Metodologia badań regionalnych (wprowadzenie do regionalistyki)
Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: | Metodologia badań regionalnych (wprowadzenie do regionalistyki) |
---|---|
Module code: | 05-TH-S1-004 |
Programme code: | 05-S1TH13.2019 |
Semester: | winter semester 2019/2020 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z tradycją badań regionalistycznych na świecie i w Polsce, ze wskazaniem ich metodologicznej specyfiki oraz pozycji w obrębie historiografii
Na zajęciach omawiane są następujące zagadnienia:
- geneza idei regionalizmu
- rozwój badań regionalistycznych w Europie
- geneza i rozwój badań regionalistycznych w Polsce
- kategorie analizy funkcjonujące w badaniach regionalnych
- dylematy metodologiczne regionalizmu historycznego
- społeczne funkcje regionalistyki
Student w ramach pracy własnej porządkuje zdobywaną wiedzę na temat reguł praktykowania badań z zakresu regionalistyki historycznej
|
Prerequisites: | brak |
Key reading: | - Anna W. Brzezińska, Aleksandra Hulewska, Justyna Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa 2006
- Łucja Charewiczowa, Historia miasta Złoczowa, Złoczów 1929
- Edward Chudziński, Regionalizm. Idea-realizacje-instytucje, Warszawa 2010
- Czym jest regionalizm? Wrocław-Ciechanów 1998
- Jerzy Damrosz, Region i regionalizm (studium interdyscyplinarne), Warszawa 1987
- Kwiryna Handke (red.), Region, regionalizm. Pojęcia i rzeczywistość, Warszawa 1993
- Historia w ruchu regionalnym, Wrocław 2001
- Danuta Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu polskiego po 1918 roku, Poznań 2011
- Krzysztof Makowski (red.), O nowy model historycznych badań regionalnych, Poznań 2007
- O uprawianiu i znaczeniu historii regionalnej, Ciechanów-Toruń 1991
- Agnieszka Pawłowska, Zbigniew Rykl (red.), Region i regionalizm w socjologii i politologii, Rzeszów 2012
- Piotr Petrykowski, Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003
- Józef Półćwiartek, Alojzy Zielecki (red.), Metodologiczne i dydaktyczne problemy historii regionalnej, Rzeszów 1977
- Regionalizm Polski (przeszłość i teraźniejszość), Ciechanów 1990
- Janusz Spyra (red.), Kronikarz a historyk. Atuty i słabości regionalnej historiografii, Cieszyn 2007 (www.kc-cieszyn.pl) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-004_1] |
KNTHI1_W01 [4/5] |
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-004_2] |
KNTHI1_W02 [3/5] |
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-004_3] |
KNTHI1_W03 [4/5] |
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-004_4] |
KNTHI1_W04 [4/5] |
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-004_5] |
KNTHI1_U01 [4/5] |
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-004_6] |
KNTHI1_U02 [5/5] |
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-004_7] |
KNTHI1_K01 [3/5] |
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-004_8] |
KNTHI1_K02 [5/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Ustne kolokwium z regionów Europy [05-TH-S1-004_w_1] | ustne zaliczenie „mapy”: znajomość nazw i położenia podstawowych regionów europejskich (na poziomie NUTS2) (20% oceny końcowej) |
05-TH-S1-004_1 |
pisemna praca zaliczeniowa [05-TH-S1-004_w_2] | Esej poświęcony problematyce regionalnej, służący weryfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta (60% oceny końcowej) |
05-TH-S1-004_1 |
aktywność własna studenta [05-TH-S1-004_w_3] | Rozmiar i poziom merytoryczny aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach oraz podczas wygłaszania referatów (20%oceny końcowej)W przypadku wygłoszenia referatu przez studenta następuje zwiększenie o 20% wpływu punktu 3 kosztem wpływu punktu 2. W tej sytuacji praca pisemna ma mniejszą objętość. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zaliczenie punktu 1 oraz 2. |
05-TH-S1-004_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [05-TH-S1-004_fs_1] | W ramach zajęć występować będą następujące (konieczne i/lub faktultatywne) elementy: wprowadzenie przez nauczyciela akademickiego w problematykę danych ćwiczeń, samodzielne wypowiedzi studentów na szczegółowe kwestie, wspólna dyskusja wokół postawionych problemów spornych, dyskusja nad prezentowanymi referatami |
30 | Praca z podręcznikiem, praca z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowanie referatu na podstawie wskazanej literatury |
30 |
Ustne kolokwium z regionów Europy [05-TH-S1-004_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |