Przedmiot i metody historii sztuki Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: 05-N1HS13.2019

Nazwa modułu: Przedmiot i metody historii sztuki
Kod modułu: 05-N1HS-PMHS
Kod programu: 05-N1HS13.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł Przedmiot i metody historii sztuki obejmuje podstawowe zagadnienia i problemy warsztatu historyka sztuki. Studenci na wstępie poznają wielość definicji dzieła sztuki i wartości artystycznej, których zmiana na przestrzeni wieków determinowała określanie jej przedmiotu oraz metod badawczych. Zaznajamia się ich z metodami badawczymi tradycyjnymi i współczesnymi, które odnoszą się zarówno do prostego ujęcia dziedzin artystycznych z podziałem na architekturę, rzeźbę i malarstwo oraz nowszy model historii sztuki, w obrębie którego znalazły się także fotografia, instalacja, happening, performance, videoart i szeroko pojęta sztuka nowych mediów. Poznają podstawowe zagadnienia metodologiczne, analizując proste przykłady zastosowania wybranych metod np. kompozycyjnej, formalistycznej, ikonologicznej, feministycznej, marksistowskiej, kontekstualnej, postmodernistycznej.
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień literatury i historii na poziomie szkoły średniej.
Literatura podstawowa:
BIBLIOGRAFIA Podstawowa Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław 1980. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Wybór pism estetycznych, oprac. A. Kuczyńska, Kraków 2008, s. 33-63. Białostocki J., Stopnie realności i przedstawienie przestrzeni na skrzydłach z wizerunkami donatorów Sądu Ostatecznego Memlinga, [w:] O dawnej sztuce, jej teorii i historii, red. M. Poprzęcka, A, Ziemba, S. Michalski, Gdańsk 2009, s. 139-144. Borysiewicz E., Rausz kinetyczny. Animacja bezkamerowa Antonisza jako projekt polityczny, Warszawa 2013. Bryl M., Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań 2008. D'Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008. D'Alleva A., Jak studiować historię sztuki, Kraków 2008, 2013. Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, przeł. D. Hanulanka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1962. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot, wyd. 1 (1. dodruk), Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015. Schapiro M., Niektóre problemy semiotyki sztuk plastycznych: pole i nośniki znaków obrazowych, [w:] Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1976, s. 280-301. Wstęp do historii sztuki. Przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973. http://www.historiasztuki.com.pl/strony/015-00-08-FILM-LANGUAGE.html (terminologia filmowa). Uzupełniająca Ankersmith F., Pochwała subiektywności, [w:] Pamięć, etyka i historia, red. E. Domańska, Poznań, s. 55-83. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk 2005. Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Warszawa 1996 Belting H., Antropologia obrazu, Kraków 2007. Belting H., Obraz i jego media. Próba antropologiczna, „Artium Quaestiones” 2000, t. 11, s. 295-322. Biografia, historiografia dawniej i dziś. Biografia nowoczesna, nowoczesność biografii, red. R. Kasperowicz, E. Wolicka, Lublin 2005. Berger J., Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl, Warszawa 2008. Boehm G., O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2015. Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzezicka, Gdańsk 2011. Gadamer H-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. B. Baran, Kraków 1993. Gombrich E. H., O sztuce, przeł. M. Dolińska, Poznań 2008. Friedberg A., Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak-Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa 2012. Haake M., „Powołanie św. Mateusza” Caravaggia. Studium z hermeneutyki obrazu, „Artium Quaestiones” 2007, t. 18, s. 37-115. Historia a system, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1997. Kubler G., Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, przeł. J. Hołówka, Warszawa 1970. Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005. Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 roku, red. J. Białostocki, Gdańsk 2001. Obraz zapośredniczony, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2005. Panofsky E., Studia z historii sztuki, red. J. Białostocki, Warszawa 1971. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów, „Atrium Quaestiones”, red. M. Bryl, Poznań 2009. Poprzęcka M., Pochwała malarstwa. Studia z historii i teorii sztuki, Gdańsk 2000. Podmiot, podmiotowość. Artysta-historyk-krytyk, red. M. Poprzęcka, Warszawa 2011. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka, Warszawa 1989. Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, przeł. K. Estreicher, t. 4–5, Warszawa-Kraków, 1985–1986. Wallis M., Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne, Warszawa 1983. Warburg A., Atlas obrazów Mnemozyne, red. M. Warnke, C. Brink, przeł. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015. Warburg A., Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przeł. R. Kasperowicz, Gdańsk 2010.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi zaangażować się w życie kulturalno-artystyczne ze świadomością metodologiczną, stosując w razie potrzeby właściwą terminologię i wybraną metodę interpretowania sztuk plastycznych. [05-N1HS-PMHS_K1]
K_K01 [2/5] K_K04 [1/5] K_K11 [2/5]
Wykształcił świadomą styczność z wielomedialną sferą wizualną, w tym z mediami współczesnymi. [05-N1HS-PMHS_K2]
K_K03 [3/5] K_K05 [2/5] K_K10 [2/5]
Posiada znajomość i / lub uczestnictwo we współczesnych sytuacjach artystycznych lokalnych, ogólnokrajowych i zagranicznych. Orientuje się w pojawiających się nowościach artystycznych i redefiniowaniu medium plastycznego. Posiada otwartość na sztukę dawną. [05-N1HS-PMHS_K3]
K_U08 [1/5] K_U13 [2/5] K_K09 [1/5]
Potrafi znaleźć bibliografię odpowiadającą wybranemu zagadnieniu. Umiejętność skutecznej kwerendy, uwzględniając najważniejsze zasoby bibliotek krajowych, także zagranicznych. W tym skorzystanie z wartościowych tekstów elektronicznych o statusie naukowym. [05-N1HS-PMHS_U1]
K_U01 [4/5] K_U05 [1/5]
Podstawowe rozumienie zastosowanej w tekście terminologii artystycznej i ogólna orientacja w przedmiocie. [05-N1HS-PMHS_U2]
K_U07 [2/5] K_U11 [2/5]
Potrafi świadomie i prawidłowo zastosować poznane terminy w indywidualnej wypowiedzi ustnej lub pisemnej. Jest zorientowany w najważniejszej terminologii metodologicznej poznanej na zajęciach. [05-N1HS-PMHS_U3]
K_U01 [1/5] K_U03 [1/5] K_U09 [4/5]
Zna najważniejsze heurystyczne i hermeneutyczne metody analizy dzieła sztuki [05-N1HS-PMHS_W1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5] K_W13 [3/5] K_W16 [1/5] K_W19 [3/5]
Zna podstawową terminologię z zakresu metodologii historii sztuki oraz zna teoretyczne podstawy analizy ikonograficznej dzieła sztuki [05-N1HS-PMHS_W2]
K_W02 [2/5] K_W13 [4/5] K_W22 [1/5] K_W23 [1/5]
Posiada wiedzę ogólną obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii sztuki i jej subdyscyplin: socjologii sztuki, zabytkoznawstwa, filozofii sztuki, kulturoznawstwa, estetyki [05-N1HS-PMHS_W3]
K_W04 [2/5] K_W11 [3/5] K_W19 [2/5] K_W20 [1/5] K_W24 [1/5]
Zna tradycyjne i współczesne metody badań nad sztuką w tym metodę ikonograficzną, studia gender, podstawowe pojęcia psychoanalizy jako instrumentu do interpretacji dzieła sztuki, metodę kompozycyjna (także analiza obrazów ruchomych – filmu, animacji), formalistyczną (zwłaszcza H. Wollflin), ikonograficzno-ikonologiczną i semiologiczną [05-N1HS-PMHS_W4]
K_W09 [2/5] K_W10 [5/5] K_W11 [2/5]
Zna i potrafi się posługiwać metodami badawczymi tradycyjnymi i współczesnymi, które odnoszą się zarówno do prostego ujęcia dziedzin artystycznych z podziałem na architekturę, rzeźbę i malarstwo oraz nowszy model historii sztuki, w obrębie którego znalazły się także fotografia, instalacja, happening, performance, videoart i szeroko pojęta sztuka nowych mediów. [05-N1HS-PMHS_W5]
K_W09 [4/5] K_W10 [5/5] K_W11 [5/5]
Zna terminologię historii sztuki i historyczną zmienność języka historyka sztuki na przestrzeni wieków. [05-N1HS-PMHS_W6]
K_W03 [2/5] K_W04 [2/5] K_W06 [5/5] K_W11 [4/5] K_W19 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin sprawdzający opanowanie materiału prezentowanego podczas wykładu; [05-N1HS-PMHSw1]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu omawianej tematyki , wprowadzenie dodatkowych pytań umożliwiających ustalenie, w jakim stopniu student wykazuje kwalifikacje założone jako efekty kształcenia.
05-N1HS-PMHS_K1 05-N1HS-PMHS_K2 05-N1HS-PMHS_K3 05-N1HS-PMHS_U1 05-N1HS-PMHS_U2 05-N1HS-PMHS_U3 05-N1HS-PMHS_W1 05-N1HS-PMHS_W2 05-N1HS-PMHS_W3 05-N1HS-PMHS_W4 05-N1HS-PMHS_W5 05-N1HS-PMHS_W6
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i ocen cząstkowych [05-N1HS-PMHSw2]
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i ocen cząstkowych uzyskiwanych na podstawie prezentacji i odpowiedzi ustnych.
05-N1HS-PMHS_K1 05-N1HS-PMHS_K2 05-N1HS-PMHS_K3 05-N1HS-PMHS_U1 05-N1HS-PMHS_U2 05-N1HS-PMHS_U3 05-N1HS-PMHS_W1 05-N1HS-PMHS_W2 05-N1HS-PMHS_W3 05-N1HS-PMHS_W4 05-N1HS-PMHS_W5 05-N1HS-PMHS_W6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [05-N1HS-PMHSc]
Ćwiczenia obejmujące bezpośredni kontakt z dziełem sztuki.
30
Lektura wybranych tekstów, zapoznanie się ze wskazanymi dziełami sztuki i ich interpretacją. Indywidualna próba badania sztuki wg wyznaczonej wcześniej metody w formie prezentacji multimedialnej i wypowiedzi ustnej.
30 Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i ocen cząstkowych [05-N1HS-PMHSw2]
wykład [05-N1HS-PMHSw]
Wykład w formie prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem ilustracji.
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień
30 Egzamin sprawdzający opanowanie materiału prezentowanego podczas wykładu; [05-N1HS-PMHSw1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)