Metodologia badań regionalnych (wprowadzenie do regionalistyki) Field of study: Historical Tourism
Programme code: 05-S1TH13.2019

Module name: Metodologia badań regionalnych (wprowadzenie do regionalistyki)
Module code: 05-TH-S1-004
Programme code: 05-S1TH13.2019
Semester: winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z tradycją badań regionalistycznych na świecie i w Polsce, ze wskazaniem ich metodologicznej specyfiki oraz pozycji w obrębie historiografii Na zajęciach omawiane są następujące zagadnienia: - geneza idei regionalizmu - rozwój badań regionalistycznych w Europie - geneza i rozwój badań regionalistycznych w Polsce - kategorie analizy funkcjonujące w badaniach regionalnych - dylematy metodologiczne regionalizmu historycznego - społeczne funkcje regionalistyki Student w ramach pracy własnej porządkuje zdobywaną wiedzę na temat reguł praktykowania badań z zakresu regionalistyki historycznej
Prerequisites:
brak
Key reading:
- Anna W. Brzezińska, Aleksandra Hulewska, Justyna Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa 2006 - Łucja Charewiczowa, Historia miasta Złoczowa, Złoczów 1929 - Edward Chudziński, Regionalizm. Idea-realizacje-instytucje, Warszawa 2010 - Czym jest regionalizm? Wrocław-Ciechanów 1998 - Jerzy Damrosz, Region i regionalizm (studium interdyscyplinarne), Warszawa 1987 - Kwiryna Handke (red.), Region, regionalizm. Pojęcia i rzeczywistość, Warszawa 1993 - Historia w ruchu regionalnym, Wrocław 2001 - Danuta Konieczka-Śliwińska, Edukacyjny nurt regionalizmu polskiego po 1918 roku, Poznań 2011 - Krzysztof Makowski (red.), O nowy model historycznych badań regionalnych, Poznań 2007 - O uprawianiu i znaczeniu historii regionalnej, Ciechanów-Toruń 1991 - Agnieszka Pawłowska, Zbigniew Rykl (red.), Region i regionalizm w socjologii i politologii, Rzeszów 2012 - Piotr Petrykowski, Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń 2003 - Józef Półćwiartek, Alojzy Zielecki (red.), Metodologiczne i dydaktyczne problemy historii regionalnej, Rzeszów 1977 - Regionalizm Polski (przeszłość i teraźniejszość), Ciechanów 1990 - Janusz Spyra (red.), Kronikarz a historyk. Atuty i słabości regionalnej historiografii, Cieszyn 2007 (www.kc-cieszyn.pl)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zaawansowanym stopniu zna i rozumie: wybrane fakty, procesy i zjawiska historyczne oraz terminologię historyczną, przydatną w turystyce historycznej [05-TH-S1-004_1]
KNTHI1_W01 [4/5]
Posiada uporządkowane: wiedzę ogólną, przydatną do studiowania turystyki historycznej oraz wiedzę szczegółową z zakresu turystyki historycznej [05-TH-S1-004_2]
KNTHI1_W02 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe metody i techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka) [05-TH-S1-004_3]
KNTHI1_W03 [4/5]
Zna i rozumie wpływ historii na fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji [05-TH-S1-004_4]
KNTHI1_W04 [4/5]
Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie typowych i nietypowych problemów oraz wykonywanie zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych (właściwie dobierać źródła i informacje z nich pochodzące, przeprowadzać krytyczną analizę, syntezę, interpretację i ocenę tych informacji; właściwie dobierać i stosować metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne); uwzględniając reguły warsztatu badawczego historyka [05-TH-S1-004_5]
KNTHI1_U01 [4/5]
Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem terminologii charakterystycznej dla nauk humanistycznych (ze szczególnym uwzględnieniem historii), m.in. przedstawiając i oceniają różne opinie i stanowiska [05-TH-S1-004_6]
KNTHI1_U02 [5/5]
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (zwłaszcza historycznych) [05-TH-S1-004_7]
KNTHI1_K01 [3/5]
rozumie i respektuje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrzebę zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu [05-TH-S1-004_8]
KNTHI1_K02 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Ustne kolokwium z regionów Europy [05-TH-S1-004_w_1]
ustne zaliczenie „mapy”: znajomość nazw i położenia podstawowych regionów europejskich (na poziomie NUTS2) (20% oceny końcowej)
05-TH-S1-004_1 05-TH-S1-004_2 05-TH-S1-004_3 05-TH-S1-004_4 05-TH-S1-004_5 05-TH-S1-004_6 05-TH-S1-004_8
pisemna praca zaliczeniowa [05-TH-S1-004_w_2]
Esej poświęcony problematyce regionalnej, służący weryfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta (60% oceny końcowej)
05-TH-S1-004_1 05-TH-S1-004_2 05-TH-S1-004_7 05-TH-S1-004_8
aktywność własna studenta [05-TH-S1-004_w_3]
Rozmiar i poziom merytoryczny aktywności studenta w trakcie dyskusji na zajęciach oraz podczas wygłaszania referatów (20%oceny końcowej)W przypadku wygłoszenia referatu przez studenta następuje zwiększenie o 20% wpływu punktu 3 kosztem wpływu punktu 2. W tej sytuacji praca pisemna ma mniejszą objętość. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zaliczenie punktu 1 oraz 2.
05-TH-S1-004_1 05-TH-S1-004_2 05-TH-S1-004_3 05-TH-S1-004_4 05-TH-S1-004_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [05-TH-S1-004_fs_1]
W ramach zajęć występować będą następujące (konieczne i/lub faktultatywne) elementy: wprowadzenie przez nauczyciela akademickiego w problematykę danych ćwiczeń, samodzielne wypowiedzi studentów na szczegółowe kwestie, wspólna dyskusja wokół postawionych problemów spornych, dyskusja nad prezentowanymi referatami
30
Praca z podręcznikiem, praca z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowanie referatu na podstawie wskazanej literatury
30 Ustne kolokwium z regionów Europy [05-TH-S1-004_w_1] pisemna praca zaliczeniowa [05-TH-S1-004_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)