Ikonografia i treści ideowe sztuki Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: 05-N1HS13.2019

Nazwa modułu: Ikonografia i treści ideowe sztuki
Kod modułu: 05-N1HS-ITIS
Kod programu: 05-N1HS13.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zakres tematyczny zajęć obejmuje ikonografię sztuki europejskiej od III do XIX w. W ramach wykładu zostaną omówione źródła literackie ikonografii chrześcijańskiej i świeckiej (Biblia, apokryfy, literatura medytacyjna i hagiograficzna, literatura mitologiczna i historyczna, utwory poetyckie); zostanie przedstawiona geneza poszczególnych schematów ikonograficznych oraz ich ewolucja na przestrzeni dziejów; zostaną przedstawione kompendia ikonograficzne, traktaty i zarządzenia kościelne, które przyczyniły się do kodyfikacji motywów i schematów ikonograficznych; zostaną zaprezentowane główne metody badawcze stosowane w analizie treści ideowych sztuki oraz modelowe analizy wybranych dzieł. W ramach ćwiczeń zostaną poddane interpretacji wybrane fragmenty głównych źródeł literackich ikonografii europejskiej; studenci przedstawią przygotowane przez siebie analizy ikonograficzne wybranych dzieł sztuki; zostaną poddane dyskusji tezy zawarte w zaleconych do lektury opracowaniach z zakresu ikonografii.
Wymagania wstępne:
Znajomość historii powszechnej, w tym historii kultur, na poziomie szkoły średniej, znajomość historii filozofii na poziomie kursu akademickiego w semestrze I, umiejętność opisu dzieła sztuki.
Literatura podstawowa:
E. Panofsky: Ikonografia i ikonologia. [W:] Tegoż: Studia z historii sztuki. Warszawa 1971; P. Skubiszewski: Badanie jednostkowego dzieła sztuki. [W:] Wstęp do historii sztuki. T. I: Przedmiot-metodologia-zawód. Red. P. Skubiszewski. Warszawa 1973, s. 237-265; P. Burke: Ikonografia i ikonologia. [W:] Tegoż: Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne. Kraków 2012, s. 53-65; A. Ziemba: „Arnolfini” i inne portrety Jana van Eycka. Erwin Panofsky – Hans Belting – Lorne Cambell. Ikonologia / „antropologia obrazu” / „nowe znawstwo” i „neoretoryzm”. Konstrukcje i „dekonstrukcje” mitów. [W:] Wielkie dzieła – wielkie interpretacje. Red. M. Poprzęcka. Warszawa 2007, s. 11-23; E. Gombrich: Dążenia i ograniczenia ikonologii. [W:] Tegoż: Pisma o sztuce i kulturze. Kraków 2011, s. 457-484; J. Białostocki: Temat ramowy i obraz archetypiczny. Psychologia i ikonografia. [W:] Tegoż: Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii. Poznań 1961, s. 160-168; A. Warburg: Sztuka Italii i astrologia międzynarodowa w Palazzo Schifanoia w Ferrarze. [W:] Tegoż: Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe. Gdańsk 2010, s. 189-216. E. Panofsky: Trzy ryciny Albrechta Dürera: „Rycerz, śmierć i diabeł”, „Św. Hieronim w pracowni”, „Melancolia I”. [W:] Tegoż: Studia z historii sztuki. Warszawa 1971; J. Białostocki: Sztuka i polityka 1770-1830. [W:] Tegoż: Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa 1982, s. 384-409; J. Białostocki: Sztuka i droga do niepodległości. [W:] Tegoż: Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa 1982, s. 427-433. J. Białostocki: Ikonografia romantyczna. Przegląd problemów badawczych. [W:] Tegoż: Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa 1982, s. 346-367; J. Białostocki: Romantyczna symbolika w sztuce Caspara Davida Friedricha. [W:] Tegoż: Symbole i obrazy w świecie sztuki. Warszawa 1982, s. 368-382.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się [05-N1HS-ITIS_K1]
K_K01 [2/5]
Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [05-N1HS-ITIS_K2]
K_K02 [2/5]
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-N1HS-ITIS_K3]
K_K05 [2/5]
Poprawnie posługuje się pojęciami stosowanymi w ikonografii [05-N1HS-ITIS_U1]
K_U09 [4/5]
Potrafi rozpoznać główne tematy i motywy ikonografii chrześcijańskiej i świeckiej [05-N1HS-ITIS_U2]
K_U04 [3/5]
Potrafi przeprowadzić analizę ikonograficzną i interpretację ikonologiczną wskazanego dzieła sztuki [05-N1HS-ITIS_U3]
K_U06 [2/5]
Podczas dyskusji potrafi merytorycznie uzasadnić swój punkt widzenia [05-N1HS-ITIS_U4]
K_U04 [3/5] K_U09 [4/5] K_U12 [3/5]
Student zna i rozumie założenia metody ikonologicznej, rozróżnia temat i treść dzieła, rozumie zależność między nimi [05-N1HS-ITIS_W1]
K_W04 [2/5] K_W10 [2/5] K_W13 [3/5]
Rozróżnia kręgi tematyczne, zna pojęcia symbolu i alegorii, rozróżnia typy alegorii [05-N1HS-ITIS_W2]
K_W02 [4/5] K_W04 [2/5] K_W19 [3/5]
Zna i rozpoznaje główne tematy i motywy ikonografii chrześcijańskiej i świeckiej [05-N1HS-ITIS_W3]
K_W05 [3/5] K_W09 [3/5]
Zna podstawowe źródła literackie tematów i motywów ikonograficznych [05-N1HS-ITIS_W4]
K_W09 [3/5]
Zna genezę i znaczenie konstrukcji słowno-obrazowych: imprez i emblemów [05-N1HS-ITIS_W5]
K_W04 [2/5] K_W05 [3/5] K_W12 [4/5]
Zna konfesyjne uwarunkowania ikonografii nowożytnej [05-N1HS-ITIS_W6]
K_W05 [3/5] K_W12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Prezentacja przygotowanej analizy ikonograficznej wskazanego dzieła sztuki [05-N1HS-ITISw1]
Sprawdzenie umiejętności przygotowania i przedstawienia analizy ikonograficznej i interpretacji ikonologicznej dzieła sztuki
05-N1HS-ITIS_K1 05-N1HS-ITIS_U1 05-N1HS-ITIS_U3 05-N1HS-ITIS_U4 05-N1HS-ITIS_W2
Ocena wystąpień na ćwiczeniach [05-N1HS-ITISw2]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu omawianej tematyki
05-N1HS-ITIS_K2 05-N1HS-ITIS_K3 05-N1HS-ITIS_U1 05-N1HS-ITIS_U2 05-N1HS-ITIS_U3 05-N1HS-ITIS_U4 05-N1HS-ITIS_W1 05-N1HS-ITIS_W2 05-N1HS-ITIS_W3
Egzamin [05-N1HS-ITISw3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu omawianej tematyki
05-N1HS-ITIS_K1 05-N1HS-ITIS_U1 05-N1HS-ITIS_U2 05-N1HS-ITIS_W1 05-N1HS-ITIS_W2 05-N1HS-ITIS_W3 05-N1HS-ITIS_W4 05-N1HS-ITIS_W5 05-N1HS-ITIS_W6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-N1HS-ITISc]
Prezentacja przygotowanych przez studentów analiz wybranych dzieł sztuki; Dyskusja krytyczna na temat tez zawartych we wskazanych publikacjach z zakresu ikonografii analiza ikonograficzna i interpretacja ikonologiczna wybranych dzieł sztuki
30
Lektura wskazanej literatury przedmiotu. Przygotowanie analizy wybranych dzieł sztuki
15 Prezentacja przygotowanej analizy ikonograficznej wskazanego dzieła sztuki [05-N1HS-ITISw1] Ocena wystąpień na ćwiczeniach [05-N1HS-ITISw2]
wykład [05-N1HS-ITISw]
Wykład interaktywny z prezentacją multimedialną; modelowa analiza ikonograficzna i interpretacja ikonologiczna wybranych dzieł sztuki
30
Lektura wskazanych tekstów źródłowych ; samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień w oparciu o literaturę przedmiotu
25 Egzamin [05-N1HS-ITISw3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)