum, 1991. Sieradzka Anna, Przechadzki po dawnych wnętrzach czyli jak niegdyś mieszkano w Polsce, Warszawa: Volumen, 2001. Sieradzka Anna, Żony modne. Historia mody kobiecej od starożytności do współczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 1993. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, liczne wydania. Srebra XV-XX wieku, Warszawa: Amber, 1998. Stanilewicz Karolina, „Tekstylia Ludwika XIV” Notes Muzyczny. Półrocznik Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych, 1, 2014, ss. 115–126. Stanilewicz Karolina, „Znaczenie szat liturgicznych w badaniach nad kulturą nowożytną na przykładzie fundacji arcybiskupów gnieźnieńskich”, w: Dudek Bujarek T. (red.), Muzeum kościelne w perspektywie zadań i trendów współczesnego muzealnictwa. Materiały z sesji naukowej w dniach 14–15 czerwca 2012 roku, Katowice 2013, s. 129–144. Szczepkowska-Naliwajek Kinga, Bibliografia historii rzemiosł artystycznych w Polsce w czasach średniowiecza i w epoce nowożytnej do połowy XIX wieku, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2003. Szymański Józef, Nauki Pomocnicze Historii, liczne wydania. Hryszko H., Kwaśnik-Gliwińska A., Stachurska M. (red.), Tekstylia w zbiorach sakralnych. Inwentaryzacja – konserwacja – przechowywanie, Warszawa: Wydawnictwo ASP, 2013. Tłoczek Ignacy, Polskie snycerstwo, Wrocław: Ossolineum, 1984. Turnau Irena, Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do XVIII wieku, Wrocław: Ossolineum, 1984. Wardzyński Michał, „Marmo bianco statuario z Carrary oraz inne importowane gatunki marmurów włoskich w małej architekturze i rzeźbie na terenie dawnej Rzeczypospolitej od XVI do końca XVIII wieku”, Porta Aurea. Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, XIII, 2014. Wardzyński Michał, „Marmury i wapienie południowonider­landzkie na ziemiach polskich od średniowiecza do 2. poł. XVIII w. Import i zastosowanie w małej architekturze i rzeźbie”, Biuletyn Historii Sztuki, LXX: 2008, nr 3–4, s. 307–358. Wardzyński Michał, „Organizacja pracy i praktyka warsztatowa w kamieniołomach dębnickich od 2 ćw. XVII do pocz. XVIII w. a ,,długie trwanie” form późnomanierys­tycznych i wczesnobaro­kowych”, w: Rolska-Boruch I. (red.), Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. XI: Tradycja i innowacja w sztuce nowożytnej, Lublin 2012, s. 331-381. Wardzyński Michał, Kowalski Hubert, Jamski Piotr, Lapidarium warszawskie. Szlachetne materiały kamieniarskie w XVI i XVII wieku, Warszawa: Fundacja Hereditas, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2013. Wardzyński Michał, Między Italią i Niderlandami. Środkowoeuropejskie ośrodki kamieniarsko-rzeźbiarskie wobec tradycji nowożytnej. Uwagi z dziedziny materiałoznawstwa, w: Lipińska A. (red.), Między technologią i semantyką. Materiał w rzeźbie do końca XIX w. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Wojnowice 5–6 X 2007, , Wrocław 2010, ss. 425–455. Warnke, Martin. The court artist : on the ancestry of the modern artist, Cambridge University Press, 1993. Żygulski Zdzisław, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa : Interpress 1987.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie istotę analizy rzemiosła artystycznego z uwzględnieniem jego specyfiki względem innych sztuk plastycznych. Potrafi ocenić swój stan wiedzy i posiada podstawowe instrumenty pozwalające na jej poszerzenie. [05-N1HS-RZEM_K1]
K_K01 [3/5] K_K03 [2/5]
Potrafi współpracować podczas ćwiczeń, kiedy w grupach studenci realizują zadanie wykonania opisu wyznaczonego zabytku. [05-N1HS-RZEM_K2]
K_K05 [2/5]
Potrafi wymienić placówki muzealne posiadające największe zbiory dzieł rzemiosła artystycznego. Orientuje się w aktualnych wydarzeniach muzealnych i wystawienniczych z zakresu rzemiosła artystycznego. [05-N1HS-RZEM_K3]
K_W08 [5/5] K_W21 [2/5] K_W23 [2/5]
Zna najważniejsze ujęcia teoretyczne i wzorce badawcze z zakresu historii sztuki i powiązanych z nią dyscyplin takich jak historia, historia nauki, historia rzemiosła i potrafi wykorzystywać je do analizy i interpretacji zjawisk artystycznych. [05-N1HS-RZEM_U1]
K_U04 [2/5]
Potrafi dokonać analizy dzieł sztuki w oparciu o współczesną metodologię. Umieszcza dzieło w szerszym kontekście kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki europejskiej. Umie przeprowadzić ją także w bezpośrednim, empirycznym kontakcie (w muzeum, galerii na wystawie). [05-N1HS-RZEM_U2]
K_U06 [2/5] K_U08 [2/5] K_U12 [2/5]
Student zna podstawową terminologię z zakresu rzemiosła artystycznego, jednocześnie pamięta o złożoności i historycznej zmienności języka historyka sztuki. Zna najważniejszą terminologię dotyczącą technik dekoracyjnych. [05-N1HS-RZEM_W1]
K_W02 [3/5] K_W15 [4/5] K_W19 [4/5]
Ma uporządkowaną, podstawową wiedzę szczegółową w zakresie rzemiosła artystycznego. Potrafi określić techniki powstawania wyrobów, czas ich powstania i styl. [05-N1HS-RZEM_W2]
K_W08 [4/5] K_W15 [4/5]
Potrafi samodzielnie i logicznie przeprowadzać analizę i interpretację dzieła rzemiosła artystycznego. Umie do tego wykorzystać odpowiednie metody analizy i interpretacji. Zna najważniejsze nowożytne kolekcje obiektów rzemiosła artystycznego i potrafi opisać motywację ich posiadaczy. [05-N1HS-RZEM_W3]
K_W13 [2/5] K_W14 [4/5]
Rozumie proces powstawania dzieł sztuki rzemiosła artystycznego, ma świadomość jak należy o nie dbać i je chronić. Zna najważniejsze instytucje muzealnicze zajmujące się restauracją obiektów rzemiosła artystycznego. Zna metody katalogowania obiektów. [05-N1HS-RZEM_W4]
K_W15 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Obecność i aktywność w trakcie zajęć [05-N1HS-RZEMw1]
Obecność i aktywność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Student przed zajęciami zapoznaje się z zaproponowaną przez prowadzącego literaturom, dzięki której w trakcie zajęć może czynnie brać udział w dyskusjach i analizach obiektów. Oceniana jest również umiejętność swobodnej analizy obiektów rzemiosła artystycznego.
05-N1HS-RZEM_K1 05-N1HS-RZEM_K2 05-N1HS-RZEM_U1 05-N1HS-RZEM_U2 05-N1HS-RZEM_W3
Praca pisemna [05-N1HS-RZEMw2]
Ocena studenta na podstawie poziomu wykonania zwięzłego opisu (zrealizowanego w formie pisemnej, opatrzonego odpowiednim aparatem naukowym) wyznaczonego zabytku rzemiosła artystycznego - według podanego schematu (który może zostać przez studenta twórczo zmodyfikowany dla potrzeb opisywanego obiektu).
05-N1HS-RZEM_U2 05-N1HS-RZEM_W1 05-N1HS-RZEM_W3
Egzamin [05-N1HS-RZEMw4]
Egzamin sprawdzający stopień przyswojenia materiału przewidzianego programem, sprawdzająca także umiejętność rozpoznawania przez studenta zabytków rzemiosła artystycznego (określania ich odpowiednimi terminami, stylami, określania ich miejsca i czasu powstania).
05-N1HS-RZEM_K1 05-N1HS-RZEM_K3 05-N1HS-RZEM_U1 05-N1HS-RZEM_U2 05-N1HS-RZEM_W1 05-N1HS-RZEM_W2 05-N1HS-RZEM_W3 05-N1HS-RZEM_W4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-N1HS-RZEMc]
Zajęcia wypełnione wspólnymi analizami dzieł rzemiosła artystycznego i dyskusjami ich temat.
15
Samodzielna wypowiedź ustna.
15 Obecność i aktywność w trakcie zajęć [05-N1HS-RZEMw1] Praca pisemna [05-N1HS-RZEMw2]
wykład [05-N1HS-RZEMw]
Zajęcia ilustrowane prezentacjami multimedialnymi.
15
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę.
15 Egzamin [05-N1HS-RZEMw4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)