Wstęp do badań historycznych
Kierunek studiów: Turystyka historyczna
Kod programu: 05-S1TH13.2019

Nazwa modułu: | Wstęp do badań historycznych |
---|---|
Kod modułu: | 05-TH-S1-005 |
Kod programu: | 05-S1TH13.2019 |
Semestr: | semestr zimowy 2019/2020 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Zajęcia mają za zadanie przybliżenie studentom zakresu i celów badań historycznych, podstawowych metod badawczych stosowanych w badaniach historycznych, powiązań historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, pojęcia, klasyfikacji i zasad krytyki źródeł historycznych oraz zapoznanie z warsztatem naukowym historyka, gromadzeniem informacji, poprawnym stosowaniem aparatu naukowego, umiejętnym prowadzeniem narracji historycznej |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza historyczna. Umiejętność analizowania literatury przedmiotu oraz charakteryzowania źródeł historycznych w stopniu odpowiadającym programom nauczania właściwym dla szkolnictwa średniego. Ponadto oczekuje się od studenta budowania merytorycznie i językowo poprawnej wypowiedzi ustnej i pisemnej |
Literatura podstawowa: | Podręczniki:
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1985.
Pawlak M., Serczyk J., Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1999.
Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984.
Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009.
Literatura uzupełniająca:
Bloch M., Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1962.
Carr E. H., Historia. Czym jest, Poznań 1999.
Kula W., Problemy i metody historii gospodarczej, Warszawa 1983.
Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-005_1] |
KNTHI1_W03 [5/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz
wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące,
przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i
narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyj-no-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-005_2] |
KNTHI1_U01 [3/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym
uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-005_3] |
KNTHI1_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie planować i realizować własny rozwój naukowy (identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z
wykonywaniem wybranego zawodu) oraz organizować pracę indywidualną i zespołową [05-TH-S1-005_4] |
KNTHI1_U04 [2/5] |
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-005_5] |
KNTHI1_K01 [3/5] |
Jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia wybranego zawodu (w zakresie własnej specjalności) [05-TH-S1-005_6] |
KNTHI1_K04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kryterium merytoryczne [05-TH-S1-005 _w_1] | systematyczne przygotowywanie zalecanych na zajęcia prac bądź prezentacji
-pozytywne zaliczenie sprawdzianów z konstruowania i zastosowania przypisów
-wykonanie pracy pisemnej w postaci recenzji książki artykułu naukowego bądź przewodnika turystycznego oraz
opracowanie bibliografii zamieszkiwanej miejscowości |
05-TH-S1-005_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [05-TH-S1-005_fs_1] | zapoznanie studentów z podstawami warsztatu badawczego historyka z wykorzystaniem metod opartych na słowie, obserwacji, praktycznej działalności studentów
Na zajęciach stosowane są metody:
- oparte na słowie - rozmowa nauczająca, dyskusja, opis, praca z książką,
- oparte na obserwacji - pokaz,
- oparte na praktycznej działalności studentów - praca w grupach, samodzielna praca studenta |
30 | systematyczne przygotowanie do zajęć poprzez zapoznawanie się z zalecaną literaturą przedmiotu,
przygotowanie prezentacji na temat metod badawczych historii,
przygotowanie prezentacji na temat celów i organizacji bibliotek, archiwów i muzeów,
przygotowanie prezentacji dotyczących najważniejszych historycznych czasopism naukowych,
przygotowanie bibliografii zamieszkiwanej miejscowości,
wykonanie pracy pisemnej w postaci
recenzji książki bądź artykułu naukowego |
45 |
Kryterium merytoryczne [05-TH-S1-005 _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |